Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový smart: těšte se na toho do zásuvky

aktualizováno 
Otočíte klíčkem, zatroubíte na chodce, který vás neslyší, a vyrazíte jak elektrická myš. Smart na baterky prozatím ve volném prodeji není, ale potkat už ho můžete třeba v Berlíně. Svým spalovacím bratrům umí být víc než dobrým soupeřem.

Udávaný dojezd je 135 kilometrů, s trochou talentu pro úspornou jízdu prý ale dojedete dál, říkají vývojáři. Elektrosmart je asi nejchytřejší aplikace elektromotoru v autě. S malým autem "štrekovat" nebudete, jezdit se dá maximálně osmdesátkou po městském okruhu a právě v těch chvílích umí elektroauto fungovat jako normální vůz.

Smart ForTwo electric driveSmart ForTwo electric drive

elektrosmart

Elektrickým smartem se automobilka na miniauta pochlubila poprvé na ženevském autosalonu v roce 2009. Výroba odstartovala v Hambachu v říjnu 2009.

Smart ForTwo electric drive

Elektrosmart využívá lithium-iontové baterie s kapacitou 16,5 kWh dodávané Teslou Motors. Nyní probíhá testování v provozu, elektrické smarty jezdí v Berlíně a dalších městech.

Na rok 2012 je naplánován začátek volného prodeje v Evropě.

Výkon elektromotoru je 20 kW, krátkodobě (asi na dvě minuty) může být špičkový až 30 kW. Maximální kroutící moment je 120 Nm. Nejvyšší rychlost je sto kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na padesátku trvá 6,5 sekundy. Elektrický smart se může nabíjet z 230 i 110voltové zásuvky.

Do zákonných městských rychlostí hbitě startuje, subjektivně svižněji než "fosilní" bratři. Při jízdě slyšíte jen pískání elektromotoru, právě při padesátce je dost hlasité, tak si raději pustíte rádio.

Nabíjet můžete buď doma, tam bude ale plnění baterií delší, anebo u nabíječek, které mají v brzké době vyrůst. U nich jde taky nabíjení rychleji. S sebou vozíte šňůru, kterou strčíte do zásuvky. Naplnění akumulátorů na osmdesát procent trvá asi tři a půl hodiny, kompletní nabití šest až osm hodin.

Zásuvka je podle nového evropského standardu, kterého by se měli držet všichni výrobci elektroaut. Je schovaná pod dvířky, pod kterými je u běžných modelů hrdlo nádrže. Lithium-iontové baterie jsou schované pod podlahou. Na internetu nebo na svém iPhonu vidíte, jak dlouhou bude ještě nabíjení trvat, nakolik je smart nabitý a jak daleko dojede, kdybyste se teď hned rozhodli vyjet. Aplikace v telefonu vám také ukáže, kde jsou čerpací stanice. Jestli máte problémy s hledáním auta na parkovišti, hodí se funkce pro Car Finder, která vás k vašemu smartu dovede.

Dva budíčky na tykadlech trčících z přístrojovky ukazují jak jsou plné baterie a jestli je nabíjíte nebo vybíjíte. To jsou asi všechny rozdíly, kterými se na první ohledání liší od normálního smarta jezdícího k benzince.

Elektrosmart je o 60 kilo těžší než ten obyčejný. Při jízdě cítíte, že máte pod nohama těžké baterie, v zatáčkách se díky nízkému těžišti naklání míň než klasický benzinový smart.

Může se hodit

Miniautomobily Smart
pro opravdové labužníky. Vhodný pro městský provoz! Prohlédněte
si je na obřím portálu
v ČR www.automodul.cz

A největší rozdíl ovládání oproti obyčejnému smartu? Musíte dávat větší pozor na chodce. O elektrosmartu totiž ostatní neví, protože neslyší motor.

Heiko Bornhöft ze Smartu dodává, že teď můžete elektrosmarty potkat v Berlíně v projektu e-mobility. Jezdí tam od září 2009 v testovacím provozu, ve volném prodeji bude od roku 2012. Dohromady jich teď jezdí po světě kolem 1 500. "Je to v současnosti největší flotila elektrických aut," chlubí se Bornhöft.

Vylepšování

Elektrickou myš, kterou píchnete do zásuvky, si budete moci koupit až přespříští rok, teď je hlavně nově k mání smart, který prošel vylepšovací kúrou.

Smart o ForTwo sice říká, že je to nová generace, ve skutečnosti je to ale facelift. Na první pohled ho pozná jen erudovaný smartolog. Nejlepším poznávacím znamením jsou nové mlhovky složené z LEDek a příplatkové spojlery a křidélka, lakovaná v různých barvách. Má taky vylepšený interiér a motory, které vypouštějí méně emisí. Do ceníku se dostaly třeba také nové designy litých kol.

Barvy ke kabelce

Laků je na výběr sedm. Supertuhý prostorový rám tridion, na který jsou uchycené plastové díly karoserie a který se stará o bezpečnost posádky při nárazu, můžete mít nově i v bílé barvě. Střecha kabrioletu teď může být i vínová nebo modrá. Stahuje se plátno nad hlavou posádky, oblouky po stranách zůstávají, vzadu vám hlavu navíc chrání vzpěra. Střechu stahují elektromotorky, které můžete ovládat i z klíče dálkového ovládání. Jediná potíž je, že když ji stáhnete úplně, překáží řidiči ve výhledu dozadu.

Smart ForTwo

K mání je 84 kombinací barev vnitřku a vnějšku. Jestli vám žádná z nich neladí ke kabelce, stačí si vyžádat vzorník dvorního ladiče smartů Brabuse. Vyrobí vám na míru vlastně cokoliv, očalouní přístrojovku třeba růžovou alcantarou a na sedačky vyrazí monogram. Ale bude to drahé. Smart BRABUS tailor made, jak se celý program jmenuje, má v nabídce třicet barev koženého čalounění do interiéru a téměř nekonečný vzorník laků. Když už jsme u vylepšování smartů u Brabusu. Šlechtění auta podle gusta jednotlivých zákazníků (umí ale i speciální edice) probíhá tak, že z fabriky Smartu ve francouzském Hambachu dovezou hotového smarta, v Bottropu, kde Brabus sídlí (o extra dílnu na smarty se firmy dělí napůl), ho zase celého rozeberou, takže zůstane jen rám, na kterém je uchycený chladič a motor, a staví se a čalouní znova.

Malý-velký

Kdo nikdy nejel smartem, bude překvapen, jak je prostorný pro posádku. Sedíte více vzpřímeně a máte kolem sebe spoustu místa. S faceliftem navíc ožil novými materiály. Nový je audiosystém s navigací a dalšími vychytávkami ovládaný 16,5palcovým dotykovým displejem, nechybí vstup na USB. Změn se dočkal přístrojový štít a do nabídky přibyl tempomat.

Umí být také praktický, kufr pravidelného tvaru je skvěle přístupný a nečekaně velký. Navíc do něj můžete náklad štosovat až po sedadla. Když vyklopíte spodní díl dveří kufru dolů, můžete si na něj sednout. Zkušení smartaři ocení, že kufr teď otevřete jednou rukou (doteď museli použít obě).

Smart ForTwo

Snižování emisí

S faceliftem dostaly všechny modely smartu poupravený software motoru a nový výfuk, ladilo se hlavně ve jménu snižování emisí. Celá flotila smartu se teď vejde do 120 gramů CO2 na kilometr. Verze s nejslabším motorem, což je 40kilowattový turbodiesel, se dokonce chlubí hodnotou 86 g CO2 na kilometr jízdy, "Je to nejnižší hodnota na světě z produkčních aut," říká Heiko Bornhöft. Úpravami řídící jednotky a výfuku se dostaly dva slabší litrové tříválce s výkony 45 a 52 kW na 4,2litrovou spotřebu. Další dva motory jsou osazené turbodmychadlem; u 62kilowattové verze smart udává spotřebu 4,9 litru. Brabusy mají teď o 3 kilowatty víc (nově 75).

Motor, který sedí vzadu za vaším zadkem, má skvělý zvuk, benziňák zní jako motorka, když podřadíte, naštvaně zařve a žene přerostlého angličáka vpřed. Brabuse jsme rozparádili na německé dálnici, kam nás smart pozval na svezení, na tachometrových stošedesát (udáváno 155 km/h).

Nejpomalejší je Smart ForTwo s turbodieselem. Podle tabulek se rozjede maximálně na 135 km/h. Benzínoví bráchové jsou o deset kilometrů rychlejší.

K mání je také limitovaná edice Ultimate, kterou nabízí samotný Brabus pod svou značkou. Kromě brutálního vzhledu vytáhli motoráři z litrového turbobenziňáku 112 koní, stejný počet jich také vznikne. Jestli máte zájem, pospěšte si. Minulý týden ve čtvrtek stavěli 108., který je prodaný. Má růžovou karoserii.

Smart ForTwo

Pětistupňová robotizovaná převodovka řadí rychle, ale při každém přeřazení se smart výrazně zhoupne odpředu dozadu. Existuje na to fígl: když odřadí, uvolněte nohu na plynu. Smart se pak tolik nehoupe, musíte to ale cvičit. Trochu pomůže také řazení v manuálním režimu, pro ty případy si můžete připlatit za křidélka, kterými můžete řadit na volantu.

Největší potíž má smart se start&stop systémem, který vypíná motor, když smart nejede. Můžete ho samozřejmě tlačítkem vypnout a asi to uděláte hodně rychle. Než na zelenou nastartuje, trvá to hodně dlouho. Navíc se motor vypíná i když se auto ještě hýbe když dobržďujete. Když se ten před vámi náhodou v ten samý moment rozjede, chvíli to trvá, než se motor zase oživí.

Smart ForTwo je neskutečně obratný. Vejdete se do škvír, kterým vůbec nevěříte. A když pak zaparkujete, zjistíte, že vám zbylo ještě půl metru místa. Však si taky smarta prohlédněte - v čumáku máte nohy, motor je schovaný pod podlahou kufru.

Při dálničních rychlostech je kvůli krátkému rozvoru trochu neklidný, není to ale nic tragického. Jen si na to musíte zvyknout a držet pevně volant. Odpružení je kvůli velké výšce v poměru k ostatním mírám tvrdší, na rozbité silnici trochu poskakuje. Kdyby byl podvozek měkčí, v obloucích by se hodně nakláněl.

Kabelka pro celý svět

Tahle kapesní ikona už vznikla v 1,2 milionech kusů, nově se začíná prodávat třeba v Indonésii. Už dávno se stal globálním autem, k sehnání je ve 45 zemích rozesetých po celé zeměkouli.

Městské vozítko, které pošťouchlo i ostatní výrobce k úvahám nad malými auty, která nebudou v přeplněných městech zabírat tolik místa, vyhodnotil německý autoklub ADAC jako auto s nejnižšími provozními náklady. Poloviční auto za poloviční cenu dnes - v době vyžadující určité bezpečnostní a komfortní standardy - postavit nejde. Základní cena je tedy na úrovni klasického malého auta. Ceny startují od necelých 250 tisíc za nejslabší benzinovou verzi.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.