Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Objednávky na „zajíce v pytli“ se sypou. O ruské vozítko je zájem

  11:38aktualizováno  11:38
Nebývalý zájem se strhl o nový ruský hybridní automobil zvaný ë-mobil. Ačkoliv výrobní továrna ještě ani nestojí a mnozí experti o zdaru ambiciózního projektu silně pochybují, jen pár dní po začátku přijímání objednávek se na vůz těší kolem 60 000 lidí.

Ë-mobil | foto: cardesign.ru

Prozatím plánovaný objem roční výroby, která má ale začít až koncem příštího roku, je 45 000 vozů.

Oficiálně se objednávky na ë-mobil začaly přijímat v pondělí odpoledne a v tu chvíli už ve virtuální frontě "stálo" prvních 930 potenciálních kupců.

Další stovky a tisíce přibyly vzápětí. Objednávky však nejsou závazné a zaručují jen to, že před spuštěním sériové výroby dostane potenciální kupec nabídku na uzavření kupní smlouvy a sám vůz by nabyl podle svého místa v pořadí.

"Během prvních 24 hodin přišlo 51 188 předběžných objednávek na ë-mobil. Je to skoro dvakrát víc, než shromáždily Volkswagen a Hyundai za tři měsíce před spuštěním prodeje svých hitů, sedanů Polo a Solaris," upozornil ve středu hospodářský list Vedomosti.

Ë-Mobile

"Po pravdě řečeno, takový zájem jsme nečekali," připustil Dmitrij Jarota ze společnosti, která má ë-mobil vyrábět. Objednávky prý dorazily ze 38 zemí světa, i když skoro polovička přišla z centrálního Ruska.

Čtyři pětiny potenciálních zákazníků daly přednost kupé, na městský minivan se zatím sešlo 15 procent objednávek a tři procenta zájemců si objednaly dodávku.

Auto, které vyveze ruský trh aut z krize

Ruský trh byl na nejlepší cestě stát se největším odbytištěm nových aut v Evropě, když příchod globální krize srazil prodeje na polovinu. Mezitím i díky vládnímu programu "šrotovného" prodeje opět zamířily vzhůru a Rusko je podle dubnových čísel opět druhým největším evropským trhem po Německu.

Nový žigulík

Ladu Granta představil Putin. Nenastartoval ji – čtěte VÍCE

V krizi se rovněž zrodil projekt ë-mobilu, který by uspokojil hlad ruských spotřebitelů po relativně laciném ekologickém vozu, vhodném především do města. Za projektem stojí jeden z nejbohatších Rusů, miliardář Michail Prochorov, který však dosud nemá zkušenosti z automobilové výroby.

Ë-mobil má v nejlacinějším provedení stát 360 000 rublů (asi 220 000 Kč), v plné výbavě a s hybridním pohonem obou náprav 490 000 rublů (asi 300 000 Kč).

Experti však varují, že v tomto cenovém segmentu prodeje už klesají, protože spotřebitelé začínají dávat přednost vozům o kategorii výše. A nemluvě ani o skutečnosti, že základní kámen výrobní továrny u Petrohradu má být položen až 8. června. Skutečný vůz v sériové podobě tak dosud nikdo ještě neviděl a prototyp zatím řídil jedině premiér Vladimir Putin.

"Je naprosto možné, že zdaleka nikoliv všechny objednávky se přemění v prodané vozy. Může se změnit výbava, ceny, dodací lhůty. Není ani jisté, že hotový výrobek bude natolik přitažlivý, jak se dnes jeví," poznamenaly Vedomosti o připravenosti lidí kupovat "zajíce v pytli". Lidem se nejspíše líbí sám nápad, veselé barvy, sympatičtí tvůrci a vůbec si přejí "uvěřit v pohádku", a to tím spíše, že není svázána plněním jakýchkoliv závazků. "Tyto motivy tedy s automobilovým průmyslem moc nesouvisí, "dodává list.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.