Adam a Eva
Když chcete postavit auto, potřebujete Adama a Evu. Drobounká brunetka, vysoká 155 centimetrů a obr se 191: oba představují méně než pětiprocentní menšinu evropské populace. Ale i oni musejí najít na sedadle auta takovou polohu, aby se cítili pohodlně a byli v bezpečí. Postavit dobře interiér auta je věda.
Dvě sedadla, volant, řadicí páka, hotovo; víc toho řidič ani spolujezdec v autě vlastně nepotřebují, říkáte si. To možná platilo před třiceti lety, dnes je vylaďování interiéru jednou z nejdůležitějších věcí. V testovacím středisku Opelu v Dudenhofenu nám inženýři německé automobilky názorně ukázali, jak probíhalo na novém Opelu Astra.
Adam s Evou nejsou jediní, další stovka figurantů do omrzení opakuje tak banální úkony, jako je nastupování a vystupování, sedání, natahování, aby hlásili, jestli jim některý z pohybů přijde nepraktický nebo zda se třeba nezraní o hranu otevřených dveří.
Pravý koncert se však odehrává uvnitř. Řidič a spolujezdec v maketě auta (končí za středovým sloupkem a je bez střechy) dostávají spousty různých předmětů a mají je uložit uvnitř tak, jak potřebují. Kniha, autoatlas, bachratá lahev coca-coly, klíče, cédéčka, žvýkačky, jablko, banán, kelímek s kávou, mince, deštník... Kam s nimi?
Řidič pak hlásí, že by moc rád vlastní odkládací schránku někde vlevo od volantu, spolujezdkyni by se líbilo, kdyby držák na kelímky měl falešné dno, kam by mohla schovat před zraky možného zloděje třeba klíče nebo mobil, a tlustou knížku na dovolenou zase do výsuvné schránky pod své sedadlo. Hudební fanoušci chtějí, aby místo na odložení mp3 přehrávače bylo blízko vstupů aux a USB, a zároveň aby byl přehrávač po ruce a ne třeba schovaný v loketní opěrce.
Další figuranti pak na jiném autě zkoušejí nakládat bedýnky s nákladem, protože dno nové astry je možné výškově nastavit do tří poloh – nejvíce se "skladníkovi" líbí, že může vytvořit dvacet centimetrů vysoký uzavřený box, kam schová před sluncem třeba přepravku zeleniny nebo prostě zboží, které má být skryto před nenechavci. Prostřední poloha zase vytvoří rovnou plochu se sklopenými sedadly, která unese i metrákového chlapa. Třeba bude někdo potřebovat přespat v autě.
Na zvuku dveří záleží
Ale vylepšují se i věci, které nejsou ani viditelné. Až úsměvně může působit snaha "pohrát si" se zvukem zavíraných dveří. "Jedna z prvních věcí, které zákazník v showroomu u prodejce udělá, je, že bouchne dveřmi. Pokud je tenhle zvuk dost hodnotný, decentní, tlumený, může se zákazník ve zlomku sekundy podvědomě rozhodnout, že právě tohle auto se mu líbí a začne uvažovat o koupi," vysvětluje Reiner Wiedemann, specialista Opelu na akustiku a aerodynamiku.
A pochlubí se výsledkem snahy týmu inženýrů v aerodynamickém tunelu. "Za vylepšením a ztišením stojí nové dveřní výplně, výztuhy a taky vylepšené dveřní těsnění."