Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární traktory z Brna míří do USA. Zetor zahájil výrobu novinky

  13:42aktualizováno  14:35
Brněnský Zetor zahájil sériovou výrobu nového traktoru Forterra HSX. Nejsilnější a nejmodernější model se chlubí unikátním systémem, který traktor při orbě sám přizpůsobí podmínkám terénu. Pomůže tak řidiči a uspoří palivo. První vyrobené kusy míří do Spojených států.

Nový Zetor Forterra 140 HSX pokřtil při jeho premiéře v dubnu letošního roku na brněnském veletrhu Techagro mlékem ministr zemědělství Petr Bendl. Firma s šestašedesátiletou historií vyrábí traktory v Brně-Líšni.

Nový model navazuje na původní řadu Zetoru. Jde o univerzální traktor. "Novinka vychází z již nabízené řady Zetor Forterra," vysvětluje pro iDNES.cz šéfredaktor specializovaného magazínu agroweb.cz Luboš Stehno. "Snaží se nabídnout to, co používají světoví výrobci," vysvětluje Stehno.

"Naším cílem je nabízet zákazníkům stroje, které výrazně přispějí k usnadnění jejich práce i snížení nákladů, například na provoz," popisuje ředitel Zetoru Marián Lipovský.

Jako první traktor na světě disponuje funkcí automatické regulace zadního elektrohydraulicky ovládaného tříbodového závěsu HitchTronic. Při orbě se traktor sám přizpůsobí terénu a upraví úroveň zahloubení pluhu podle aktuálních půdních podmínek. "Nikdo jiný nic takového nenabízí," říká o specialitě nového modelu z Brna Luboš Stehno z agrowebu. Odborník ovšem u nového Zetoru nejvíc oceňuje možnost reverzace směru jízdy při zatížení.

Zetor Forterra HSX

Forterra HSX má být nejsilnější a nejlépe vybavený Zetor. Pohání jej čtyřválcový přeplňovaný motor Zetor objemu 4 156 ccm v různých verzích s točivým momentem od 391 až do 572 Nm. Motoráři upravili pro nový model hlavu válců, změny se dotkly sacích kanálů a nového systému vstřikování paliva. Motor je upravený na spalování biopaliv. Nádrž pojme 225 litrů, což má vystačit na celý pracovní den. Pětistupňová převodovka s třístupňovým násobičem nabízí 30 rychlostí dopředu i vzad.

Zvedací sílu až 7 000 kg zajišťují dva vnější pomocné hydraulické válce. Zajímavostí pro neznalé "traktorologie" je bezpečnostní spínač v sedadle řidiče, který znemožní nastartování motoru nebo rozjetí traktoru, pokud řidič nesedí na sedadle. "To už mají dnes traktory zcela běžně," říká Stehno. Je to kvůli bezpečnosti, která je dnes při práci se stroji prvořadá.

Zetory jedou do světa

Firma chce do konce roku vyrobit 400 kusů tohoto modelu, v příštím roce dalších 900. První traktory zamíří do Spojených států. Objednávky na novou řadu traktorů má firma také z Anglie, Nizozemska či Polska.

Firma v dubnu uvedla, že letos chce kromě Forterry HSX nabídnout i nový model malého traktoru a představí jej na podzim.

Loni slavil Zetor 65. výročí založení. Název brněnského výrobce se v někdejším Československu stal prakticky synonymem pro traktor. V období socialismu se ze Zetoru stal jeden z největších světových producentů traktorů.

Na západ mířila paradoxně většina exportu už za minulého režimu. V dobách největšího rozmachu se vyrábělo v Zetoru kolem třiceti tisíc traktorů, z toho osmdesát procent šlo na vývoz. Většina šla do západní Evropy.

Za minulého režimu totiž patřily traktory z Brna k hi-tech zboží a například měly jako první bezpečnostní kabinu, jejíž tuhý rám při převrácení traktoru chránil řidiče před zraněním.

O tom, jak byla firma Zetor kdysi slavná, svědčí i příklady - třeba ve Finsku existuje hospoda nesoucí jméno brněnské továrny. V některých státech na Blízkém východě zase nahradilo slovo "zetor" obecný výraz pro "traktor".

Slovenský majitel

Majitelem firmy je slovenský strojírenský HTC Holding.  Brněnská značka plánuje na letošní rok konsolidovaný zisk 134 milionů korun. Je to o deset milionů více, než firma vydělala loni. Zisky jí rostou od roku 2010 pravidelně, předtím byla ve ztrátě. Konsolidované tržby Zetoru loni mírně klesly na 3,5 miliardy korun. Letos se mají podle odhadů přiblížit hranici čtyř miliard korun.

Na konci devadesátých let přitom byla továrna těsně před krachem. V roce 1999 musela dokonce na rok přerušit výrobu.

Po příchodu nového investora se nakonec Zetor sestěhoval do třetiny původního areálu a do jeho čela přišli mladí manažeři ze slovenské pobočky firmy Sony. Těm se pak povedlo dostat zadluženou továrnu z červených čísel do zisku.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.