Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová americká značka má silný italský přízvuk. Staví silniční F1

  14:56aktualizováno  14:56
Americký finančník, automobilový nadšenec a sběratel James Glickenhaus v Ženevě odhalil další kreaci svého studia Scuderia Cameron Glickenhaus. Nový supersport SCG003 se ale na rozdíl od dvou předchozích projektů nespoléhá na techniku Ferrari. Naopak, jde přímo proti ní.

Čtyřiašedesátiletý James Glickenhaus se v minulosti proslavil hlavně díky dvěma kontroverzním přestavbám modelů z Maranella, jeho jméno je ale spjato i s rozsáhlou sbírkou automobilových klenotů a kinematografií.

Před vstupem do finančního světa na Wall Street, kde úspěšně podnikal jeho otec, působil jako režisér, scenárista a producent. Filmy, které natočil do poloviny devadesátých let, jsou ale známy především z pultů videopůjčoven.

SCG003 - závodní verze Glickenhausova supersportu

Výraznější stopu stihl zanechat v automobilovém průmyslu. V roce 2006 šokoval návštěvníky charitativní soutěže elegance v Pabble Beach modelem P 4/5, který vznikl náročnou přestavbou Ferrari Enzo. Unikátní stroj na jehož designu pracovalo studio Pininfarina, ale nebylo úplně po chuti vedení z Maranella.

Když o pět let později představil soutěžní speciál P 4/5 Competizione postavený na základech modelu 430, byla přízeň Ferrari ta tam. Napotřetí se proto vydal vlastní cestou a v čele s projektovým manažerem Paolo Garallou postavil nový supersport od základu.

Kromě jedné ze dvou okruhových verzí SGC003C (Competizione), které letos hodlají měřit síly s konkurencí ve čtyřiadvacetihodinovém vytrvalostním závodě ve Spa Francorchamps a na Nürburgringu, strhává pozornost ke stánku i provedením označené SGC003S (Stradale), které dostane homologaci pro běžný silniční provoz a koncem tohoto roku zamíří k prvním potenciálním zákazníkům.

SCG003S - silniční verze Glickenhausova supersportu

Glickenhaus ale údajně hodlá vyrobit pouze malou sérii, aby exkluzivita modelu byla co nejvyšší. Tomu bude ostatně odpovídat také astronomická cena. Neoficiálně se zatím hovoří o 28 milionech korun za závodní a zhruba o 60 milionech za silniční verzi.

SGC003 navenek působí jako zjevení. Jeho 4,8 metru dlouhá karoserie inspirovaná soutěžními prototypy kategorie LMP1 a LMP2 je striktně podřízena aerodynamice, přitom je originální a tvarově rafinovaná. Od zbytku sportovní automobilové produkce ji odlišuje hlavně výrazná stabilizační ploutev navazující na rozměrné zadní křídlo, které je v případě silniční verze čistě zakomponované do karoserie. Rozvor je 2,7 metru a výška jen 1108 mm.

Stradale mimo to zaujme i propracovanými detaily, nápaditými světlomety a především materiálem karoserie, ta je totiž z pevného, lehkého a hlavně velmi drahého karbonu. Competizione logicky preferuje spíš funkčnost než formu.

Design karoserie je výsledkem spolupráce turínského Granstudia pod vedením Lowieho Vermeersche a Gorana Popovice a specialistů na aerodynamiku ze společnosti Podium Engineering podporované Paolo Cantonem, otcem mnoha úspěšných závodních vozů.

Základem obou verzí je modulární platforma vyrobená z uhlíkových vláken, jejíž lehká struktura je navržena pro maximální tuhost, bezpečnost a případnou modifikaci. Zadní rám učený pro ukotvení motoru a zavěšení umožňuje použití více motorů na stejné platformě a jejich jednoduchou výměnu. Hmotnost závodní verze je 1 350 kg.

Závodní verzi pohání uprostřed uložený, dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec Honda HPD (Honda Performance Development), 3,5litrový agregát odladila italská společnost Autotecnica Motori na výkon 530 koní při 6800 otáčkách, kroutící moment motoru vrcholí hodnotou 700 Nm při 4500 otáčkách.

Fotogalerie

Přeplňovaný šestiválec pro civilnější provedení se prozatím ladí, neoficiální zdroje ale uvádějí, že by mohlo dostat i pohonnou jednotku s uspořádáním W12 složenou ze dvou motorů V6 a celkovým výkonem okolo 800 koní.

Motory budou v obou případech spojeny se sekvenční převodovkou Hewland, osmnáctipalcová kola obutá do pneumatik Dunlop využívají vpředu i vzadu pákového mechanismu zavěšení typu Push-rod, které se skládá z dvojitých lichoběžníkových závěsů a tlumičů umístěných téměř horizontálně ke skeletu. Řídící elektronika pochází od společnosti Bosch Motorsport.

Nicola Larini, bývalý pilot formule 1, který měl možnost ambiciózní supersport testovat, se nechal slyšet, že SCG003 má charakter velmi blízký monopostům formule 1 a to zejména s ohledem na přítlak a ovladatelnost. Zda bude projekt SCG003 úspěšný, ale ukáže až čas. Jisté je, že expozice na stánku číslo 2143 patří letos v Ženevě k těm nejzajímavějším.





Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.