Pouštní karavan Desert Challenger.

Pouštní karavan Desert Challenger. | foto: Action Mobil

Oázu luxusu táhne Saharou 600 velbloudů

  • 49
Podívat se na dakarskou rallye není pro jejího fanouška snadné. Kde se na poušti ubytovat, kam se postavit, aby byl dobrý výhled na trať? A jak se přemisťovat mezi jednotlivými etapami? Spousta otázek a málo odpovědí. Ale přece se nabízí řešení, i když velice drahé. Je jím největší a patrně i nejdražší karavan na světě s pohonem všech kol.

Zpravodajství
z Dakarské rallye ...ZDE

Jméno: Desert Challenger neboli vyzyvatel pouště

Majitel: šejk ze Saudské Arábie

Dodavatel: rakouská firma Action Mobil

Cena: okolo 1,3 milionů eur.

Desert Challenger spojuje luxus, pouštní prostupnost, velký výkon a na auto i úctyhodný vnitřní prostor.

Když šejk ve svém mohutném automobilu odpočívá, má vzadu k dispozici malý luxusní apartmán o výměře téměř 40 metrů čtverečních. Obytnou část lze totiž zvětšit vysunutím velkých bočních bloků v zadní části vozu.

Karavan do pouště je dlouhý 12, vysoký čtyři a široký tři metry. Když hydraulika vysune přídavné boční partie, šířka naroste přes pět metrů.

Vnitřku vládne velký luxus. Architekt dostal za úkol vytvořit příjemný, luxusní a za umělého i denního světla prostorně působící interiér. Pro dřevěné části nábytku použil kořenové dřevo a javor.

Ke karavanům však kromě pohodlí na malém prostoru patří i funkcionalita. Kuchyň proto dostala samostatnou místnůstku a její vybavení odpovídá malé restauraci. Nechybí pec ani gril. Spotřebiče jsou z ušlechtilé oceli. K výbavě šejkovy pouštní lodě patří oddělená toaleta a sprchový kout.

O zábavu a informace na palubě pouštního korábu se stará technické zázemí se třemi velkými LCD obrazovkami. Bezpečnost okolo vozu hlídá hned osm kamer.

Rekordy lámou i zásobníky. Ten na naftu pojme 2400 litrů. Palivo vítězí nad vodou, té je v reservoárech o něco méně, 2000 litrů. Objemné nádrže našly své místo mezi kabinou a obytným prostorem. Studená voda platí zároveň jako pitná a má stálou teplotu osm stupňů. Tři oddělené chladící systémy se starají o klimatizaci všech místností. Elektrický generátor dává výkon 24 kW.

Jedno však rakouská firma, která auto pro saúdskoarabského šejka přestavěla, měnit nemusela. Technický základ pochází od firmy MAN. Desetiválcový motor s výkonem 600 koní se zdá jako dostatečný. Mohutné vozidlo, které na fotkách překvapí, ale na živo prý zarazí, patří do kategorie třicetitunových. Podvozek čítá čtyři nápravy.

Malou proměnou prošla kabina řidiče. Změnila se palubní deska, na níž se objevily přídavné přístroje nepostradatelné pro pouštní vyjížďky. 

Ačkoliv rakouská firma Action Mobil ve své historii dlouhé přes 25 let postavila už více než 200 karavanů do pouště, Desert Challenger připomínající jachtu na osmi kolech, je zatím jejím největším výrobkem.