Prozatím plánovaný objem roční výroby, která má ale začít až koncem příštího roku, je 45 000 vozů.
Oficiálně se objednávky na ë-mobil začaly přijímat v pondělí odpoledne a v tu chvíli už ve virtuální frontě "stálo" prvních 930 potenciálních kupců.
Další stovky a tisíce přibyly vzápětí. Objednávky však nejsou závazné a zaručují jen to, že před spuštěním sériové výroby dostane potenciální kupec nabídku na uzavření kupní smlouvy a sám vůz by nabyl podle svého místa v pořadí.
"Během prvních 24 hodin přišlo 51 188 předběžných objednávek na ë-mobil. Je to skoro dvakrát víc, než shromáždily Volkswagen a Hyundai za tři měsíce před spuštěním prodeje svých hitů, sedanů Polo a Solaris," upozornil ve středu hospodářský list Vedomosti.
"Po pravdě řečeno, takový zájem jsme nečekali," připustil Dmitrij Jarota ze společnosti, která má ë-mobil vyrábět. Objednávky prý dorazily ze 38 zemí světa, i když skoro polovička přišla z centrálního Ruska.
Čtyři pětiny potenciálních zákazníků daly přednost kupé, na městský minivan se zatím sešlo 15 procent objednávek a tři procenta zájemců si objednaly dodávku.
Auto, které vyveze ruský trh aut z krize
Ruský trh byl na nejlepší cestě stát se největším odbytištěm nových aut v Evropě, když příchod globální krize srazil prodeje na polovinu. Mezitím i díky vládnímu programu "šrotovného" prodeje opět zamířily vzhůru a Rusko je podle dubnových čísel opět druhým největším evropským trhem po Německu.
Nový žigulíkLadu Granta představil Putin. Nenastartoval ji – čtěte VÍCE |
V krizi se rovněž zrodil projekt ë-mobilu, který by uspokojil hlad ruských spotřebitelů po relativně laciném ekologickém vozu, vhodném především do města. Za projektem stojí jeden z nejbohatších Rusů, miliardář Michail Prochorov, který však dosud nemá zkušenosti z automobilové výroby.
Ë-mobil má v nejlacinějším provedení stát 360 000 rublů (asi 220 000 Kč), v plné výbavě a s hybridním pohonem obou náprav 490 000 rublů (asi 300 000 Kč).
Experti však varují, že v tomto cenovém segmentu prodeje už klesají, protože spotřebitelé začínají dávat přednost vozům o kategorii výše. A nemluvě ani o skutečnosti, že základní kámen výrobní továrny u Petrohradu má být položen až 8. června. Skutečný vůz v sériové podobě tak dosud nikdo ještě neviděl a prototyp zatím řídil jedině premiér Vladimir Putin.
"Je naprosto možné, že zdaleka nikoliv všechny objednávky se přemění v prodané vozy. Může se změnit výbava, ceny, dodací lhůty. Není ani jisté, že hotový výrobek bude natolik přitažlivý, jak se dnes jeví," poznamenaly Vedomosti o připravenosti lidí kupovat "zajíce v pytli". Lidem se nejspíše líbí sám nápad, veselé barvy, sympatičtí tvůrci a vůbec si přejí "uvěřit v pohádku", a to tím spíše, že není svázána plněním jakýchkoliv závazků. "Tyto motivy tedy s automobilovým průmyslem moc nesouvisí, "dodává list.