Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové smarty jsou tady. Mrňousové mají velké čumáky, bude i čtyřdveřový

  11:00aktualizováno  11:00
Smart je na trhu i po mnoha letech stále raritou a bude to tak i v nové generaci. Klasický pidi-dvoudveřový model doplní i verze se čtveřicí dveří, která se ale bude potýkat s mnohem větší konkurencí.

Smart je drahý a nejlíp mu je ve městě. Těší se ale solidní popularitě a Mercedes si toto své dítko pečlivé hýčká. Šestnáct let od uvedení prvního modelu Smart představil zcela novou generaci, která je v mnohém přelomová. V nabídce totiž budou hned dva modely: klasický dvoudveřový a nově i čtyřdveřový model. Oficiálně se jmenují Fortwo a Forfour, což jsou už tradiční názvy.

Fotogalerie

Původní tvůrce konceptu Smartu, již zesnulý Nicolas Hayek z hodinářského koncernu Swatch, by měl jistě radost, že základní Smart se drží tradičních linií (více o Nicolasovi Hayekovi zde). Je opět miniaturní, tudíž vlastně bez velkosériové konkurence a i jeho design se drží základních linií původního modelu, ač předek poněkud zbachratěl. Možná by měl Hayek radost i z nového čtyřdveřového provedení, které taktéž ctí tradice Smartu a designově malý model ideálně doplňuje.

Fanoušci značky a možná i běžný motorista zaregistroval, že Smart už jeden model Forfour měl. V letech 2004 až 2006 Smart prodával malý pětidveřový hatchback s velmi netradiční karoserií inspirovanou klasickým smartem, což bylo dvojče Mitsubishi Colt. Auto nemělo úspěch a prodej byl poměrně brzy ukončen s nepříliš lichotivými výsledky. 

Nová generace smartů má také svého dárce orgánů, nebo přesněji řečeno spolunositele základní DNA. Je jím nové twingo od Renaultu, které zanedlouho zamíří na trh (více zde). Mercedes v poslední době s Renaultem úzce spolupracuje, základní dieselové motory pro menší Mercedesy dodává právě francouzská automobilka.

smart fortwo a forfour

Základní Fortwo pro dva cestující zůstává na délce 2,69 metru jako současný model, přidává ale na šířce, z 1,56 metru povyrostl na 1,66 metru. Výška 1,55 metru se nemění. Auto je tak o dvacet centimetrů delší než prapůvodní Smart z roku 1998, ale stále je nejmenším běžným autem na trhu. Už ho ale nezaparkujete kolmo do škvíry mezi podélně parkující auta, to byla velká výhoda první generace.

Větší model se čtveřicí dveří je výrazně větší, na délku měří 3,49 metru, šířka a výška se nemění. Větší model má poměrně velkorysý rozvor 2,49 metru (což je skoro délka dvoudveřového smartu), základní model si musí vystačit s rozvorem 1,87 metru.

Zavazadlový prostor je na tom lépe u kratšího modelu, kam se vejde 260 litrů, respektive o 90 více, pokud se prostor zaplní až po střechu. Delší smart pojme za zadní sedadla 185, případně 255 litrů zavazadel. Ale pokud se využije i prostor zadních sedadel, tak objem přepravených zavazadel vzroste na solidních 730 či až 975 litrů.

smart fortwo a forfour

V nabídce pohonných jednotek nových smartů budou tři benzinové motory. Základní verze litrového tříválce s výkonem 45 kW přijde na trh později, s uvedením modelů na trh před koncem roku se bude začínat s litrovým motorem s výkonem 52 kW. Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 91 Nm v 2 850 otáčkách. Vrcholem nabídky bude přeplňovaný motor o objemu 0,9 litru s výkonem 66 kW. Jeho točivý moment má špičku 135 Nm v 2 500 otáčkách.

Bachratějšímu zevnějšku vévodí výraznější přední kapota a velká světla. Boční profil a styl dvoubarevných karoserií zůstává, samozřejmě v případě čtyřdveřového se profil výrazně natahuje. V interiéru se zákazníci mohou těšit na nadprůměrné materiály a velmi bohatou výbavu. Pokud se ale něco zásadního nezmění, tak hodně položek bude patřit do příplatkové výbavy, jak je tomu u současného modelu.

smart fortwo a forfour

Mercedes uvádí, že auto je stále velmi bezpečné, což ostatně bylo jedno z lákadel už u první generace Smartu. Mercedes uvádí, že testoval čelní náraz smartu s novými modely značky třídy S a C a prcek z nich vyšel velmi dobře.

Nově je v autě asistent vyrovnávající poryvy větru, který je aktivní při přímé jízdě od rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Samozřejmostí je ABS a ESP, navíc má auto hlídač před předním nárazem a je zde i asistent jízdy v pruzích.

smart fortwo a forfour

Klasický smart byl vždy výjimečné zboží. Bez konkurence a s originální konstrukcí si za něj může Mercedes žádat sumy obvyklé u aut nižší střední třídy. Dobíhající generace začíná na částce 260 000 korun, rozumně vybavený model se silnějším motorem snadno přesáhne sumu 300 000 korun. A novinka bude stát zhruba stejně, alespoň tak Mercedes o ceně informuje.

Jestliže malý model si prémiovou cenu může dovolit, protože prostě nic jiného podobného na trhu není, tak pětidveřový smart to bude mít hodně těžké. Velikostně odpovídá mnoha supermini, ať už příbuznému twingu, nebo trojici z Kolína, která právě vyráží v plné síle obnovená (Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroen C1), nebo trojici z dílen Volkswagenu (VW Up!, Škoda Citigo, Seat Mii). Mercedes uvádí, že Forfour bude stát o 600 eur (asi 17 000 korun) více než základní Fortwo. S cenou přes 300 000 korun tak bude minimálně o polovinu dražší než konkurence. A je otázkou, zda to zákazníci přijmou.

Prodej obou verzí smartu začne na v listopadu letošního roku.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

BMW Concept X7 iPerformance
BMW chce být luxusní, pro řady X7 a 8 zakládá novou divizi

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Mnichovská automobilka si pro autosalon ve Frankfurtu nachystala překvapivé odhalení. Chce lépe cílit na náročné zákazníky, proto přichází s novou značkou...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.