Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O prázdninách končí životy stovek lidí

  17:45aktualizováno  17:45
V prvním prázdninovém měsíci čeští řidiči opět potvrdili, že nám patří jedno z prvních míst na světě v počtu nehod. Bezpečnostní kampaně skončily fiaskem a první polovina prázdnin tak končí pro řidiče dost neslavně. Kvůli dopravním nehodám má Česká republika minimálně o stovku lidí méně.
Nehoda v Klánovicích

Nehoda v Klánovicích - O velkém štěstí může hovořit posádka sportovního auta, které se během nedělní noci roztříštilo o strom v Klánovicích u Prahy. Červený vůz se vysokou rychlostí řítil po silnici. V zatáčce však vyjel z vozovky a narazil do stromu. Přední část vozu byla rozdrcena na šrot. Když však na místo dorazila záchranka a hasiči, v nabouraném voze již nikdo nebyl. Podle svědků z vozu vystoupili dva muži o běželi do lesa, 28. dubna 2002. (ipd) | foto: ZZS hl. m. Prahy

Podle zatím neoficiálních statistik dopravní policie zemřelo na silnicích jenom za posledních čtrnáct dní více než šedesát lidí. O prvním prázdninovém víkendu se zabilo třiadvacet lidí. "Právě uplynulý týden byl co do počtu nehod desátým nejhorším v tomto roce. V jeho průběhu se stalo přes tři tisíce nehod s třiceti mrtvými. Oficiální výsledky však budou až začátkem srpna," říká statistik Petr Sobotka z ředitelství pražské dopravní policie.

Nabourat a utéct
Počet dopravních nehod roste úměrně s rostoucím množstvím aut na našich silnicích. Jen za posledních pět let jich přibylo téměř o třicet procent. Také řidičů, kteří při dopravní nehodě ztratí nervy a ujedou, je rok od roku víc. Za toto pololetí jich uteklo více než osm a půl tisíce. Psychologové však říkají, že ne vždy je spravedlivé se na takového člověka zlobit.

"Útěk je reakce na nestandardní krizovou situaci," říká psycholožka Lenka Čadová. "Jsou lidé, kteří v krizi reagují bezvadně a pomáhají a až později jim dochází, co se vlastně stalo. Ostatní však nejsou schopni udělat vůbec nic," dodala. Policisté, kteří nehody vyšetřují, to vidí jinak: důvodem útěku je často strach z postihu. Kdyby řidič přivolal pomoc, přišlo by se na to, že před jízdou pil alkohol nebo že nemá zaplacené povinné ručení.

Deset nejtragičtějších příčin nehod za červen

Druh nehody Počet nehod

* nepřizpůsobení rychlosti 88
* vjetí do protisměru 70
* řidič se plně nevěnoval řízení 58
* nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 52
* nezvládnutí vozidla 37
* nepřizpůsobení jízdy vlastnostem vozidla 31
* překročení předepsané rychlosti 16
* neuposlechnutí značky DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ! 16
* jiný druh nesprávné jízdy 16
* neuposlechnutí značky STŮJ, DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ! 14
Nehody v jednotlivých krajích České republiky
(leden až červen 2003)


KRAJ POČET NEHOD
* Hlavní město Praha 17 672
* Středočeský 11 771
* Jihočeský 6 674
* Západočeský 8 942
* Severočeský 10 142
* Východočeský 9 585
* Jihomoravský 13 829
* Severomoravský 14 280

* Policie užívá ve statistikách rozdělení krajů platné před několika lety.
Zdroj: ministerstvo vnitra
Kampaně v médiích příliš nezabírají
Zatím všechno nasvědčuje tomu, že s vysokým počtem nehod nedokáží policisté ani úředníci nic udělat. A to přesto, že ministerstvo dopravy rozjelo v loňském roce čtyři mediální kampaně, ve kterých nabádalo k opatrnosti na silnicích. Policejní prezidium zase letos vyhlásilo Rok ochrany nemotorizovaných účastníků silničního provozu. Výsledek? Počet nehod v prvním pololetí stoupl oproti stejnému období loňského roku o více než pět tisíc. Zemřelo o 37 lidí více a škoda je téměř 330 milionů korun.

A co na to ministerstvo? "Opatření navržená v rámci programu ke snížení nehod v silničním provozu a jejich následků byla plněna," uvádí lakonicky mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. "Myslím si, že nemoci našeho silničního provozu žádné kampaně nevyléčí," řekl včera ředitel dopravních policistů Zdeněk Bambas. "Je to jen podpůrný vitamin. Je to nevychovanost řidičů, která podle mého názoru vyplývá z nedostatečných možností sankcí." Jaké možnosti policistům chybějí, to Bambas neupřesnil.

Řidiči ujíždějí před trestem
Za první polovinu letošního roku ujelo z místa nehody přes osm a půl tisíce řidičů. Počet lidí, kteří se takto zachovají, stále roste. "Tohle tu začalo v roce 1990," říká Petr Choc z pražského dopravního inspektorátu."Po listopadu někteří lidé pochopili svobodu po svém. Takový nárůst řidičů, kteří ujedou z místa nehody, jako byl tenkrát, jsem nepamatoval nikdy," dodal.

Proč někteří lidé ujedou?
Většinou mají strach z postihu. V jiných případech mohou být příčinnou odcizená auta, někdy zase alkohol. Jindy řidiči nemají pojistku.

Když ty lidi najdete, ptáte se jich, proč ujeli?
Na to se stejně přijde. Většinou je v tom ta nezaplacená pojistka a myslím, že i alkohol. Řidiči se třeba přijdou přihlásit za dva dny, ale to už jsou střízliví. Jenže když odjedete z místa nehody, tak se můžete dopustit trestného činu. Nejenže jste něco způsobil, ta nehoda nemusí být tak vážná, ale může se k tomu přidat neposkytnutí pomoci. To je samozřejmě v případě, když dojde ke zranění.

Jaký je za takové chování postih pro řidiče?
Přihlíží se pochopitelně k následkům. V méně závažném případě pachatel odejde s podmínkou. Jinak ale může dostat až tři roky nepodmíněně. Přitom kdyby ten člověk zastavil a pomohl, tak by to tak daleko nemuselo dojít. Vůbec by se to k soudu nedostalo. Tohoto trestného činu se můžete dopustit, i když tu nehodu nezaviníte. Třeba když se dostanete do řetězové havárie, za kterou nemůžete, a přesto utečete. Pak vám hrozí trestní postih, když nepomůžete zraněnému člověku.

A co když nabourám, nikdo není zraněný, a přesto ujedu?
Tak je to jen přestupek. Když budete vyjíždět z řady zaparkovaných aut, někomu auto odřete a ujedete, tak za to vás nebude nikdo tahat po soudech. Ale podle výše škody se pak určí výše pokuty, dokonce můžete dostat i zákaz činnosti, tedy v tomto případě zákaz řízení motorových vozidel.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.