Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový silniční zákon: Policisté nevědí, jak podle něj pracovat

  11:29aktualizováno  11:29
Už za necelé tři týdny začne na českých silnicích platit nový zákon. Řidiči budou za přestupky dostávat trestné body. Úředníci severočeských měst se ale obávají, zda zákon vůbec bude fungovat. Stěžují si, že dosud nedostali potřebné vybavení.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Monika TomáškováMF DNES

Na bodový systém chybí technika
Za osmnáct dní začnou platit nová, přísnější pravidla pro řidiče. Na severu Čech ale zatím není jisté, jestli nový systém, při kterém se řidičům za přestupky budou udělovat trestné body, bude vůbec fungovat. Policisté ani úředníci na pověřených radnicích dosud nejsou vybaveni potřebnými počítači. Vázne také školení úředníků.

"Počítačové vybavení, které budeme od prvního července potřebovat, jsme zatím nedostali. Na náš účet nepřišly zatím ani slíbené peníze a komunikace s ministerstvem dopravy v tomto ohledu, mírně řečeno, vázne,“ říká tajemník teplického magistrátu Marek Fujdiak.

Nový systém by měl fungovat tak, že policista nahlásí přestupek úředníkovi na radnici pověřené obce a ten připíše trestné body ke jménu řidiče. Pokud řidič nasbírá dvanáct bodů, okamžitě přichází o řidičský průkaz.

Policisté nevědí, jak podle nového zákona pracovat
Těžkou hlavu mají z chystaného bodového systému i dopravní policisté. Stále nevědí, jakým způsobem budou o bodech informovat úřady. I jim totiž dosud chybí vybavení.

"Mělo by se to dělat systémem vysílaček a notebooků. Něco podobného, jako když dnes lustrujeme, zda má řidič oprávnění jezdit a zda auto je registrované. Jenže na to dosud nemáme techniku,“ uvedl šéf severočeské dopravní policie Ušák.

Pokud od 1. července nebudou moci policisté posílat úředníkům oznámení o přestupcích e-mailem, budou to zřejmě dělat běžnou poštou. Tím by se ale celý systém mohl značně zpomalit.

Vláda minulý týden rozhodla, že na nákup nezbytných počítačů a přijetí nových úředníků pošle úřadům 100 milionů korun. Otázkou ovšem stále zůstává, jestli tyto peníze budou stačit.

"My bychom měli dostat 775 tisíc korun, což nepokryje ani platy těch úředníků, které jsme kvůli této agendě museli přijmout. Zatím to vypadá tak, že nám stát přidal povinnosti, ale neposkytl nám k tomu ani potřebné zázemí, ani peníze,“ stěžuje si Fujdiak.

Ministerstvo dopravy obce ujišťuje, že přípravy na bodový systém se zvládnou včas. Na některých úřadech ale kvůli tomu panuje nejistota. A i tam, kde jsou úředníci na bodový systém připravení, si stěžují, že jim vláda vůbec nepomáhá.

"S odřenýma ušima zvládneme všechno, co s novým zákonem souvisí, protože si neumím představit, že bychom nevykonávali agendu, kterou nám zákon ukládá. Musím však říct, že všechno zvládáme vlastními silami. Kdybychom měli čekat, až stát splní své sliby a pošle nám peníze či počítače, tak nebude fungovat nic,“ uvedl tajemník ústeckého magistrátu Milan Zemaník.

Tajemníci úřadů v pověřených městech v severních Čechách již delší dobu upozorňují na nepřipravenost a špatnou informovanost o novém zákoně. Nejvíce jim vadí, že s nimi pracovníci ministerstva dopravy, které má přechod na bodový systém ve své kompetenci, vůbec nekomunikují. Prostřednictvím ředitelky krajského úřadu proto žádali ministerstvo, aby do kraje poslalo odborníka, který by úředníkům při přechodu na nový systém pomohl.

"Dopis jsem posílala zhruba před měsícem. Až za tři týdny jsem dostala odpověď, že přípravy na nový systém probíhají podle plánu, a proto není nic z toho, o co jsme žádali, nutné,“ uvedla ředitelka krajského úřadu v Ústí nad Labem Lydie Šťastná.

Budou úředníci stačit?
Radnice již začaly kvůli bodovému systému přijímat nové úředníky. Také v této oblasti ale není jisté, jestli jejich počet bude na všechno stačit. Nikdo totiž nedokáže předpovědět, kolik přestupků opravdu řidiči po zpřísnění pravidel nasbírají.

Dalším problémem je, že úředníci vyčlenění na zpracovávání dopravních přestupků si práci se speciálním počítačovým programem nemohou vyzkoušet předem, a budou se to tedy učit takzvaně za pochodu.

"Zajistili jsme sice školení, ale protože stále nemáme potřebné vybavení, mohli naši lidé zhlédnout jen jakousi prezentaci a nemohli si zkusit s tím novým systému pracovat,“ říká Fujdiak.

"Školení navíc neprovádí samo ministerstvo dopravy, ale najalo si na to firmu. Její pracovníci jsou sice technicky velmi zdatní, ale nedokážou odpovědět na odborné, legislativně právní dotazy,“ dodala Šťastná.

Školením už řadu měsíců procházejí i policisté. Ti se musí s novým silničním zákonem seznámit a musí vědět, kolik bodů následuje za konkrétní přestupek. Jenže všichni policisté se ještě nestihli s novým systémem seznámit, někteří jsou nemocní, jiní na dovolené.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.