Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový trend: automobilky budou bohatnout na minivozech

aktualizováno 
Ulice moderních velkoměst jsou stále více přeplněné, ale během několika let v nich bude alespoň na co koukat. Do módy se totiž ve stále větším počtu dostávají různá originální autíčka za které jsou ochotni zákazníci zaplatit nemalý peníz. A automobilky si mnou ruce.

Fiat 500 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Malé městské stylovky totiž automobilky nezřídka prodávají za ceny vozů i o dvě třídy výše, takže zisky z těchto aut jsou opravdu vysoké. Navíc zákazníci jsou ochotni si připlácet za všemožné doplňky navíc.

Jasným důkazem tohoto trendu je populární Fiat 500, kterého se za dva roky prodalo přes půl milionu kusů. Fiat 500Zákazníci kupují především dražší lépe vybavené verze a navíc si je dovybavují různými doplňky třeba v podobě samolepek. Ty automobilku mnoho nestojí, zákazníci za ně ale z kapsy vydají hezkých pár tisícovek navíc. Pětistovka za půl milionu korun není nic nemožného ani neobvyklého. Za tu cenu koupíte dobře vybavený sedan střední třídy.

Pětistovka přitom není pro Fiat výrobně o mnoho dražší než model Panda s nímž sdílí techniku. Zatímco Panda začíná v ceníku na neuvěřitelných 159 900 korunách, pětistovka je v základu o více než sto tisíc dražší, stojí od 274 900 korun. Pravda, dostanete lepší motor a o něco lepší výbavu, ale i tak je vidět, jaké marže na své stylovce Fiat má. Pětistovka je dokonce dražší než větší Punto Evo, Fiat Bravo stojí v základu dokonce o pět tisíc méně, než jaká je základní cena městského diblíka.

Ford KaŽe se vydělává především na stylu dokazuje fakt, že zatímco u Fiatu se plácají po zádech a bouchají šampaňské, u Fordu, který prodává s pětistovkou spřízněný model Ka, si asi rvou vlasy, že nové káčko neoblékli lépe. A to má káčko oproti pětistovce i lepší podvozek. Proti originální předchozí generaci minifordu je totiž ten nový spíše nudný. Zatímco předchozí káčko bylo pro mnohé tak ošklivé až bylo vlastně hezké.

Na malých stylových autech ale nevydělává jenom Fiat. Příkladů je více a bude jich ještě přibývat. Jedním z nejjasnějších důkazů je Mini. Mini Cooper S CabrioNa svou kategorii hodně drahé auto, které se ale prodává skvěle. Nutno ale přiznat, že nabízí techniku dospělého auta.

Korejská Kia zase slaví úspěchy svého městského crossoveru Soul. Auto je to menší a výrazně dražší než současný bestseller nižší střední třídy, model Cee'd. Přesto o zákazníky nemá nouzi. Toyota se o něco podobného pokouší s modelem Urban Cruiser.

Kia Soul Toyota Urban Cruiser

Alfa Romeo se směrem dolů vydala s modelem MiTo a hodně se líbí. Sesterská Lancia zase slaví v Itálii dlouhodobě úspěchy se svým modelem Ypsilon.

Alfa Romeo MiTo Lancia Ypsilon

Smart ForTwoMezi neotřelými městskými dopravními prostředky se již etabloval i Smart. Mercedes tak nepřemýšlí o jeho prodeji, ale spíš opět uvažuje o rozšíření nabídky. Spolupracovat na tom bude s Renaultem, který na budoucí platformě Smartu postaví nové Twingo. S motorem vzadu a pohonem zadních kol.

Vězte, že bude daleko originálnější než současná trochu nudná generace. Za budoucím twingem se budou lidé otáčet podobně jako za nestárnoucí první generací. Dá se předpokládat, že nové twingo nebude z nejlevnějšího kraje. Audi A1

Mercedes také připravuje konkurenci již zmíněnému Mini nebo zcela novému Audi A1. Příští generace áčka dostane kromě obvyklé jednoprostorové karoserie i šviháčtější oblek v podobě nízkého hatchbacku. Smart zase inspiroval Toyotu k výrobě modelu iQ. Japonský minivůz zanedlouho potkáme i pod značkou Aston Martin. Malý aston se jménem Cygnet bude pravděpodobně nejdražším a nejexkluzivnějším městským vozem vůbec. Koupit si jej budou moci jen současní majitelé některého z aston martinů.

Toyota iQ Aston Martin Cygnet

Nezahálí ani BMW, které chce na úspěch Mini navázat malými auty s vlastní značkou. Možná se dočkáme návratu jména Isetta. Když se ještě na chvíli vrátíme k renaultu, zjistíme že ani teď v kategorii stylových minovozů s prémiovou cenou nezahálí. Před létem uvedl na trh minikabriolet wind. Punc kultovní stylovky se snaží nové generaci modelu Micra vnuknout spolubojovník Renaultu, japonská automobilka Nissan. A jeho nová terénní šílenost jménem Juke je dalším důkazem, že městská auta prostě budou originální za každou cenu.

Renault Wind Nissan Juke

Do souboje o zákazníky ochotné utrácet velké peníze za malá auta vstupuje i francouzský Citroën. Ke klasické C3 přidal ještě trochu šarmu navíc, něco málo výbavy a vznikl "luxusní" model DS3.

Citroen DS3Z velkých automobilových koncernů se do této těžko definovatelné kategorie stylových primárně městských vozů zatím moc nehrne Volkswagen. Otázkou je, kam se zařadí jeho vozítka připravované New Small Family. Spíše než o stylová auta ale asi půjde jen o trochu dražší nákupní tašky typu kolínského trojlístku Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. I v případě VW půjde o trojlístek, auta se budou vyrábět i pod značkami Škoda a Seat.

Styl zatím volkswagen nabídne jen v trochu vyšší kategorii v podobě modelů new beetle a scirocco. Přitom brouk už tolik netáhne ale chystá se nová a podle hlasů ze zákulisí velmi povedená generace.

Při pohledu na výčet originálních vozů, ať už těch prodávaných nebo připravovaných, je tak téměř jisté, že v městském provozu bude zanedlouho o něco veseleji. Nikoli však bohužel z důvodů nenadálého uvolnění dopravy

Originální auta do města
model cena od (Kč)
Alfa Romeo MiTo 362 000
Aston Martin Cygnet cca 600 000
Audi A1 420 000
Citroën DS3 369 900
Fiat 500 274 900
Ford Ka 219 990
Kia Soul 274 980
Lancia Ypsilon 251 500
Mini 406 900
Nissan Juke 369 000
Renault Wind 399 900
Smart ForTwo 247 000
Toyota iQ 339 900
Toyota Urban Cruiser 404 900





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.