Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový golf je tady. Lepší, modernější a zase téměř stejný

  22:20aktualizováno  22:20
Berlín (Od zpravodaje iDNES.cz) - Automobilka Volkswagen představila v Berlíně novou generaci populárního modelu Golf. Už sedmé vydání vozu se drží zažitých tvarů a přináší zcela novou techniku. V každém detailu je nový Golf jiný než ten předchozí, přesto nepůsobí zásadně revolučně. Technika ale opravdu revoluční je.

Na první pohled je Volkswagen Golf sedmé generace pořád to samé auto jako generace šestá. A ta se zase mnoho nelišila od té páté a tak dále. Golf se jednoduše drží zažitých tvarů a sází na velmi postupnou estetickou evoluci. Není to vzhledově nejatraktivnější auto segmentu, ale design je velmi trvanlivý a jen tak nezastará.

Sedmá generace je pro Volkswagen nesmírně důležitá. Je to zásadní model pro budoucí růst automobilky. Možná i proto přilákala premiéra novinky pozornost ekologických aktivistů. Ti před  berlínskou Novou národní galerií, kde k odhalení auta došlo, tiše postávali s transparenty zdůrazňujícími, jak zatěžující pro životní prostředí nový golf je.

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Argumenty aktivistů lze ale z tohoto pohledu chápat jen těžko: golf sedmé generace totiž bude v mnohých provedeních patřit k nejúspornějším autům své kategorie a firma navíc nabídne celou řadu verzí s alternativním pohonem. Greenpeace si jednoduše Volkswagen vybrali kvůli jeho velké publicitě.

Postupný posun v přímém přenosu

Samotná prezentace se nesla v decentním duchu a jako předkrm nejprve Volkswagen novinářům postupně na pódium naservíroval všech šest dosavadních generací jednoho z nejprodávanějších vozů světa. Ty skvěle zapadly do nadčasového prostoru Nové národní galerie, postavené v roce 1968 architektem Ludwigem Miesem van der Rohem.

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně
Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Zrcátka - vlevo šestá, vpravo sedmá generace Golfu

Ještě než jsme se dočkali odhalení vozu, zdůrazňovali představitelé automobilky jeho přednosti. Zajímavé přitom bylo poslouchat, jak zároveň o golfu mluvili jako o vozu zásadně důležitém pro evropskou ekonomiku a zaměstnanost, ostatně v publiku byli i představitelé místních samospráv Berlína, Dolního Saska a dalších celků.

Základní data

rozdíly oproti předchozí generaci

Délka: 4 255 mm (+ 56 mm)

Šířka: 1 799 mm (+ 13 mm)

Výška: 1 452 mm (- 28 mm)

Rozvor: 2 637 mm (+ 59 mm)

Hmotnost: - 100 kilogramů

Zavazadlový prostor: 380 litrů (+ 30 litrů)

Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn ale už ve své řeči zdůrazňoval především praktické přednosti novinky. Těmi jsou v průměru o 100 kilogramů nižší hmotnost než u šesté generace, průměrně o 14, ale také až o 24 procent nižší spotřeba paliva a zcela nová konstrukce.

Šéf designu Walter de Silva zase hovořil o tom, jak bylo při návrhu sedmé generace důležité zachovat dosavadní hodnoty golfu, navázat na designovou linii a opět navrhnout auto s nadčasovým designem. Jeho kolega Klaus Bischoff nám pak některé nové linky sedmého golfu představil detailněji. Zdůraznil dnes tolik moderní sportovnější linie a některé finesy jako dvojitá linka táhnoucí se od kapoty přes čelní sloupek až k zadnímu spoileru. Sedmý Golf má také až nezvykle se svažující střechu. Auto je nižší než odcházející generace, řidič sedí dále od předních kol a přesto má posádka víc místa.

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně
Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Provedení kapoty a světel - vlevo šestá generace, vpravo sedmá

O technice krátce pohovořil Ulrich Hackenberg. Nový golf stojí na platformě MQB a nejdůležitější technickou novinkou jsou konstrukce ze zatepla tvářené oceli. Takový materiál je pevnější a může se ho použít méně než doposud, což výrazně přispělo ke snížení hmotnosti auta. Nová je také technologie svařování jednotlivých části karoserie a obměnou prošly i motory. Ty jsou  nově umístěny víc vzadu a jsou skloněny.

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně
Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Boční prolisy - vlevo šestá, vpravo sedmá generace

Závěrem jsme se dozvěděli základní cenu. Ta má při startu prodeje v Německu dosáhnout úrovně 16 975 eur. Bohužel ale nevíme, pro jakou specifikaci to má platit. V přepočtu je to totiž hodně přes 400 000 korun, v Česku má přitom podle našich informací golf sedmé generace startovat s cenou pod 350 000 korun. Výbava přitom nebude chudá, v základu by mělo být sedm airbagů, dotykový displej infotainmentového systému, systém předcházení následné kolize a také systém City Safety, který zabraňuje nehodám v kolonách a který známe třeba z malé Škody Citigo. Specifikace se ale mohou mírně změnit. V prodeji u nás bude novinka na přelomu října a listopadu.

Mistr klasiky

Po skončení prezentace už se na pódiu konečně objevila očekávaná novinka. V možná až zbytečně nenápadné stříbrné barvě nepůsobil nový golf opravdu kdovíjak nově, kdo se v autech nevyzná, rozdíl mezi generacemi možná neuvidí. Jenže detailnější pohledy odhalí, že sedmá generace je úplně jiné auto než ta předchozí.

Motorizace

a jejich průměrná spotřeba

Od počátku prodeje

1.2 TSI 63 kW (85 koní), 4,9 l/100 km

1.4 TSI 103 kW (140 koní),  4,8 l/100 km (vypínání válců)

1.6 TDI 77 kW (105 koní),  3,8 l/100 km

2.0 TDI 110 kW (150 koní),  4,1 l/100 km

V roce 2013

Blue Motion - 1.6 TDI 77kW (105 koní),  3,2 l/100 km

Následovat budou další motorizace včetně GTI a GTD

Platforma MQB umožnila dát mu trochu jiné proporce než doposud a tento fakt vynikne především v porovnání bok po boku s předchozími dvěma generacemi. Nový golf působí daleko svěžejším a lehčím dojmem, sportovní linie tu nejsou použity za každou cenu a samoúčelně, ale naopak velmi efektivně a efektně.

Prolis táhnoucí se od čelního sloupku až k zadnímu spoileru opravdu nemá obdoby a třeba takový detail jako zkosené provedení víčka nádrže by od golfu možná čekal málokdo.

Auto má vcelku dlouhou kapotu, která je ale vpředu docela nízká. To jej opticky odlehčuje a golf nepůsobí tak mohutně jako starší verze. Zakulacený přechod k plné výšce kapoty navíc bude zřejmě relativně přívětivý k chodcům při srážkách.

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Z boku si také všimneme poměrně přikrčené siluety novinky, ta je o tři centimetry nižší než odcházející generace a k celkovému dojmu nízkého auta přispívá hodně se svažující střecha i čelní A sloupek. Paradoxně to ale není na úkor prostoru pro posádku. Zcela nová jsou zrcátka a jejich uchycení, už nepůsobí tak fádně jako doposud. Před zrcátkem je malé okénko, které vylepšuje výhled vpřed.

Kromě stříbrného premiérového auta ukazoval Volkswagen v galerii i vůz v bílém provedení a také v modré metalíze. Ta novým dynamickým linkám nesmírně sluší a dává jim vyniknout. Zdá se, že sedmý golf by měl vypadat k světu právě v různých, ne tolik konzervativních barvách.

Interiér vlastně jinak

Po zevrubné prohlídce vnějšku auta jsme také pochopitelně usedli dovnitř. Tady čeká na zákazníka asi největší posun. Kvalitní materiály a příkladné dílenské zpracování zůstávají, mnoho dalšího se ale mění. Palubní deska  dostala trochu optimističtější linky a velmi se nám líbí nový středový panel mírně natočený k řidiči. Tomu dominuje dotyková obrazovka, v základním provedení s pětipalcovým, v nejdražším až s osmipalcovým displejem.

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Volkswagen Golf 7. generace - premiéra v Berlíně

Dotykový displej má jednu skvělou funkci, kdy se při přiblížení ruky k němu objeví ikony menu a některé další informace, které by jinak zbytečně zabíraly místo. Pravdou ale je, že by inženýři měli zapracovat na odezvě celého systému, třeba posouvání mapy a její zoomování dvěma prsty, jak jsme zvyklí u moderních chytrých telefonů, totiž funguje velmi pomalu a reakce jsou nepřesné. Zazoomovat v mapě u příplatkové navigace přesně na místo, které chcete vybrat jako cíl cesty z mapy, tak může být malé dobrodružství.

Dál už jsou ale dojmy v podstatě jenom pozitivní. Pozice za příjemně velkým i tlustým volantem (pochopitelně výškově i podélně stavitelným) se hledá skvěle a navíc těch ideálních je hned několik. Záleží jenom na preferenci řidiče, ti, kdo mají raději vyšší posez si tak přijdou na své stejně jako ti, co sedí rádi víc u země. Řidič si také rychle všimne absence páky ruční brzdy, sedmý golf si premiérově vystačí s elektronickou parkovací brzdou. Ergonomie interiéru je opět velmi dobrá, potěší ovládání tempomatu přesunuté na volant. Trochu utopený je snad jenom stropní panel pro ovládání osvětlení interiéru, z pozice řidiče na něj není moc vidět a je nutné se vyklonit pod něj.

Další verze

V Berlíně ukázal Volkswagen pětidveřovou verzi golfu, třídveřovou uvidíme na autosalonu v  Paříži. Prodej začne v podstatě současně. Postupně ale přijdou i další provedení nového golfu.

Konec 2012 - provedení 4motion

1. polovina  2013 - GTI, GTD, BlueMotion a kombi Variant

2. polovina 2013 - EcoFuel (pohon na CNG)

Konec 2013 - Golf R, E-Golf (elektromobil)

1. polovina 2014 - Golf Plus

2014 - Golf plug-in hybrid

V nové generaci se nepočítá s výrobou kabrioletu, ten se bude nadále prodávat ve stávajícím provedení.

Prostornost kabiny je na první pohled až pozoruhodná. Ani 185 cm vysoký řidič totiž nemusí mít sedačku zcela u podlahy a přesto mu nad hlavou zbude místo. Za sebe se také takový řidič posadí zcela bez problémů a před koleny ještě bude mít poměrně bohatou rezervu. Na druhou stranu vzadu jsme objevili jeden malý nedostatek nového golfu: sedák je vcelku nízký a konstrukce podlahy neumožňuje přikrčit nohy pod něj. Cestující zde tak musí mít  nohy natažené vpřed. To je daň za nízkou konstrukci celého auta, centimetry nad hlavou jednoduše Volkswagen vykouzlil tím, že snížil výšku sezení.

U sedadel s dobrým bočním vedením také čeká na posádku jedno překvapení. Na rozdíl od předchozích generací i mnohých koncernových sourozenců totiž nová generace golfu přichází s mírně měkčími sedadly než doposud. Vpředu je posun jen mírný a je poznat pouze při přímém přesednutí z šesté generace auta do té nové sedmé. Vzadu jsou ale měkčí sedadla cítit ihned. Ani v jednom případě ale asi nemůžeme mluvit o francouzské měkkosti, té se rozhodně od koncernu nedočkáme. Sedadla ale působí velmi pohodlným dojmem a poskytují tělu dobrou oporu. Jsme zvědavi, jak budou fungovat při delších cestách.

Fotogalerie

Vzadu také překvapí posádku tvrdé plasty ve dveřích. Zatímco  vpředu jsou všude měkčené, na zadních dveřích se tak trochu šetřilo. Trápit to ale asi bude málokoho a na pohled vypadají plasty stejně hodnotně jako ty vpředu. Sedmá generace působí v interiéru velmi hodnotným dojmem a posun oproti šesté je tu znát. Na druhou stranu ani při přesednutí zpět do odcházející generace golfu jsme se necítili nijak nepatřičně. To je dobrá zpráva pro ty, kdo hodlají výhodně nakoupit odcházející model ve výprodeji.

Zavazadlový prostor novinky je na první pohled vcelku mělký, ale může za to dvojitá podlaha, pod kterou se skrývá ještě další slušná porce prostoru. Kufr má navíc hezky pravidelný tvar, do kterého prakticky minimálně zasahují podběhy, takže jeho využitelnost bude jistě velmi dobrá. Objem je velmi dobrých 380 litrů.

Prostě klasika posedmé

První dojmy z nového Volkswagenu Golf jsou velmi pozitivní. Je vidět, že si automobilka dala záležet na spoustě detailů a opět vyrobila auto pro široké publikum. Auto, které navíc staví na puncu kvality a jakéhosi etalonu ve třídě. Alespoň co se techniky a výbavy týče, jím golf v sedmé generaci zůstane.

Otázkou tak zatím zůstává jízdní projev nového auta. Prezentace v Berlíně byla totiž zatím pouze statická a testovací jízdy pro novináře teprve automobilka chystá. Vzhledem k tomu, jak důležitý ale nový golf je, rozhodně nemůžeme očekávat žádný propadák.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.