Nový Volkswagen Passat

Nový Volkswagen Passat | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nový VW Passat: Největší zklamání v Paříži, nebo oslava umírněnosti?

  • 239
Paříž (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Když ho v předvečer autosalonu odhalili na obřím večírku pro zvané, ozvalo se prý udivené zamručení. Možná i zděšení. Nový passat vypadá úplně jinak, než si všichni představovali. Je skoro stejný jako předchůdce. Hlavně nevyčnívat a nerozházet si to u věrných zákazníků, řekli si.

Úplně nový passat, říká o něm Volkswagen. Už dlouho dopředu se ale šeptalo, že to bude velký facelift ve stylu Volkswagenu Golf. Ten nejnovější je taky hodně podobný předchozímu. Walter de Silva, šéfdesignér německého koncernu, a Klaus Bischoff řídící ateliér značky Volkswagen měli základ jasně daný, muselo se vylepšovat, ale neodpoutat se od úspěšného předchůdce.

Nový Volkswagen Passat

"Kůň, který vyhrává, se nemění," říká se. A u Volkswagenu to vzali doslova. Tvary, proporce, míry (nový je o 4 milimetry delší), to všechno už známe pět let z odcházející generace. Ta nová má hlavně nový čumák, zadní světla a na přístrojovku, kterou před lety namaloval slovenský designér Peter Levko, přidali doprostřed analogové hodiny. Měnilo se toho samozřejmě mnohem víc, ale na pohled postavili ve Wolfsburgu téměř stejné auto.

Nutno uznat, že strategie mírných změn není ojedinělá. Třeba nové Suzuki Swift nepozorný divák od toho předchozího skoro nerozezná.

Volkswagen jednoznačně vsadil na jistotu, snad to s ní nepřehnal. Nechce odradit extravagancí. A passatistům, kterých jsou miliony (vozů už se vyrobilo 15 milionů), se bude líbit postupná evoluce v praxi.

Nový Volkswagen Passat

O technice toho zatím Volkswagen moc neprozradil. Ale techniku vycházející z VW Golf na něm určitě najdeme stejně jako u předchůdce.

Passat přijíždí s osmi motory. Benzinové 1,4 (122 koní), 1,8 (160 k) a 2,0 (211 k) jsou všechny bez výjimky přeplňované TSI. Turbodiesely jsou tři a mají objemy 1,6 (105 koní) a dva litry (140 a 170 k). Vrcholem bude třísetkoňový šestiválec 3,6 litru. Nechybí spořivá verze na zemní plyn (1,4 TSI EcoFuel, 150 k). Nechybí dvouspojkový automat DSG.

Kompletní zpravodajství z pařížského autosalonu ZDE

Největší vychytávkou, kterou jinde než na sedmé generaci passatu nenajdeme, je otevírání víka kufru pohybem nohy pod nárazníkem. Další speciality mají na starosti ochranu posádky: automatická funkce nouzového brzdění adaptivního tempomatu v městském provozu nebo systém rozpoznávání únavy řidiče. Nechybí systém pro udržování vozu v jízdním pruhu a asistent pro změnu jízdního pruhu, který prostřednictvím blikajících LED diod ve vnějších zpětných zrcátkách upozorňuje řidiče na vozidla ve slepém úhlu.

Nový Volkswagen PassatNový Volkswagen Passat

Elektronika také zlepšuje trakci v zatáčkách. Passat dostává stejně jako ostatní nové modely z koncernu VW funkci ESP simulující uzávěrku diferenciálu. Při průjezdu obloukem přibržďuje přední vnitřní kolo a auto tak lépe zatáčí.

Nechybí parkovací asistent, který dokáže automaticky zaparkovat vůz na parkovací místa umístěná jak rovnoběžně, tak i kolmo k vozovce. Za příplatek budou i klimatizovaná sedadla s aktivní ventilací a masážní funkcí pro řidiče a spolujezdce.

Do Paříže Volkswagen přivezl sedan i kombiprovedení nového passatu. Do Česka dorazí koncem listopadu. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.