Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V pondělí 2. prosince 2013 vyrobili prvního saaba

  16:39aktualizováno  16:39
Sedan 9-3 Aero je první sériový saab novodobé éry této švédské značky. Druhého prosince se rozběhla po dvou a půl letech opět linka ve švédském Trollhättanu. Od 10. prosince půjdou auta koupit přes internet.

Společnost National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), která automobilku po bankrotu převzala, rozběhla v pondělí 2. prosince výrobu modelu Saabu 9-3 Aero Sedan. Zatím bude známý vůz, který má za sebou už desetiletou kariéru pod americkým koncernem GM, k mání s 220koňovým benzinovým motorem. Přeplňovaný dvoulitr, což je nejtradičnější saabí motor, má podle plánů značky příští rok doplnit elektrická verze.

Saab 9-3 druhé generace se představil v roce 2002, faceliftem prošel v roce...

Saab 9-3 druhé generace se představil v roce 2002, faceliftem prošel v roce 2008. Autorem designu je Michael Mauer, autor Mercedesu SLK a dnešní šéfdesignér Porsche.

Podle fanouškovského serveru saabsunited.com mají příští rok dorazit také provedení kombi, kabriolet a verze X s pohonem všech kol.

Čínský zakladatel a většinový vlastník NEVS Kai Johan Jiang prozradil, že elektrická verze bude stát na japonské a čínské technologii. Dá se čekat, že Čína dodá baterie a Japonsko elektroniku. Elektrická verze zamíří primárně na čínský trh na jaře 2014. Čínské město Qingdao, které je dvaadvacetiprocentním vlastníkem NEVS, už si objednalo flotilu dvou set elektrosaabů. 

Firma je i při svém nadšení pro věc v nelehké pozici. S General Motors se nerozešla v dobrém a protože saaby stavěly na technice značek americké firmy (především Opelu), je otázkou, jaký původ mají komponenty, ze kterých se auto vyrábí. NEVS se chlubí, že síť dodavatelů vybudoval během necelého roku. Pro sedan dodává komponenty na 400 firem a celkem se na startu produkce v Trollhättanu podílelo kolem 2 400 společností.

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s...

NEVS má může používat jméno Saab, nemá ale práva na používání tradičního loga s hlavou Gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu.

Saab 9-3 navíc není nejmladší (stojí na technice Opelu Vectra, představila se v roce 2002) a těsně před krachem Saabu se intenzivně pracovalo na nástupci (o Saabu 9-3, který nikdy nevyjel, čtěte zde). Není také vůbec jasné, kde stávající vlastník značky sežene peníze na další vývoj. Při tom všem je to, že značka nemůže používat původní modré logo s mytickým gryfem, jen malou lapálií.

Fotogalerie

Novodobý Saab bude podle všeho stavět na loajalitě původních zákazníků. Právě saabisté patří k nejvěrnějším zákazníkům.

Novodobé saaby s jednoduchým černým logem s bílým nápisem budou zpočátku podle prohlášení značky mířit hlavně na čínský trh. Švédští zákazníci si mohou auta koupit přímo u výrobce přes internetové stránky od 10. prosince. Základní cena je 279 tisíc švédských korun (865 tisíc Kč), verze s manuálem je o deset tisíc dražší (o 30 tisíc Kč). Saabsunited uvádí, že novodobé saaby jsou o deset procent levnější než před krachem značky.

Náběh produkce je velmi pozvolný. Zatím se bude vyrábět kolem 10 aut týdně a navýšení bude závislé na zájmu zákazníků. Nyní ve výrobě pracuje asi 600 zaměstnanců, když Saab krachoval, pracovalo v továrně kolem 3 500 lidí.

Saab 9-3 pro rok 2014 vypadá stejně jako model z dob pod vedením GM. Otázkou...

Saab 9-3 modelový rok 2014 vypadá stejně jako devět-trojka z dob pod vedením GM. Otázkou ale je, nakolik jsou auta shodná technicky.

První saaby vyjely koncem čtyřicátých let minulého století. I přes relativní mladost značky si vybudovaly image ikonických aut se specifickou klientelou. Na úzkou zákaznickou základnu a také na podfinancování ze strany GM ovšem Saab doplatil a v roce 2011 zkrachoval.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Ronaldo teď konkuruje v Itálii papeži, ale taky se kvůli němu stávkuje

Cristiano Ronaldu z Realu Madrid se raduje z postupu do finále Ligy mistrů.

Stávkování je jedna z disciplin, ve které Italové vynikají. Poznal to každý, kdo se někdy třeba pokusil cestovat po...

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

Najdete na iDNES.cz