Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O čtyřkolky je stále větší zájem

  • 22
Automobilům s pohonem všech čtyř kol se v tuzemsku daří. Prodej těchto osobních a lehkých užitkových vozů za tři čtvrtletí meziročně stoupl o více než čtvrtinu na 15 192 aut. To představuje 11 procent všech aut prodaných letos v obou kategoriích, vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů.

"Hlavním důvodem, proč se pro tyto vozy zákazníci rozhodují, jsou lepší jízdní vlastnosti, respektive vyšší bezpečnost," uvedl mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma.

Stále více lidí si také pořizuje auta k aktivnímu trávení volného času, které vyžaduje dopravu na nezpevněných cestách, na horách nebo na sněhu.

Vedle lepších jízdních vlastností jsou tyto vozy většinou dražší než modely s pohonem jedné nápravy. Rozdíl v ceně u stejného nebo srovnatelného modelu může přesáhnout i deset procent.

Pohon všech kol podle marketingového ředitele BMW Petra Minaříka nejen eliminuje přetáčivost nebo nedotáčivost vozu v zatáčkách, ale rovněž u výkonnějších aut poskytuje lepší přenos hnací síly na vozovku.

Vedle terénních aut, které zaznamenaly nárůst o 47 procent na 3238 vozů, se daří modelům určeným převážně pro silniční provoz nebo do lehkého terénu.

Těch je v současnosti zhruba 50. Průkopníky masového využití pohonu všech kol v této kategorii jsou značky Audi a Subaru.

Zatímco u luxusního Audi představují vozy quattro 65 až 70 procent tuzemského prodeje, Subaru prodává výhradně vozy s náhonem na všechna kola.

Velký výběr vozů s tímto pohonem nabízejí i Volkswagen, Suzuki, Mercedes, BMW nebo Volvo. Na trhu je ale například čtyřkolka Porsche 911 nebo Jaguar X-type.

Nejprodávanějším vozem se čtyřmi poháněnými koly je Škoda Octavia 4x4, se kterou mladoboleslavský výrobce poprvé přišel v polovině roku 1999.

Od ledna do září si tuzemští zákazníci koupili 1760 octavií s pohonem obou náprav. Následuje lehký sportovně užitkový vůz Hyndai Santa Fe s 882 prodanými vozy a Suzuki Grand Vitara s 578 prodanými exempláři.

"Zájem o vozy Škoda s pohonem všech kol dlouhodobě stoupá. Například v roce 2006 dosáhl podíl verze 4x4 na celkové produkci modelu Octavia Combi 16 procent, v letošním roce by to již mělo být více než 20 procent," uvedl mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Posílení tohoto trendu podle něj nastalo po zavedení modelu Octavia Scout, u něhož je pohon všech čtyř kol součástí základní výbavy.

Pohon všech kol se do běžných osobních vozů dostal v 70. letech v britských vozech Jensen a později v japonském Subaru Leone.

Existuje přitom stálý pohon všech kol a pak připojitelný, kdy se k primárně hnané nápravě při snížené přilnavosti připojí druhá náprava.

Vyspělé elektronické stabilizační systémy roli pohonu všech kol v automobilech částečně nahrazují, jejich využití v případě zhoršených podmínek na silnici, především v zimě na horách, je podle odborníků dosud nenahraditelné.

,