Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novým vozům zdatně konkurují kvalitní ojetiny, ale je jich málo

aktualizováno 
-
Vážnou konkurenci novým osobním vozům cenové kategorie kolem 350 tisíc korun představují opravdu kvalitní ojetiny třídy minimálně o stupeň vyšší a často také pozoruhodně vybavené. »Pestrý výběr značek, typů i provedení poměrně mladých jetých automobilů ve zmíněné ceně dokonce svádí k myšlence, že koupě nového auta je v podstatě ekonomický nesmysl,« prohlašuje Peter Kolník, ředitel pražské firm y Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi zastupuje mezinárodní společnost Eurotax. Tvrzení opírá také o výsledky průzkumů společnosti Eurotax, z nichž plyne, že již za první rok provozu ztrácí auto na ceně zhruba pětadvacet procent. »Už první měsíc po koupi znamená průměrný pokles deseti procent z ceny nového vozu. Přitom u levnějších aut bývá ztráta většinou mírnější než u vozidel v ceně nad osm set tisíc korun. Po čtyřech letech je cena ojetiny zpravidla těsně pod polovinou ceny automobilu nového,« upřesňuje Peter Kolník. Ten se shoduje s T omášem Pánkem, šéfem nákupu největší tuzemské sítě autobazarů, v tom, že ojetinu v ceně kolem 350 tisíc korun reprezentuje kvalitní vozidlo střední či vyšší střední třídy zhruba dva až čtyři roky staré,s dvaceti až padesáti tisíci kilometry na kontě. »Problém ale je takový vůz najít a koupit,« pokračuje Peter Kolník. »Pokles prodeje nových automobilů totiž v tuzemsku trvá už poměrně dlouho a přirozený přísun na trh ojetin vázne. Pokud někdo tvrdí, že trh jetých vozů je přesycen, tak minimálně ve zmíněné cenové kategorii vozidel kolem 350 tisíc korun neví, o čem mluví. Solidních a nezávadných aut je v zemi málo, a pokud se nenabízejí za přemrštěné ceny, nacházejí kupce velmi rychle. Zájem o ročníky 1993 až 1997 trvale roste,« konstatuje Peter Kolník. Kdo se dobrovolně připraví o tak radostnou událost, jakou koupě nového automobilu bezesporu je,ten podle názoru Petra K olníka neprohloupí: »Koupě ojetiny však má háček: riziko, že vůz je kradený či pochybně opravený, je v Česku stále velké.« Tomáš Pánek ale oponuje,že za 350 000 korun může být zájemce o starší automobil maximálně náročný. »To znamená, že by měl preferovat vůz zcela prokazatelně koupený jako nový v tuzemsku, nejlépe po prvním majiteli. Dál by auto za sebou nemělo mít závažnější havárii a mělo by být udržované, což opět lze poměrně snadno zjistit ze servisních knížek a databází značkových servisů,« radí Tomáš Pánek. Také u automobilů dovezených jako starší ze zahraničí však lze minimalizovat rizika, že jsou kradené nebo více či méně zdařile opravené po haváriích. Existují firm y specializované na prověrky původu a minulosti motorových vozidel, které případné opravářské zásahy spolehlivě odhalují a hodnotí značkové servisy. K přednostem automobilů dovezených jako ojetiny z ciziny patří silnější motory a bohatší výbava ve srovnání s většinou vozů prodaných v tuzemsku.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz