Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První české praauto vyjelo před 120 lety ukázat se Vídeňanům

aktualizováno 
První sériově vyráběný automobil na dnešním českém, tehdy rakousko-uherském území vyjel na spanilou jízdu před 120 lety, připomíná týdeník 5plus2. Brzy ráno 21. května 1898 se čtyřčlenná posádka hrdě a plna očekávaní dobrodružství vydala na 328 kilometrů dlouhou cestu do Vídně.

Replika automobilu NW President (vlevo) a koncept Tatra Prezident postavený na základě Tatry 613, posledního odobního modelu kopřivnické automobilky. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tam byl jeden z prvních automobilů světa představen na velké výstavě. Legendární vůz NW Präsident oslňoval elegantním designem, vždyť vycházel z kopřivnických kočárů Mylord, jen místo volantu zatím bylo cosi jako bicyklová řídítka.

Fotogalerie

Boj o první automobily v Evropě a USA byl v plném proudu. Soupeřilo se i v Rakousku-Uhersku, zejména u firem, které do té doby vyráběly kočáry tažené koňmi. Vůbec první automobil byl postaven v Adamově u Brna, ten ovšem pro své nedostatky do sériové výroby vůbec neprošel.

Na kolbišti tak kromě adamovské strojírny hrála o úspěch další moravská firma Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, budoucí Tatra Kopřivnice. A pak ještě jeden velký výrobce se sídlem v samém středu monarchie, firma Lohner ve Vídni. Jejich soupeření o první vůz by se dalo přirovnat k souboji Rusů a Američanů o první cestu do vesmíru. Zatímco Moraváci z Kopřivnice vsadili při výrobě nového automobilu na motory z Německa, rakouští montéři z Vídně chtěli uspět s motory z Francie – to se však ukázalo jako špatná volba, motory byly nekvalitní.

Leopold Sviták

Český otec automobilu stvořil Antikrista, který nevalně zaváněl

Gottlieb Daimler, Karl Benz, Henry Ford. V té hvězdné galerii má místo i Leopold Sviták, konstruktér NW Präsidenta, prvního továrně vyrobeného osobního automobilu v Rakousko-Uhersku (čtěte více).

Unikátní snímek. Tým Leopolda Svitáka, který v roce 1897 stavěl první...

Unikátní snímek. Tým Leopolda Svitáka, který v roce 1897 stavěl první středoevropský automobil Präsident. A u předního kola devatenáctiletý Hans Ledwinka.

Kopřivnice tak slavila nad Vídní triumf. Světlo světa spatřil první „ve velkém“ vyráběný automobil monarchie – legendární NW Präsident. Konstruktéři z Kopřivnice se samozřejmě chtěli předvést. NW Präsident tak vyrazil do Vídně, kde zrovna probíhala slavná Jubilejní výstava k oslavě 50 let vlády císaře Franze Josefa I. Z bran severomoravského závodu vyjel automobil brzy ráno a sláva to byla náramná.

Po cestách a cestičkách si to průměrnou rychlostí 22,5 kilometru za hodinu šinul překrásným jarním dnem na jih. Čtveřice mužů na „palubě“, oblečena v nejmodernějších automobilistických doplňcích, se dmula pýchou. Předhonili Rakušany a ještě Vídeň, toť satisfakce pro národ největší. Ovšem vítězství bylo toho slavného dne draze vykoupeno. První rakousko-uherský, respektive český či vlastně moravský automobil totiž provázelo za velkého jásotu mnoho tuzemských cyklistů.

Závistiví Rakušané s vědomím, že boj o nejmodernější dopravní prostředek průmyslové revoluce prohráli, se k českému veselí obraceli zády, ba co hůř, skvělý stroj jim pražádnou radost nedělal. Jejich rozmrzelost popsaly nejedny tehdejší noviny: „Jezdci na kolech, kteří byli posláni z Hulína jako předvoj a kteří dálkovým jezdcům poskytovali velmi cenné služby, byli od venkovského obyvatelstva insultováni a bylo po nich házeno kamením.“ Präsident nakonec trasu do Vídně, dlouhou 328 km, absolvoval za 24 hodin a 15 minut, z toho čistá jízda trvala 14 a půl hodiny.

Pro srovnání, dnes cesta z Kopřivnice do Vídně zabere něco přes tři hodiny a ta nejkratší měří 282 kilometrů. Návštěvníci výstavy byli nadšeni a národní třenice na pár okamžiků vystřídala hrdost, zejména česko-moravská. Legendární vůz byl po výstavě darován rakouskému automobilovému klubu a dlouhá léta sloužil jako „obyčejná“ autoškola.

Předkové dnešních Vídeňáků, prazáklad všech rakouských řidičů, se tak učili řídit v moravském autě. NW Präsident přežil dodnes a je chloubou pražského Národního technického muzea.

Limitovaná edice nákladního vozu Tatra Phoenix Präsident připomíná 120 let od...

Osobní auta dnes už v Kopřivnici nevyrábějí, ale na oslavu výročí vylepšili svůj náklaďák. Limitovaná edice vozů Tatra Phoenix Präsident měla symbolických 120 kusů.

NW Präsident

Vůz konstrukčně vycházel z kopřivnického kočáru typu Mylord. Karoserie typu Phaeton měla tzv. „americkou střechu“ zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem, nad zadní nápravou – v zavazadlovém prostoru – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o objemu 23 l se nacházela pod předními sedadly.

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

V roce 1898, se ve dnech 21.-22. května 1898 uskutečnila propagační jízda se čtyřmi pasažéry z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Dnes je originál vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je vystavena v Technickém muzeu v Kopřivnici.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Nejúspěšnější peugeot slaví dvacetiny. 206 je dodnes krásná

Peugeot 206

O autech se většinou mluví mezi kluky a pány, Peugeot ale dokázal proniknout i do povědomí ženské populace, jeho 206...

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Účastníci mezinárodní veteránská rallye South Bohemia Classic zavítali do...

Příznivci historických vozidel si mohli o víkendu na jihu Čech dosyta užít nablýskaných strojů, s nimiž přijeli jejich...

Najdete na iDNES.cz