Novým vozům zdatně konkurují kvalitní ojetiny, ale je jich málo

-
Vážnou konkurenci novým osobním vozům cenové kategorie kolem 350 tisíc korun představují opravdu kvalitní ojetiny třídy minimálně o stupeň vyšší a často také pozoruhodně vybavené. »Pestrý výběr značek, typů i provedení poměrně mladých jetých automobilů ve zmíněné ceně dokonce svádí k myšlence, že koupě nového auta je v podstatě ekonomický nesmysl,« prohlašuje Peter Kolník, ředitel pražské firm y Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi zastupuje mezinárodní společnost Eurotax. Tvrzení opírá také o výsledky průzkumů společnosti Eurotax, z nichž plyne, že již za první rok provozu ztrácí auto na ceně zhruba pětadvacet procent. »Už první měsíc po koupi znamená průměrný pokles deseti procent z ceny nového vozu. Přitom u levnějších aut bývá ztráta většinou mírnější než u vozidel v ceně nad osm set tisíc korun. Po čtyřech letech je cena ojetiny zpravidla těsně pod polovinou ceny automobilu nového,« upřesňuje Peter Kolník. Ten se shoduje s T omášem Pánkem, šéfem nákupu největší tuzemské sítě autobazarů, v tom, že ojetinu v ceně kolem 350 tisíc korun reprezentuje kvalitní vozidlo střední či vyšší střední třídy zhruba dva až čtyři roky staré,s dvaceti až padesáti tisíci kilometry na kontě. »Problém ale je takový vůz najít a koupit,« pokračuje Peter Kolník. »Pokles prodeje nových automobilů totiž v tuzemsku trvá už poměrně dlouho a přirozený přísun na trh ojetin vázne. Pokud někdo tvrdí, že trh jetých vozů je přesycen, tak minimálně ve zmíněné cenové kategorii vozidel kolem 350 tisíc korun neví, o čem mluví. Solidních a nezávadných aut je v zemi málo, a pokud se nenabízejí za přemrštěné ceny, nacházejí kupce velmi rychle. Zájem o ročníky 1993 až 1997 trvale roste,« konstatuje Peter Kolník. Kdo se dobrovolně připraví o tak radostnou událost, jakou koupě nového automobilu bezesporu je,ten podle názoru Petra K olníka neprohloupí: »Koupě ojetiny však má háček: riziko, že vůz je kradený či pochybně opravený, je v Česku stále velké.« Tomáš Pánek ale oponuje,že za 350 000 korun může být zájemce o starší automobil maximálně náročný. »To znamená, že by měl preferovat vůz zcela prokazatelně koupený jako nový v tuzemsku, nejlépe po prvním majiteli. Dál by auto za sebou nemělo mít závažnější havárii a mělo by být udržované, což opět lze poměrně snadno zjistit ze servisních knížek a databází značkových servisů,« radí Tomáš Pánek. Také u automobilů dovezených jako starší ze zahraničí však lze minimalizovat rizika, že jsou kradené nebo více či méně zdařile opravené po haváriích. Existují firm y specializované na prověrky původu a minulosti motorových vozidel, které případné opravářské zásahy spolehlivě odhalují a hodnotí značkové servisy. K přednostem automobilů dovezených jako ojetiny z ciziny patří silnější motory a bohatší výbava ve srovnání s většinou vozů prodaných v tuzemsku.