Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trump přezkoumá Obamovy normy spotřeby aut

  12:30aktualizováno  12:30
Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa přezkoumá přísné normy spotřeby automobilů, jimiž v samém závěru svého působení popudila předešlá administrativa Baracka Obamy americké automobilky.

Nejžádanější kategorií aut na severoamerickém trhu jsou velké pick-upy, které mají velkoobjemové motory. | foto: Shelby

O osudu této regulace se rozhodne do dubna příštího roku, sdělil federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA). Rozhodnutí Trumpovy vlády je velkým vítězstvím pro domácí automobilový průmysl, od něhož chce republikánský prezident na oplátku zvýšení domácí produkce a zaměstnanosti.

EPA oznámila, že zahájí prověrku pravidel, které Obamova vláda v lednu závazně určila pro období 2022 - 2025, a posoudí, zda jsou uskutečnitelná.

Obamova vláda postupně zpřísňovala celkové normy spotřeby pohonných hmot v zájmu omezení emisí skleníkových plynů, to ale znamenalo vyšší náklady pro automobilky a pro zákazníky.

Nastavení limitů spotřeby bylo velmi přísné. Obamova vláda stanovila flotilový limit - tedy průměr spotřeby za celou značku na 36 mil na galon, což odpovídá 4,3 litru na 100 km. Při skladbě vozového parku a modelové nabídky na americkém trhu je to nerealistický cíl.

Americké automobilky Trumpa od jeho listopadového zvolení žádaly, aby lednové rozhodnutí Obamovy EPA zvrátil. Argumentovaly tím, že zpřísněné normy jsou pro ně příliš nákladné a budou stát množství pracovních míst.

Poukazovaly také na to, že menší úsporné vozy nejdou v USA v situaci levného benzinu na odbyt, takže jejich vývoj a výroba jen kvůli splnění celkové kvóty spotřeby jsou neefektivní.

Prezident Trump má oznámit rozhodnutí své administrativy na pozdější akci na předměstí Detroitu. Zúčastní se jí manažeři a zaměstnanci místních automobilek General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automobiles.

Představitelé automobilek vyjadřovali od Trumpova zvolení naděje na to, že nová vláda bude svou politikou vycházet vstříc domácím výrobcům, aby je odradila od přesouvání produkce do zahraničí. Krok Trumpovy vlády naopak kritizují opoziční demokraté a ekologické organizace.

Autoři: ,




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.