Nový Volkswagen Touareg je hezčí a jen na elektřinu frčí až 160 km/h

  • 115
Touaregů první generace vzniklo na půl milionu. Teď se na start představuje nový. Vypadá lépe a po tom starém nepodědil kromě jména a zálibě v občasných výletech do terénu skoro nic. Nabídne dva systémy pohonu všech kol a k mání bude i hybridní varianta. K objednání v Česku bude od začátku března.

"Z předchozího modelu má tak deset dílů, jinak je to úplně nové auto," říká člen týmu, který má uvedení nového touarega na trh na starost.

Nová generace velkého SUV váží o 208 kilo míň než ta předchozí. Také spotřeba bude až o 20% nižší, slibuje automobilka.

Nový Volkswagen Touareg má oslovit zákazníky na celém světě. Kromě tradičních trhů jako je Evropa a Spojené státy si Volkswagen hodně slibuje také od Ruska, arabských zemí a také Číny. I druhá generace volkswageního teréňáku se bude vyrábět výhradně v Bratislavě.

Mohutná elegance

Obří SUV ubralo na knedlíkovité mohutnosti, má ostřeji řezané rysy a dynamičtější švih. Za proměnou vzhledu stojí, stejně jako v případě všech nových volkswagenů, italský designérský čaroděj Walter de Silva. Dal autu výraznější linky a hlavně charakteristický čumák s nezaměnitelnými světly. Dynamickému vzhledu velmi pomohla malá výška.

Nový touareg je 480 centimetrů dlouhý, 171 centimetrů vysoký a od nápravy k nápravě je to 290 centimetrů. Oproti předchozí generaci je tedy delší a nižší. Více místa je také uvnitř. Hodně místa je především v příčném směru. Když sedíte uvnitř za hodně skloněným čelním oknem, připadáte si třeba jako ve velkém kombíku. Oproti předchůdci řidiči méně překáží středový tunel, který je užší a neubírá tak místo pro kolena. Zadní sedadla jsou posuvná v rozmezí 16 centimetrů, cestující si mohou upravit i sklon opěradla. Do všech směrů mají vzadu místa víc než dostatek. Za příplatek je třeba elektrické sklápění zadních opěradel přímo z kufru, maximálně pak naložíte 1642 litrů.

Do terénu i na silnici

V roce 2008 vyrazili vývojáři s novým touaregem do dun, aby odladili jeho terénní schopnosti. Už první generace, ač byla veskrze salónním SUVčkem toho zvládla v terénu hodně. Nástupce má být stejný. V nabídce budou různé varianty podvozku: S ocelovými pružinami i se vzduchovými měchy. K pružinovému podvozku dostanete tlumiče s regulovatelnou tuhostí. Ovladačem vybíráte mezi standardním sportovním a komfortním nastavením (čerpadlo mění tlak kapaliny v tlumičích).

4XMOTION

Systém ovládá řidič otočným spínačem s pěti polohami pro různé podmínky: 1. "On-Road" (silnice); 2. "Off-Road" (podobá se "terénnímu jízdnímu režimu" a k tomu připojuje automatickou regulaci mechanických uzávěrek); 3. Low (jako "Off-road" a navíc redukce, řazení při vyšších otáčkách a potlačení automatického řazení vyšších převodových stupňů v manuálním režimu); 4. připojení uzávěrky mezinápravového diferenciálu; 5. připojení uzávěrky zadního diferenciálu.

Na výběr bude také mezi dvěma verzemi pohonu všech kol. Základní verze mají samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen (systém 4MOTION; stoupavost: 31°). Tato "silniční" verze má také terénní jízdní režim. Při sjezdu z bezpečí asfaltového koberce zvolíte otočným ovladačem mód, který upravuje pro terénní podmínky činnost elektronických systémů, aktivuje pomocníka pro sjíždění strmých svahů a upraví program řazení automatu.

Modely s motorem V6 TDI mohou namísto Torsenu dostat příplatkový "Terénní Paket", který má ještě robustnější rozvodovku pro jízdu nejnáročnějším terénem, redukční převod a 100% uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu (4XMOTION; stoupavost: 45°).

Touareg dostal hydraulický posilovač řízení. Třeba i kvůli němu nemohl dostat systém automatického parkování, který známe třeba ze superbu. Ten je totiž možné zkombinovat pouze s elektromechanickým posilovačem. "Když jsme se na začátku vývoje museli rozhodnout, jaký posilovač zvolíme, nebyl ještě k mání elektrický posilovač, který by bylo možné použít pro tak těžké auto, jako je touareg. Proto jsme museli zvolit hydrauliku," vysvětluje jeden z konstruktérů.

Hybridní velikán

Velkou novinkou je hybridní varianta touaregu. S tradičním Lexusem RX450h bude jedním z mála "elektrifikovaných" SUV na trhu. Hybrid, který na sebe vzal úlohu vrcholové verze a nahradí na evropském a americkém trhu dosavadní motory V8, bude hodně drahý, automobilka očekává, že ho zpočátku zvolí jen málo zákazníků. Hybridní pohon vyvinuli konstruktéři Volkswagenu, od nich si ho vypůjčí i stavitelé nového Porsche Cayenne.

Touareg Hybrid má hybridní modul (váží včetně spojky 55 kg), který je integrovaný mezi spalovací motor a samočinnou převodovku. Za motorem je ve společné skříni uložena spojka a elektromotor (34 kW). Když šestiválec s přímým vstřikováním paliva přeplňovaný kompresorem (výkon 333 koní) spolupracuje s elektromotorem, má řidič k dispozici až 380 koní výkonu a 580 Nm maximálního točivého momentu.

Hybridní volkswagen má vystačit s 8,2 liry paliva na sto kilometrů jízdy. Rozjede se až na 240 km/h a z 0 na 100 km/h vystartuje za 6,5 s. Touareg Hybrid se dokáže pohybovat v čistě elektrickém režimu rychlostí až 50 km/h, na baterie ujede asi pět kilometrů.

V tomto případě motor nevypíná, ale spojkou se odpojí od převodovky, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám. Stejný postup zvolí mozek hybridního systému ve chvíli, kdy řidič uvolní pedál plynu. Auto pak využívá setrvačnost, s odpojeným motorem umí jet až 160 km/h a není brzděno motorem.

Během brzdění navíc pracuje elektromotor jako generátor, který přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a tu ukládá do sady vysokonapěťových akumulátorů NiMH (rekuperace).

Všechny motory jsou doplněny systémem Stop&Start a všechny spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou, kterou vyvinul přímo pro touareg japonský Aisin.

Další motory v nabídce budou 3,6 V6 FSI (280 k, 360 Nm), 3,0 V6 TDI (240 k a 550 Nm) a 4,2 V8 TDI (340 k a 800 Nm).

Elektrické hračky

Nechybí elektronické vychytávky, které řidiči pomáhají a hlídají ho. Při parkování a pohybu v náročném terénu, kde není moc místa, pomůže systém Area View. Počítač skládá obraz ze čtyři kamer (v náraznících a zpětných zrcátkách) do jednoho obrázku, na kterém z ptačí perspektivy vidíte i neviditelné konce auta.

Posádku chrání v případě nehody až devět airbagů. Jeden asistent hlídá, aby vůz neopustil nechtěně svůj jízdní pruh, jiný upozorňuje řidiče při změně jízdního pruhu na vozidla přijíždějící zezadu. Adaptivní tempomat umí v případě nouze brzdit až do úplného zastavení a řidiče upozorňuje na nebezpečnou situaci přitažením bezpečnostních pásů. Bi-xenonové světlomety pak sledují provoz před vozem a mění výšku světelného paprsku tak, aby nedocházelo k nežádoucímu oslnění vpředu jedoucích řidičů.