Nový sporťák Supra se konečně představuje, pro letošek je vyprodaný

Od prvního příslibu k představení produkční verze nového kupé Toyota Supra uběhlo dvanáct let. To je opravdu dlouhá doba. Nedočkavců se mezitím našlo tolik, že výrobní kvóta pro Evropu je na celý tento rok vyprodaná.

Toyota Supra je mezi automobilovými nadšenci pojem. I když většinu reputace tomuto modelu vybojovala konkrétně předposlední generace vyráběná v letech 1993 až 2002. Očekávání jsou tedy vysoká, zvlášť s ohledem na dlouhou přestávku. A také skutečnost, že první koncept spatřil světlo světa už v roce 2007.

Přes nejrůznější obtíže, které způsobily takovou prodlevu, se povedlo dotáhnout novou generaci Toyoty Supra do finální podoby. Ta sdílí technický základ s BMW Z4, které je také dárcem motorů: nejprve přeplňovaného třílitrového šestiválce o výkonu 250 kW (340 koní), později i dvoulitru s turbem a čtyřmi válci. S BMW má Supra společné i místo výroby, oba sporťáky vznikají v rakouském Grazu u specializované firmy Magna Steyr.

Navzdory příbuznosti obou aut je vzhled toyoty zcela svébytný. S BMW nemá společného nic, naopak navazuje na řadu konceptů sportovních vozů (FT-HS z roku 2007 a FT-1 z roku 2014), které Japonci nedotáhli do sériové výroby dříve. Design je velmi organický, plný nejrůznějších funkčních i ozdobných zářezů a otvorů. Díky velkému množství aerodynamických doplňků se nová Supra podobá závodním autům.

I uvnitř je toyota sama sebou. Spojitost s BMW pozná jen odborník a to výhradně podle detailů, jako jsou tlačítka na volantu a ovládacím panelu klimatizace nebo páčky blinkrů a stěračů. Architektura se opět podobá závodním autům – čelní sklo je velmi skloněné, krátké a rámované masivními sloupky. Sedí se hodně nízko, ale přesto je z místa řidiče vidět na kapotu. A přístrojový štít je nahrazen displejem, který velmi přehledně zobrazuje to nejdůležitější: údaje o otáčkách motoru a rychlosti jízdy.

Velmi působivé jsou také dynamické parametry. Toyota GR Supra, jak se model plným jménem oficiálně jmenuje, zrychlí se šestiválcem pod kapotou z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Vybavená je osmistupňovou automatickou převodovkou. V zatáčkách pak pomůže jak široký rozchod kol, tak aktivní zadní diferenciál s regulovatelnou svorností. Toyota se navíc chlubí, že tuhost karoserie překonává někdejší supersport Lexus LFA, který měl mimořádně tuhý karbonový skelet. A že těžiště je níže než u menšího kupé GT86 a rozložení hmotnosti mezi nápravy je ideálních 50:50.

Toyota GR Supra již zná i svoji českou cenu. Ta činí rovných 1,8 milionu korun, za což získáte nejen šestiválec, ale i kompletní výbavu – od sportovních sedadel přes multimédia, parkovací kameru, LED světlomety a head-up displej až po balíček asistenčních systémů.

Pokud vás Toyota nalákala, musíte se ale obrnit trpělivostí. Japonská automobilka devadesátikusovou edici A90 v barvách továrního týmu Toyota Gazoo dávno vyprodala. Všech 90 exemplářů verze A90 Edition je vyvedených v pozoruhodném matně šedém laku Storm, má 19" matně černá litá kola a je vybaveno podmanivým, řidičsky orientovaným kokpitem v červené kůži.

Zájemci ji dostanou až v příštím roce

Rozebraných je i prvních 900 super určených pro dodání do Evropy v tomto roce. „Rád bych poděkoval prvním 900 zákazníkům za jejich rezervace, kterými si zajistili prioritní přístup k nové Toyotě GR Supra ještě před oficiální evropskou premiérou na ženevském autosalonu 2019. Jako hlavní konstruktér se už nemohu dočkat, až usednou za volant, a současně věřím, že v co největším počtu lidí znovu zažehneme touhu a umožníme jim se za volantem opět bavit,“ uvedl hlavní konstruktér Toyoty GR Supra Tecuja Tada.

Rezervovat si vůz bylo možné od loňského října. Kvůli dlouhé nepřítomnosti legendárního vozu na trhu poptávka několikanásobně převýšila plánovaný vyrobený objem. Pořadníky dosáhly několik tisíc záznamů a zakrátko budou zahájeny rezervace na vozy určené k dodání v roce 2020.

Toyota Supra 2019

Toyota v Ženevě zároveň vystavuje novou edici minivozu Aygo ze středočeského Kolína pod označením x-cite. V loňském roce byl tento model jedním z nejlépe prodávaných ve své třídě v Evropě. Celkem Toyota prodala 91 700 vozidel, což představuje podíl 7,4 procenta.

Automobilka v Ženevě zároveň představila sportovně laděnou verzi Corolly GR Sport, která je po Aygu druhým modelem, jenž obohatí evropskou nabídku vozů Toyota s tímto označením. Další novinka Corolla Trek se bude nabízet výhradně v karosářské variantě Touring Sports s hybridním pohonem s autonomním dobíjením o objemu 1,8 nebo 2,0 litru. Vůz odkazující na spolupráci s výrobcem kol Trek reaguje na rostoucí oblibu crossoverů a robustně vyhlížejících vozů v evropské nižší střední třídě.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...