Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec supermarketovému lišeji. Dveře se neotlučou díky kameře

aktualizováno 
Moderní automobil toho musí umět opravdu hodně. Jak jezdí, už není tak důležité, hlavně že za vás umí brzdit, orientovat se na silnici a klidně i zaparkuje. Nový systém, který navrhli němečtí studenti, teď za vás pohlídá i otevírání dveří. To kdybyste nevěděli, že s nimi můžete narazit do překážky.

Nový systém brždění dveří by měl efektivně zabránit nepříjemným nárazům do různých předmětů v okolí vozidla. | foto: kiekert.com

Myšlenka pro systém ochrany dveří vzešla od skupiny studentů arcibiskupské školy Liebfrauenschule z Kolína nad Rýnem. Právě jejich nápad vyhrál speciální soutěž, které se účastní školy ze všech německých spolkových republik.

Nový systém s názvem i-protect zabraňuje nechtěným nárazům dveří do překážek v okolí vozidla a podle společnosti Kiekert AG, která se rozhodla převést studentský projekt do reálného provozu, tak přispívá k větší bezpečnosti dopravního provozu a komfortu.

I-protect využívá několik senzorů ve dveřích a ve zpětném zrcátku pro sledování okolního prostředí. Pokud systém vyhodnotí, že se v blízkosti dveří automobilu nachází jakákoli překážka, elektronika zabudovaná do vozidla pošle bezprostřední pokyn do speciální brzdy dveří, která pak jejich otevírání zastaví.

Brzdící mechanismus dokáže zastavit dveře automobilu na centimetr přesně před překážkou. Senzory přitom rozpoznávají statické předměty libovolného tvaru a velikosti v celém otevíracím poloměru dveří. K odběru proudu dojde výlučně při pohybu a brzdění dveří.

„Při konstrukci našeho prototypového vozidla s i-protect jsme museli překonat několik náročných překážek. Senzorika musela být nastavena tak, aby byly rozpoznány předměty různé velikosti a povrchu,“ říká Karl Krause, předseda představenstva skupiny Kiekert, která nový systém představila veřejnosti. „Různé zárodky systémů pro ochranu dveří už sice existují, ale žádný z nich není srovnatelný s naší technologií i-protect“, pochvaluje si Krause.

Autor:


Témata: kamera, silnice

Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Pošťáci usednou do Dacií Dokker, zůstávají i u fiatů na plyn

Dacia Dokker

Vozový park České pošty rozšíří v letošním roce nový model auta, a to Dacia Dokker. Pošta se vrací i k modelu Renault...

AUTO 2038: Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Auta budoucnosti v představách studentů Fakulty designu a umění Ladislava...

Píše se rok 2038. Do zákazu aut se spalovacím motorem zbývají dva roky, alespoň v Kalifornii, Francii, Británii a Číně....

Najdete na iDNES.cz