Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový pohon budoucnosti. Stačí načurat do nádrže

aktualizováno 
Hledání alternativních paliv nezná konce. V Americe se skupina vědců snaží k pohonu vozů využít močovinu a zdá se, že mají šanci uspět. Vyrábět z močoviny vodík je prý jednodušší než jiné způsoby.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Záchod, toaleta

Do nádrže automobilu nalijete moč a vyrazíte na cestu. Tuto absurdní a komickou představu zároveň se snaží do reality přivést tým americké vědkyně Garardine Botteové. Princip je vcelku jednoduchý. Z moči (což je vlastně vodný roztok močoviny – (NH2)2CO) by elektrolytický katalyzátor v prvním kroku získával vodík a následně by sloužil jako palivový článek pro výrobu elektrické energie, která by pak poháněla motory.

Zní to trochu utopicky, ale tým je dál, než u pouhých teoretických úvah. Už sestrojil močovinu spotřebovávající palivový článek a momentálně jej podrobuje testům. Malá krabička o velikosti dvou obalů na CD zatím dává pouze 500 miliwattů výkonu, ale jako první krok je to slibný začátek.

Tým z Univerzity v Ohiu věří, že bude do roka schopen vyvinout dostatečně výkonný katalytický článek, který by zvládl pohánět automobil. Teoretická spotřeba je prý 4 litry moči (respektive roztoku močoviny) na 100 kilometrů. Pro představu, člověk denně vyprodukuje dva až tři litry moči.

Hlavním trumfem nového vynálezu by měla být energetická efektivita a snadná manipulace. S vodíkem, na který výrobci sázejí, je totiž trochu potíž. Jeho výroba z vody je energeticky velmi náročná.

Garardine Botteová tvrdí, že výroba z močoviny spotřebuje daleko méně energie. Jenže uváděná čísla mnoho důvěry nebudí – pro elektrolýzu vody je prý potřeba napětí 1,37 voltu, pro výrobu vodíku z močoviny prý jen 0,37 voltu. O energii se ale nedozvídáme vůbec nic.

Močovina by ale mohla odstranit problémy, které máme se skladováním, přepravou a tankováním zkapalněného vodíku. Palivový článek si vyrobí z močoviny přesně tolik vodíku, kolik bude potřebovat. Moč není problém tankovat do běžných nádrží, zatímco vodík se musí uchovávat ve speciálních tepelně odstíněných nádržích.

Prozatím není jasné, jak by měl být elektrolytický katalyzátor rozkládající močovinu zásoben energií. Katalyzátor vyrábějící vodík bude také produkovat CO2 a oxidy dusíku – což jsou škodliviny, po kterých jdou dnešní vlády a ekologičtí aktivisté.

A samotnou otázkou je také výroba samotného močovinového paliva. V úvahu připadá průmyslová výroba močoviny (tak jako se tomu děje v případě hnojiv) a její následné rozpouštění ve vodě nebo úprava moči – ať už získané z lidských obydlí nebo od chovných zvířat. Což opět znamená spoustu spotřebované energie.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Fiat Ducato 3.0 8 míst č.87.
Fiat Ducato 3.0 8 míst č.87.

r.v. 2007, naj. 215 000 km, diesel
279 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.