Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Volkswagen Golf. Pan Dokonalý

  15:50aktualizováno  15:50
Že je tohle auto sakra dobré, musí uznat i ten, u koho jsou volkswageny v nemilosti. Líbit se vám nemusí, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat. Golf je prostě třída. Ne nadarmo se jeho konkurentům také říká "Golf třída", před 35 lety ji totiž golf zakládal; a právě v ní se odehrává boj o bytí a nebytí automobilek v Evropě.

Volkswagen Golf šesté generace | foto: Volkswagen

Dokonalost, tohle slovo se v recenzích moc používat nemá, ale u golfu to asi jinak nejde. Prostě v něm všechno funguje, jak má, všechno je tam, kde to za desetiletí zkoumání ergonomům vyšlo jako nejlepší.

Vykulená tvář "starého" golfu, který i koncem kariéry pobíjel konkurenci v evropských statistikách prodejů, je minulostí. Nový "šestkový" golf možná vypadá jako rozsáhlejší facelift toho předchozího (ani rozměry se neměnily, stejný je i objem kufru), ale spíš se to dá přirovnat k broušení diamantu.

Technika je plně na výši doby, vzhled musel jít s novou módou, diktovanou agresivním sciroccem - sportovnějším pokrevním bratrem. Že je to "ten nový", poznáte hlavně zepředu, zezadu míň a zboku skoro vůbec.

Volkswagen Golf šesté generace

Vše je orientováno na řidiče, možná ne tak sportovně jako třeba u BMW, ale spíš prakticky. Prostě si to ani neuvědomíte. Všechno je samozřejmé, v dosahu a funguje to. Třeba ovládání zrcátek a stahování oken máte blizoučko zorného pole. Sedadla jsou dovedená k dokonalosti: optimálně tuhá a mají ideální velikost sedáku i opěradla.

Nakonec nejvíc starostí nám v autě nadělal modul sdružující navigaci a autorádio. Což o to, fungoval na výbornou, ale aby s ním člověk v autě nocoval. Tyhle navigace jdou totiž mezi zloději tak na dračku, že jediné bezpečné místo pro vašeho golfa je hlídaná garáž. Unifikovaný modul pasuje nejen do všech nových volkswagenů a škodovek, ale i do starších aut koncernu VW.

Nic než TSI nechtějte

Staromilní volkswagenisté se možná modlí k trojpísmenní TDI, zasvěcenější ale vědí, že je lepší sáhnout po benziňáku, který má uprostřed místo D napsáno S, než po turbodieselu.

Přeplňovaná čtrnáctistovka s přímým vstřikováním paliva patří aspoň mezi malými motory k tomu nejlepšímu, co se momentálně vyrábí. Točivý, při normálním zacházení úsporný a výkonný motor dělá parádu i v nové octavii.

Volkswagen Golf šesté generace

V golfu jsme vyzkoušeli hned dvě verze. Umírněnější, ale víc než dostačující 122koňovou a také nabroušenou 160koňovou. Neliší se jenom výkonem: u slabší jednotky krmí motor vzduchem turbodmychadlo, v silnější mu ještě v nízkých otáčkách vypomáhá kompresor. Funguje to jednoduše: kompresor zvyšuje plnicí tlak v nižších otáčkách, ve středních otáčkách se přidá turbodmychadlo a pracují současně. Ve 3 500 otáčkách se pak kompresor odpojuje a vzduch tlačí do válců jen turbodmychadlo.

S manuálem

TSIčka mají snad jen jediný neduh. Neužijete si řízný zvuk pracujícího motoru. V golfu to dohánějí trochu brumlavějším výfukem, ale koncert pro čtyři válce to není. Ale to bude stejně vadit jen sportovcům.

Motory mají krásně plochou charakteristiku, nechají si líbit i opravdu nízké otáčky, libují si ve vyšších a táhnou neúnavně.

TSIčko je také docela háklivé na styl jízdy, který vyznáváte. Kdo má lehkou nohu a plato vajec za zadním oknem, pojede za pět, závodníci budou u pumpy častěji. Když jsme golfa taženého 122 koňmi naložili a vyrazili uhánět na dálnici, pil asi devět litrů, přibližně to samé ve městě. Na okresce vystačil se šesti a půl a stejnou spotřebu měl při snaze o úsporné ježdění v kombinovaném provozu.

Motor 1,4 TSI 122 k

Dravec s automatem DSG

Se špičkovou stošedesátikoňovou verzí jsme absolvovali víkendovou cestu do rodiště golfů - do Wolfsburgu, při níž jsme najeli něco přes 1 200 kilometrů. Převážně jsme svištěli po dálnicích, ale projeli jsme i několik městských center, kde jsme ocenili sedmistupňový dvojspojkový automat DSG. Ve 160kilometrové rychlosti na německé dálnici točil pouhých 3 150 otáček; ve 140 rovné tři tisíce.

Motor je jízdně naprosto přesvědčivý. Kompresor a turbo servírují lineární zátah bez turboefektu, jen prudké podřazení někdy automat úplně nestíhal. Snaží se totiž v běžném režimu (na výběr je ještě sportovní) motor až podtáčet, zřejmě kvůli nižší spotřebě - mnohokrát točí na 7. rychlostní stupeň pouhých 1 300 otáček a při razantním kickdownu (podřazení) chvilku trvá, než si to kolečka a dvě spojky v převodovce přeberou. Ale opravdu jenom chvilku. Pak se sebere a chytne druhý dech.

Naopak sportovní mód DSG přeřazuje až v červeném poli otáčkoměru při 6 500 otáčkách, což je příjemně vzrušující - ovšem vůbec ne úsporné. Na jízdním stylu totiž u tohoto motoru extrémně záleží. Při průměrné rychlosti 50 kilometrů za hodinu (zcela běžný průměr při ježdění po městech a v okolí, třeba při typických cestách do práce) jsme naměřili spotřebu krásných 6,4 litru. Při průměru 103 kilometrů, jaký odpovídá třeba jízdě po českých dálnicích, už vzrostla na 7,9 litru a při "německém" průměru 122 kilometrů v hodině jsme už do nádrže museli nalít 9,5 litru 95oktanového naturalu. Ovšem takovéto rychlostní průměry jsou už opravdu za hranicí českých předpisů.

Komfortní i sportovní

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen můžete koupit na www.automodul.cz

Asi je hodně pravdy na bonmotu, že když Volkswagen už 34 let vyrábí jedno auto, má opravdu dost času, aby ho přivedl téměř k dokonalosti. I ten sportovní, a tedy tvrdší podvozek v silnějším z golfů je pořád na svou třídu neuvěřitelně pohodlný. Veškeré rány od kol umí měkce odfiltrovat, takže ani špatná cesta z posádky nevytřese duši; přitom je ale auto mimořádně stabilní i v opravdu vysokých rychlostech přes 200 kilometrů v hodině. Pochvalu golf zaslouží také za odhlučnění, za které by se nemusely stydět mercedesy nebo lexusy o dvě třídy vyšší (a dražší).

Podvozek - technicky stejný s předchůdcem - je ještě vycizelovanější, působí ještě jistěji a zatáčí s nakažlivou samozřejmostí. Rychlá jízda na dálnici je pohodově klidná, na okreskách drží jak přilepený. Lehký a točivý motor vám dává křídla - nepřetěžuje přední nápravu a ta při prudkém nájezdu do zatáčky nemá snahu cestovat po tečně rovně. Záď pak jako by měla řidiči do zatáčky snahu přetáčivě pomáhat.

Volkswagen má již tradičně asi nejlépe odladěné posilovače řízení z těch konvenčních, nesportovních. Každý kamínek a stupeň natočení kol v něm zrovna necítíte, ale je velmi přesné, dobře vám dává vědět, co se děje s předními koly, a je akorát citlivé.

A ještě jedné věci si na novém golfu všimnete: neskutečně tuhé karoserie. Což oceníte při jízdě po rozorané okresce a v nejhorším i při nárazu.

Levnější než předchůdce

I Jeho Výsost Golf musela na zlevňující konkurenci zareagovat. A šestka tak stojí pod čtyři sta tisíc. Za základní třídveřovou verzi s motorem 1,4/59 kW zaplatíte 359 900 korun. Lepší ale uškudlit něco na příplatkové výbavě a sáhnout po mnohem lepších a modernějších přeplňovaných TSIčkách 1,4. Za slabší 122koňové si naúčtují minimálně 449 tisíc, silnější vyjde aspoň na 566 tisíc, ale bude mít lepší výbavu. Šestistupňové DSG stojí dalších 53 tisíc. Za pár dveří navíc připlatíte 26 tisíc.

Volkswagen Golf šesté generace

I základní golf má klimatizaci, sedm airbagů (ten lichý je kolenní), ESP a autorádio. A v seznamu příplatkové výbavy najdeme i takové lahůdky jako adaptivní tempomat, který umí udržovat konstantní odstup od předjedoucího auta, nebo si můžete přikoupit elektronického samoparkovacího asistenta, který nejen že si najde místo, kam se s golfem vejde, ale ještě si do řady podélně stojících aut sám zajede.

Golfisté mají novou modlu, konkurence dokonalý etalon, který si postaví do nejtmavšího kouta laboratoře a budou srovnávat. Vše je zpracované a vymyšlené s německou přesností a přísností. Prostě dokonalost cizrnového salátu s okurkovým džusem - bez chutě a zápachu. Co třeba zkusit příště přetáhnout do vývoje třeba někoho od Alfy Romeo? Tam se asi snídá syrové maso, zapíjí se to vínem a občas se i zhřeší...

VW Golf v číslech
Motor 1,4 TSI 122 k - přeplňovaný zážehový 1,4 TSI 160 k - přeplňovaný zážehový
zdvihový objem (ccm) 1 390 1 390
výkon (kW/koní) 90/122 118/160
krouticí moment (Nm) 200 240
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,5 8,0
max. rychlost (km/h) 200 220
průměrná spotřeba (l/100 km) 6,2 6,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 199 x 1 786 x 1 479 x 2 578
objem kufru (l) 350-1 305
základní cena (Kč) 449 900 566 000

Poznámka: hodnoty udávané výrobcem





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.