Trump přezkoumá Obamovy normy spotřeby aut

  12:30aktualizováno  12:30
Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa přezkoumá přísné normy spotřeby automobilů, jimiž v samém závěru svého působení popudila předešlá administrativa Baracka Obamy americké automobilky.

Nejžádanější kategorií aut na severoamerickém trhu jsou velké pick-upy, které mají velkoobjemové motory. | foto: Shelby

O osudu této regulace se rozhodne do dubna příštího roku, sdělil federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA). Rozhodnutí Trumpovy vlády je velkým vítězstvím pro domácí automobilový průmysl, od něhož chce republikánský prezident na oplátku zvýšení domácí produkce a zaměstnanosti.

EPA oznámila, že zahájí prověrku pravidel, které Obamova vláda v lednu závazně určila pro období 2022 - 2025, a posoudí, zda jsou uskutečnitelná.

Obamova vláda postupně zpřísňovala celkové normy spotřeby pohonných hmot v zájmu omezení emisí skleníkových plynů, to ale znamenalo vyšší náklady pro automobilky a pro zákazníky.

Nastavení limitů spotřeby bylo velmi přísné. Obamova vláda stanovila flotilový limit - tedy průměr spotřeby za celou značku na 36 mil na galon, což odpovídá 4,3 litru na 100 km. Při skladbě vozového parku a modelové nabídky na americkém trhu je to nerealistický cíl.

Americké automobilky Trumpa od jeho listopadového zvolení žádaly, aby lednové rozhodnutí Obamovy EPA zvrátil. Argumentovaly tím, že zpřísněné normy jsou pro ně příliš nákladné a budou stát množství pracovních míst.

Poukazovaly také na to, že menší úsporné vozy nejdou v USA v situaci levného benzinu na odbyt, takže jejich vývoj a výroba jen kvůli splnění celkové kvóty spotřeby jsou neefektivní.

Prezident Trump má oznámit rozhodnutí své administrativy na pozdější akci na předměstí Detroitu. Zúčastní se jí manažeři a zaměstnanci místních automobilek General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automobiles.

Představitelé automobilek vyjadřovali od Trumpova zvolení naděje na to, že nová vláda bude svou politikou vycházet vstříc domácím výrobcům, aby je odradila od přesouvání produkce do zahraničí. Krok Trumpovy vlády naopak kritizují opoziční demokraté a ekologické organizace.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz