V pondělí 2. prosince 2013 vyrobili prvního saaba

  16:39aktualizováno  16:39
Sedan 9-3 Aero je první sériový saab novodobé éry této švédské značky. Druhého prosince se rozběhla po dvou a půl letech opět linka ve švédském Trollhättanu. Od 10. prosince půjdou auta koupit přes internet.

Společnost National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), která automobilku po bankrotu převzala, rozběhla v pondělí 2. prosince výrobu modelu Saabu 9-3 Aero Sedan. Zatím bude známý vůz, který má za sebou už desetiletou kariéru pod americkým koncernem GM, k mání s 220koňovým benzinovým motorem. Přeplňovaný dvoulitr, což je nejtradičnější saabí motor, má podle plánů značky příští rok doplnit elektrická verze.

Saab 9-3 druhé generace se představil v roce 2002, faceliftem prošel v roce...

Saab 9-3 druhé generace se představil v roce 2002, faceliftem prošel v roce 2008. Autorem designu je Michael Mauer, autor Mercedesu SLK a dnešní šéfdesignér Porsche.

Podle fanouškovského serveru saabsunited.com mají příští rok dorazit také provedení kombi, kabriolet a verze X s pohonem všech kol.

Čínský zakladatel a většinový vlastník NEVS Kai Johan Jiang prozradil, že elektrická verze bude stát na japonské a čínské technologii. Dá se čekat, že Čína dodá baterie a Japonsko elektroniku. Elektrická verze zamíří primárně na čínský trh na jaře 2014. Čínské město Qingdao, které je dvaadvacetiprocentním vlastníkem NEVS, už si objednalo flotilu dvou set elektrosaabů. 

Firma je i při svém nadšení pro věc v nelehké pozici. S General Motors se nerozešla v dobrém a protože saaby stavěly na technice značek americké firmy (především Opelu), je otázkou, jaký původ mají komponenty, ze kterých se auto vyrábí. NEVS se chlubí, že síť dodavatelů vybudoval během necelého roku. Pro sedan dodává komponenty na 400 firem a celkem se na startu produkce v Trollhättanu podílelo kolem 2 400 společností.

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s...

NEVS má může používat jméno Saab, nemá ale práva na používání tradičního loga s hlavou Gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu.

Saab 9-3 navíc není nejmladší (stojí na technice Opelu Vectra, představila se v roce 2002) a těsně před krachem Saabu se intenzivně pracovalo na nástupci (o Saabu 9-3, který nikdy nevyjel, čtěte zde). Není také vůbec jasné, kde stávající vlastník značky sežene peníze na další vývoj. Při tom všem je to, že značka nemůže používat původní modré logo s mytickým gryfem, jen malou lapálií.

Fotogalerie

Novodobý Saab bude podle všeho stavět na loajalitě původních zákazníků. Právě saabisté patří k nejvěrnějším zákazníkům.

Novodobé saaby s jednoduchým černým logem s bílým nápisem budou zpočátku podle prohlášení značky mířit hlavně na čínský trh. Švédští zákazníci si mohou auta koupit přímo u výrobce přes internetové stránky od 10. prosince. Základní cena je 279 tisíc švédských korun (865 tisíc Kč), verze s manuálem je o deset tisíc dražší (o 30 tisíc Kč). Saabsunited uvádí, že novodobé saaby jsou o deset procent levnější než před krachem značky.

Náběh produkce je velmi pozvolný. Zatím se bude vyrábět kolem 10 aut týdně a navýšení bude závislé na zájmu zákazníků. Nyní ve výrobě pracuje asi 600 zaměstnanců, když Saab krachoval, pracovalo v továrně kolem 3 500 lidí.

Saab 9-3 pro rok 2014 vypadá stejně jako model z dob pod vedením GM. Otázkou...

Saab 9-3 modelový rok 2014 vypadá stejně jako devět-trojka z dob pod vedením GM. Otázkou ale je, nakolik jsou auta shodná technicky.

První saaby vyjely koncem čtyřicátých let minulého století. I přes relativní mladost značky si vybudovaly image ikonických aut se specifickou klientelou. Na úzkou zákaznickou základnu a také na podfinancování ze strany GM ovšem Saab doplatil a v roce 2011 zkrachoval.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Najdete na iDNES.cz