Seat Leon

Seat Leon | foto: Seat

Seat Leon má kabát menší sestry a nejmodernější techniku od VW

  • 46
Seat Leon je španělským bratrancem Volkswagenu Golf, Škody Octavia a Audi A3. V našich končinách neprávem trochu nedoceněný model dorazí letos v prosinci na český trh v nové třetí generaci. Bachratě sportovní avantgardu nahradila ostře řezaná tvář úspěšné menší ibizy. Pod vyváženým kabátem bez výstřelků je zbrusu nová technika.

Druhé auto na modulární podvozkové platformě MQB koncernu Volkswagen přijíždí ze Španělska. Premiéra nové generace Seatu Leon proběhne na autosalonu v Paříži.

"S pětidveřovou karoserií bude uveden na trh koncem letošního roku a následně bude doplněn o další varianty, které vytvoří celou rodinu," prozrazuje James Muir, šéf značky. 

Seat Leon FR

"Leon je od základu novou konstrukcí, v níž nalézají široké uplatnění nejnovější highendová technická řešení v oblasti asistenčních systémů, informačních a zábavních systémů, podvozku a poháněcího ústrojí," naparuje se Seat. Právem.

Nový technický základ (platforma MQB) bude společný pro množství modelů značek koncernu VW. Jako první na ní vyjelo Audi A3, společně s leonem na ní dorazí nový VW Golf, jehož výroba má odstartovat už v srpnu a premiéra je naplánovaná vedle seatu na autosalon do Paříže. Do konce roku by se měla aspoň představit ještě octavia.

Jedna z výrazných specialit nové platformy? Dvě varianty zadní nápravy. Ta přední, uložená v pomocném rámu, je klasického typu McPherson. Zadní kola jsou zavěšena na podélných ramenech spojených torzně poddajnou příčkou. Výkonnější varianty ale používají víceprvkovou konstrukci, která odděleně zachycuje podélné a příčné síly (uznávaný multi-link).

Nová platforma umožnila vývojářům posunout přední nápravu o 40 milimetrů více dopředu. Výsledkem je delší rozvor a lepší vyvážení rozložení hmotnosti mezi nápravy, což prospívá komfortu a ovladatelnosti.

Nový Leon je s délkou 4,26 metru přibližně o pět centimetrů kratší než jeho předchůdce, rozvor se ale prodloužil o téměř šest centimetrů. "Praktickou předností je větší vnitřní prostor, a to zejména pro cestující na zadních sedadlech, a objemnější zavazadlový prostor," popisuje Seat. Zavazadlový prostor má objem 380 litrů, tedy o 40 litrů více než u předchozí generace.

"Nový Leon je zcela novým vozem, který otvírá pro novou kapitolu. Kombinuje nový dynamický designérský styl značky s nejmodernější technikou," holedbá se Matthias Rabe, viceprezident Seatu zodpovědný za výzkum a vývoj.  Leon bude možná i proto prvním vozem značky, který ponese modernizované logo Seatu.

Mateřský koncern Volkswagen je velmi ambiciózní ve svých plánech. Brzy chce převzít roli největšího výrobce aut. A zrovna Seat je jedním z nejslabších článků. Španělská značka dostala - zdá se - jednu z posledních příležitostí, jak nastartovat prodeje. U nového leonu už tedy nebylo místo na experimenty. Bachratý dodnes nepřehlédnutelný a zajímavý stávající leon nahrazuje klasičtěji střižené auto, které navazuje na povedenou ibizu. Na fotkách je nepozorný divák od sebe skoro nerozezná.

Seat Leon

Seat Ibiza

Střízlivé tvary, které navrhnul šéfdesignér Alejandro Mesonero-Romanos a jeho tým, ale nemusí být na škodu. Leon chce možná tak trochu naznačit, že je to takový "španělský golf". Což v podstatě bude.

Mladoboleslavská Škoda, která se pod křídla VW dostala pět let po Seatu, se při každé příležitosti ráda pochlubí svou růstovou strategií, ve které má naplánováno do roku 2018 prodávat aspoň 1,5 milionu aut aut, loni prodala 875 tisíc aut, což je historický rekord značky. Seat má růstovou strategii také. "Leon je rozhodujícím krokem v realizaci růstové strategie značky," prohlásil při odhalení fotek nového leona James Muir, prezident společnosti. Jsou v ní stejně jako u většiny značek na prvních místech hlavně nenasytné trhy Ruska a Číny. Loni prodala španělská značka 350 000 vozů.

Samá turba

Nový leon dorazí s přeplňovanými přímovstřikovými naftovými TDIčky a benzinovými TSI se zdvihovým objemem od 1,2 do 2,0 litru.

Zatím to vypadá, že při uvedení na trh odstartují leony se dvěma turbodiesely: 1,6 TDI (77 kW / 105 k, 250 Nm) a dvoulitrové TDI (110 kW/ 150 k, 320 Nm). Ve verzích  Ecomotive se systémem start/stop a rekuperací kinetické energie slibují nafťáky čtyřiltrovou spotřebu.

S lehkým odstupem dorazí i další motory: benzinové 1,2 TSI ve dvou verzích o výkonu 63 kW (86 k) a 77 kW (105 k) a 1,4 TSI s 90 kW (122 k). "Řadu zážehových motorů završí jednotka 1.8 TSI o výkonu 132 kW / 180 k, která kombinuje vstřikování benzinu přímo do válců s nepřímým vstřikováním do sacího potrubí," popisuje Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení značky.

"Paleta vznětových motorů bude doplněna jednotkou 1.6 TDI o výkonu 66 kW (90 k) a novým vrcholným turbodieselem 2.0 TDI se 135 kW (184 k), který poskytuje maximální točivý moment 380 Nm," vypočítává.

V závislosti na motoru budou na výběr pětistupňové a šestistupňové mechanické převodovky nebo šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG.

Seat Leon FR

Chybět nebudou chytré informační a zábavní systémy ovládané přes velký dotykový displej. Řidič ale spíš ocení různé chytré asistenční systémy: sledování únavy rozpozná situace, kdy šofér ztrácí koncentraci a navrhne mu udělat si přestávku k odpočinku (systém funguje na základě sledování pohybů volantu a ovládání pedálů).

"Kamerový systém u vnitřního zpětného zrcátka zase slouží asistentu dálkových světlometů, který automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly, a také asistentu pro jízdu v jízdním pruhu, který provádí mírné zásahy do řízení s elektromechanickým posilovačem, aby vůz nepřejel podélné značení vymezující jeho jízdní pruh," popisuje Klíma.

Leon dostane také jako první ve své kategorii přední světlomety s diodami LED, které obstarají všechny osvětlovací funkce. Ceny a další podrobnosti se leon dozví pravděpodobně až po představení na autosalonu v Paříži, který otevírá koncem září. Stávající Seat Leon startuje na třech stech tisících (benzinový motor 1,4 85 k).