Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový silniční zákon má své mouchy

  10:46aktualizováno  10:46
Deset dní od zavedení nového silničního zákona se objevily první nedostatky. Přestože zákon snížil počty mrtvých při nehodách, řidiči už přišli na jeho skuliny. Ukázalo se například, že na ty, kteří ujedou od kontroly, nemají policisté žádné páky. V ujíždění vynikají zejména motorkáři.
Při policejní kontrole nezastaví průměrně jedno auto měsíčně. Ilustrační foto.

Při policejní kontrole nezastaví průměrně jedno auto měsíčně. Ilustrační foto. | foto: Luděk PeřinaMF DNES

Nový zákon měl především donutit české řidiče zpomalit. Kvůli vysoké rychlosti totiž na tuzemských silnicích umírá nejvíc lidí. Ukazuje se však, že na řidiče, kteří holdují rychlé jízdě, je zákon pořád krátký.

Rychlost totiž paradoxně může v některých případech "závodníkům" za volantem zachránit řidičský průkaz. A to když se dotyčný pokusí riskovat a ujede od silniční kontroly. Pokud se mu to podaří, ujde nejen vyšší pokutě než dříve, ale hlavně zapsání trestných bodů.

"Už před novým zákonem část lidí od kontrol ujížděla, a ne vždy se nám je podařilo chytit. Takových případů přibude," řekl šéf ústecké dopravní policie Karol Kočárek. Právě včera se jeho lidem jeden takový případ stal, když měřili nedaleko ústeckého centra rychlost. Jeden z řidičů místo zastavení šlápl na plyn a ujel.

Muž se spolehl na to, že policisté nestihli přečíst jeho registrační značku auta, a vyšlo mu to. Policisté totiž v takových případech uprchlíky ani nepronásledují. Než by stačili nasednout do služebního auta, jsou stejně pryč. Nehledě na to, že jejich felicia na rychlá auta "nemá". Alespoň částečně by se to mělo změnit už na podzim, kdy chtějí policisté nakoupit nová, silnější auta a motorky.

Tak mi to dokažte
Jenže policisté nemají vyhráno, ani když se jim podaří značku od uprchlíkova vozu zapamatovat. Sice si mohou snadno v registru majitele auta najít a ten je povinen podle silničního zákona nahlásit, kdo v osudný den jeho vůz řídil, jenomže podle jiného zákona zase nemusí.

Nový zákon to měl napravit, ale nestalo se tak. "Nikdo nemůže být nucen vypovídat, pokud by tím poškodil někoho z rodiny nebo partnera," vysvětluje právník Zdeněk Svátek, specializující se na dopravu. Díky této kličce tak hříšník podle Svátka snadno vyvázne.

Podobné je to s přestupky, při kterých policie řidiče nezastavuje, ale jeho auto jen vyfotí.

Nepřesné radary
Druhá nedokonalost se dotýká všech řidičů. Zákon totiž přesně stanovil, jaké tresty mají padat za překročení povolené rychlosti. Zároveň však dal větší pravomoci městským strážníkům. A ti přestali dodržovat nepsané pravidlo, že se řidičům, kteří překročí rychlost jen minimálně, přestupek promíjí. V Brně například strážníci pokutovali řidiče jedoucí 55 kilometrů v hodině.

Republikovým policistům se to příliš nelíbí. "Naše radary mají určitou toleranci, takže rozhodně nebudeme pokutovat někoho za to, že jede na padesátce o něco rychleji," řekl Jaroslav Pavelka z republikové dopravní policie.

"Pokud by policista dal takovému řidiči pokutu, činil by to neoprávněně," dodal Pavelka.

Policie i strážníci navíc na měření rychlosti používají rozdílné přístroje. Před platností nového zákona policie ze shovívavosti měřila i na padesátce často až řidiče, kteří jeli šedesátkou a rychleji.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.