O upravená auta v bazarech nikdo nezavadí

  • 135
Do boků vytažené blatníky skrývající široká litá kola obutá do extrémně velkých pneumatik s nízkým profilem, spoilery vpředu i vzadu, prahové nástavce a to vše doplněné zvýšeným výkonem motoru - takovou ojetinu nepřehlédne žádný návštěvník autobazaru. Ale málo kdo si ji koupí.

Majitelé bazarů se shodují, že zájemců o takové vozy je jako šafránu. Vysoká investice do doplňků tak pro toho, kdo se chce upraveného auta zbavit, přijde nazmar. Plzeňský autobazar Euro-Car v minulosti nabízel upravenou Škodu Octavia kombi s vyladěným turbodieselovým motorem a řadou vnějších doplňků. Šéf prodejny tvrdí, že automobil v ceně okolo milionu korun stál v bazaru hodně dlouho.

"Octavia byla nepřehlédnutelná, denně se kolem ní tísnilo mnoho lidí, ale nového majitele hledala dlouho. Běžný zákazník si vůz podrobně prohlédl, ale pak se vydal za jiným autem. Odradila jej vysoká cena. Auto si odvezl zase nadšenec škodováckých vozů. Ten první jej vytvořil. Pro nás je ale takové auto dobrou reklamou, láká sem lidi."

Znalci ojetých automobilů tvrdí jedním hlasem, že upravená auta mohou nejen pro autobazary, ale také pro nové majitele znamenat dokonalou past. Použité spoilery či kola totiž často neodpovídají předpisům a nový majitel mívá velké problémy ve Stanici technické kontroly.

Spoustu bazarů upravená auta vůbec nevykupuje. Majitelé autobazarů shodně říkají: "Je to dobrodružství. Vždyť se mi takový automobil může vrátit za pár týdnů, neboť úpravy shledá policie jako nehomologované. To je jedno riziko.

Druhé spočívá v tom, že zájemců o upravené ojetiny je málo, a já potřebuji, aby se peníze vložené do výkupu vrátily co nejrychleji. Na nového zákazníka bych čekal třeba celé týdny a to si nemohu dovolit. Třetí věcí je technický stav. Majitel vozu s tuningovou úpravou většinou auto vůbec nešetří," vysvětlují svůj postoj.

Miroslav Novák, pracovník autobazaru, který působí v Jihočeském kraji, je sám majitelem výrazně upraveného vozu Škoda Octavia. Auto se zvenčí podobá speciálu kategorie WRC továrním týmem připraveným pro světové rallye. Novák tvrdí, že takové úpravy si dělají jen velcí fanoušci.

"Upravenou škodovku bych jen stěží prodával. Jsem si vědom toho, že jsem do tuningu vložil několik set tisíc korun, které bych při prodeji nedostal nazpět. Jako prodavač ojetin bych také váhal, zda auto s výraznými úpravami vykoupím. Každopádně zájemce předem upozorním na možná úskalí vyvolaná úpravami. Ze stovky lidí, kteří do bazaru přijdou, má o takové auto zájem nejvýše jeden. A toho odradí vysoká cena," míní Miroslav Novák.

Prodejci ojetin se shodují, že velký zájem je o některé netradiční upravené vozy. Například Lancia Delta upravená do podoby speciálů, které brázdily tratě soutěžních podniků mistrovství světa, se stále drží ve středu zájmu. Podobné je to s některými Toyotami Celica. Taková auta kupují většinou sběratelé.