Legendární traktory z Brna míří do USA. Zetor zahájil výrobu novinky

  • 150
Brněnský Zetor zahájil sériovou výrobu nového traktoru Forterra HSX. Nejsilnější a nejmodernější model se chlubí unikátním systémem, který traktor při orbě sám přizpůsobí podmínkám terénu. Pomůže tak řidiči a uspoří palivo. První vyrobené kusy míří do Spojených států.

Nový Zetor Forterra 140 HSX pokřtil při jeho premiéře v dubnu letošního roku na brněnském veletrhu Techagro mlékem ministr zemědělství Petr Bendl. Firma s šestašedesátiletou historií vyrábí traktory v Brně-Líšni.

Nový model navazuje na původní řadu Zetoru. Jde o univerzální traktor. "Novinka vychází z již nabízené řady Zetor Forterra," vysvětluje pro iDNES.cz šéfredaktor specializovaného magazínu agroweb.cz Luboš Stehno. "Snaží se nabídnout to, co používají světoví výrobci," vysvětluje Stehno.

"Naším cílem je nabízet zákazníkům stroje, které výrazně přispějí k usnadnění jejich práce i snížení nákladů, například na provoz," popisuje ředitel Zetoru Marián Lipovský.

Jako první traktor na světě disponuje funkcí automatické regulace zadního elektrohydraulicky ovládaného tříbodového závěsu HitchTronic. Při orbě se traktor sám přizpůsobí terénu a upraví úroveň zahloubení pluhu podle aktuálních půdních podmínek. "Nikdo jiný nic takového nenabízí," říká o specialitě nového modelu z Brna Luboš Stehno z agrowebu. Odborník ovšem u nového Zetoru nejvíc oceňuje možnost reverzace směru jízdy při zatížení.

Zetor Forterra HSX

Forterra HSX má být nejsilnější a nejlépe vybavený Zetor. Pohání jej čtyřválcový přeplňovaný motor Zetor objemu 4 156 ccm v různých verzích s točivým momentem od 391 až do 572 Nm. Motoráři upravili pro nový model hlavu válců, změny se dotkly sacích kanálů a nového systému vstřikování paliva. Motor je upravený na spalování biopaliv. Nádrž pojme 225 litrů, což má vystačit na celý pracovní den. Pětistupňová převodovka s třístupňovým násobičem nabízí 30 rychlostí dopředu i vzad.

Zvedací sílu až 7 000 kg zajišťují dva vnější pomocné hydraulické válce. Zajímavostí pro neznalé "traktorologie" je bezpečnostní spínač v sedadle řidiče, který znemožní nastartování motoru nebo rozjetí traktoru, pokud řidič nesedí na sedadle. "To už mají dnes traktory zcela běžně," říká Stehno. Je to kvůli bezpečnosti, která je dnes při práci se stroji prvořadá.

Zetory jedou do světa

Firma chce do konce roku vyrobit 400 kusů tohoto modelu, v příštím roce dalších 900. První traktory zamíří do Spojených států. Objednávky na novou řadu traktorů má firma také z Anglie, Nizozemska či Polska.

Firma v dubnu uvedla, že letos chce kromě Forterry HSX nabídnout i nový model malého traktoru a představí jej na podzim.

Loni slavil Zetor 65. výročí založení. Název brněnského výrobce se v někdejším Československu stal prakticky synonymem pro traktor. V období socialismu se ze Zetoru stal jeden z největších světových producentů traktorů.

Na západ mířila paradoxně většina exportu už za minulého režimu. V dobách největšího rozmachu se vyrábělo v Zetoru kolem třiceti tisíc traktorů, z toho osmdesát procent šlo na vývoz. Většina šla do západní Evropy.

Za minulého režimu totiž patřily traktory z Brna k hi-tech zboží a například měly jako první bezpečnostní kabinu, jejíž tuhý rám při převrácení traktoru chránil řidiče před zraněním.

O tom, jak byla firma Zetor kdysi slavná, svědčí i příklady - třeba ve Finsku existuje hospoda nesoucí jméno brněnské továrny. V některých státech na Blízkém východě zase nahradilo slovo "zetor" obecný výraz pro "traktor".

Slovenský majitel

Majitelem firmy je slovenský strojírenský HTC Holding.  Brněnská značka plánuje na letošní rok konsolidovaný zisk 134 milionů korun. Je to o deset milionů více, než firma vydělala loni. Zisky jí rostou od roku 2010 pravidelně, předtím byla ve ztrátě. Konsolidované tržby Zetoru loni mírně klesly na 3,5 miliardy korun. Letos se mají podle odhadů přiblížit hranici čtyř miliard korun.

Na konci devadesátých let přitom byla továrna těsně před krachem. V roce 1999 musela dokonce na rok přerušit výrobu.

Po příchodu nového investora se nakonec Zetor sestěhoval do třetiny původního areálu a do jeho čela přišli mladí manažeři ze slovenské pobočky firmy Sony. Těm se pak povedlo dostat zadluženou továrnu z červených čísel do zisku.