To umírněnější tvarování karoserie má svůj důvod. Peugeot a vůbec celý koncern PSA, do kterého patří také Citroën, zrovna nekypí zdravím. A tak není čas na výstřelky. Nová třistaosmička tak nemá provokovat (třeba bachratostí jako předchůdkyně), má zaujmout.
Nezvyklé je také označení. Peugeot čísloval své modely dlouhá desetiletí jednotně: malá auta měla tříčíselné označení stovkové, nebo dvoustovkové řady, výš byly modely začínající trojkou a tak postupně dál. S novou generací se pak zvyšovalo číslo na poslední pozici.
Jenže teď peugeotu došla čísla. Třistaosmička tak zůstává třistaosmičkou. Je to možná i lepší pro systematičtější budování image modelu. Pro nepamětníky dodejme, že Peugeot 309 už v nabídce kdysi byl. Byl to nádherný obratný sedánek z osmdesátých let, který stál na základech nejlegendárnějšího peugeotu všech dob, dvěstěpetky, a byl k dostání i v československém Tuzexu (čtěte zde). Třistadesítka by zase nedržela tradici označování peugeotů s nulou uprostřed. Mimochodem, před padesáti lety kvůli tomu francouzská značka rázně okřikla Porsche, když si dovolilo představit model 901, a tak vzniklo Porsche 911.
Nová 308 stojí na modulární platformě EMP2 koncernu PSA, kterou dostane v příštích letech většina nových citroënů a peugeotů. Novinka je díky ní oproti předchozí generaci subtilnější a lehčí (v některých verzích až o 140 kilogramů). Na stejné filozofii stavěli konstruktéři a plánovači menšího modelu 208, který je dnes v Evropě hitem.
Nový Peugeot je dlouhý čtyři a čtvrt metru a na výšku má 146 centimetrů, to znamená zkrácení o necelé tři a snížení o skoro šest centimetrů. Automobilka však uvnitř slibuje dostatek místa, jak se dnes na tuto třídu aut sluší. Do kufru se vejde 470 litrů, ale dodejme, že je to podle všeho hodnota měřená jinou metodikou, než jakou měří objemy zbytek Evropy.
Z menší 208 přebrali architekti interiéru také netradiční pojetí přistrojovky se štítem budíků tachometru a otáčkoměru nad volantem. Řidiči to v kombinaci s malým našišatělým volantem nutí trochu jinou polohu za volantem, ale nepříjemné to není. Na druhou stranu je asi dost těch, kdo právě kvůli tomu peugeot zavrhnou. Čistotu přístrojovky podtrhuje velký 9,7palcový dotykový displej, který ubral tlačítka na středovém panelu.
Bližší údaje Peugeot prozatím tají. Nižší hmotnost ovšem určitě pomůže srazit spotřebu. Dá se čekat, že se pod kapotu dostanou benzinové tříválce 1,2 v atmosferickém i přeplňovaném provedení a čtyřválcové 1,4 a 1,6 s turbem i bez, známé z ostatních modelů PSA. Určitě nebudou chybět oblíbené turbodiesely 1,4, 1,6 a 2,0 HDi.
Více se dozvíme na podzim, kdy má nová 308 dorazit do prodeje. Autosalonová premiéra je naplánovaná na září do Frankfurtu. Výrobu bude obstarávat továrna ve francouzském Sochaux.