První české praauto vyjelo před 120 lety ukázat se Vídeňanům

První sériově vyráběný automobil na dnešním českém, tehdy rakousko-uherském území vyjel na spanilou jízdu před 120 lety, připomíná týdeník 5plus2. Brzy ráno 21. května 1898 se čtyřčlenná posádka hrdě a plna očekávaní dobrodružství vydala na 328 kilometrů dlouhou cestu do Vídně.
Replika automobilu NW President (vlevo) a koncept Tatra Prezident postavený na základě Tatry 613, posledního odobního modelu kopřivnické automobilky.

Replika automobilu NW President (vlevo) a koncept Tatra Prezident postavený na základě Tatry 613, posledního odobního modelu kopřivnické automobilky. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tam byl jeden z prvních automobilů světa představen na velké výstavě. Legendární vůz NW Präsident oslňoval elegantním designem, vždyť vycházel z kopřivnických kočárů Mylord, jen místo volantu zatím bylo cosi jako bicyklová řídítka.

Boj o první automobily v Evropě a USA byl v plném proudu. Soupeřilo se i v Rakousku-Uhersku, zejména u firem, které do té doby vyráběly kočáry tažené koňmi. Vůbec první automobil byl postaven v Adamově u Brna, ten ovšem pro své nedostatky do sériové výroby vůbec neprošel.

Na kolbišti tak kromě adamovské strojírny hrála o úspěch další moravská firma Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, budoucí Tatra Kopřivnice. A pak ještě jeden velký výrobce se sídlem v samém středu monarchie, firma Lohner ve Vídni. Jejich soupeření o první vůz by se dalo přirovnat k souboji Rusů a Američanů o první cestu do vesmíru. Zatímco Moraváci z Kopřivnice vsadili při výrobě nového automobilu na motory z Německa, rakouští montéři z Vídně chtěli uspět s motory z Francie – to se však ukázalo jako špatná volba, motory byly nekvalitní.

Leopold Sviták

Český otec automobilu stvořil Antikrista, který nevalně zaváněl

Gottlieb Daimler, Karl Benz, Henry Ford. V té hvězdné galerii má místo i Leopold Sviták, konstruktér NW Präsidenta, prvního továrně vyrobeného osobního automobilu v Rakousko-Uhersku (čtěte více).

Unikátní snímek. Tým Leopolda Svitáka, který v roce 1897 stavěl první středoevropský automobil Präsident. A u předního kola devatenáctiletý Hans Ledwinka.

Kopřivnice tak slavila nad Vídní triumf. Světlo světa spatřil první „ve velkém“ vyráběný automobil monarchie – legendární NW Präsident. Konstruktéři z Kopřivnice se samozřejmě chtěli předvést. NW Präsident tak vyrazil do Vídně, kde zrovna probíhala slavná Jubilejní výstava k oslavě 50 let vlády císaře Franze Josefa I. Z bran severomoravského závodu vyjel automobil brzy ráno a sláva to byla náramná.

Po cestách a cestičkách si to průměrnou rychlostí 22,5 kilometru za hodinu šinul překrásným jarním dnem na jih. Čtveřice mužů na „palubě“, oblečena v nejmodernějších automobilistických doplňcích, se dmula pýchou. Předhonili Rakušany a ještě Vídeň, toť satisfakce pro národ největší. Ovšem vítězství bylo toho slavného dne draze vykoupeno. První rakousko-uherský, respektive český či vlastně moravský automobil totiž provázelo za velkého jásotu mnoho tuzemských cyklistů.

Závistiví Rakušané s vědomím, že boj o nejmodernější dopravní prostředek průmyslové revoluce prohráli, se k českému veselí obraceli zády, ba co hůř, skvělý stroj jim pražádnou radost nedělal. Jejich rozmrzelost popsaly nejedny tehdejší noviny: „Jezdci na kolech, kteří byli posláni z Hulína jako předvoj a kteří dálkovým jezdcům poskytovali velmi cenné služby, byli od venkovského obyvatelstva insultováni a bylo po nich házeno kamením.“ Präsident nakonec trasu do Vídně, dlouhou 328 km, absolvoval za 24 hodin a 15 minut, z toho čistá jízda trvala 14 a půl hodiny.

Pro srovnání, dnes cesta z Kopřivnice do Vídně zabere něco přes tři hodiny a ta nejkratší měří 282 kilometrů. Návštěvníci výstavy byli nadšeni a národní třenice na pár okamžiků vystřídala hrdost, zejména česko-moravská. Legendární vůz byl po výstavě darován rakouskému automobilovému klubu a dlouhá léta sloužil jako „obyčejná“ autoškola.

Předkové dnešních Vídeňáků, prazáklad všech rakouských řidičů, se tak učili řídit v moravském autě. NW Präsident přežil dodnes a je chloubou pražského Národního technického muzea.

Limitovaná edice nákladního vozu Tatra Phoenix Präsident připomíná 120 let od...

Osobní auta dnes už v Kopřivnici nevyrábějí, ale na oslavu výročí vylepšili svůj náklaďák. Limitovaná edice vozů Tatra Phoenix Präsident měla symbolických 120 kusů.

NW Präsident

Vůz konstrukčně vycházel z kopřivnického kočáru typu Mylord. Karoserie typu Phaeton měla tzv. „americkou střechu“ zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem, nad zadní nápravou – v zavazadlovém prostoru – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o objemu 23 l se nacházela pod předními sedadly.

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

V roce 1898, se ve dnech 21.-22. května 1898 uskutečnila propagační jízda se čtyřmi pasažéry z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Dnes je originál vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je vystavena v Technickém muzeu v Kopřivnici.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...