Obchod s ojetinami už zase kvete

- Obchod s ojetinami v Česku kvete vloni v zemi oficiálně změnil majitele každý sedmý registrovaný automobil. Po stagnaci ze začátku roku se zájem o starší vozy zvedá i letos, jen avizovaný desetiprocentní nárůst cen se nekoná. Zdražení je maximálně pětiprocentní, a to ještě prakticky jen v cenové kategorii aut do 100 tisíc korun. "V letošním prvním čtvrtletí jsme nakonec utržili o deset procent víc než ve srovnatelném loňském období, a do konce o dvacet procent víc než v roce 1998," říká Rudolf Mudra, majitel karlovarského autobazar u, který patří k tradičním a nejznámějším na západě Čech. "Jsme spokojeni.
V současnosti prodáváme 60 až 100 aut denně ," souhlasí šéf nákupu největšího tuzemského autobazar u AAA Auto Praha Tomáš Pánek. A Zdeňka Smolíková z Auto ESA, druhého nejvýznamnějšího bazar u v zemi, potvrzuje, že ve firmě po jistém poklesu zájmu o zahraniční vozy nyní obchod opět roste, což platí nejen pro tradičně oblíbené škodovky, ale také pro cizí značky.

Nedostatek nebude

Jestliže jetá osobní auta podražila jen zhruba o pět procent, má pro to Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, vysvětlení: dovozci ojetin se vloni značně předzásobili hlavně velmi žádanými vozy v ceně kolem 100 tisíc korun, u kterých se zdražení očekávalo nejdřív. "Dovoz těchto ojetin prakticky skončil se začátkem letošního roku, kdy přestaly platit benevolentnější podmínky pro jejich schvalování k provozu," upřesňuje Peter Kolník. Ten další oživení poptávky čeká v předdovolenkové době, tedy už v tomto a příštím měsíci. Nepříliš významný růst cen je pravděpodobný, nedostatek na trhu ojetin ale určitě nebude. V bazarech, u značkových prodejců a v inzertních rubrikách totiž přibývá jetých vozů z tuzemských zdrojů - automobilů koupených jako nové v Česku v letech 1996 a zvláště 1997, kdy obchod s osobními vozy dosáhl vrcholu.

Posily z leasingu

"Nadále se budou v největší míře prodávat auta v ceně do 200 tisíc korun, která se na trhu ojetin podílejí osmdesáti procenty," soudí Peter Kolník. "V nabídce se množí také zhruba tříletá vozidla, která po ukončení leasingu dávají na trh hlavně podnikatelé či leasingové firmy. Jde ve značné míře o kvalitní vozy střední třídy v ceně mezi 200 tisíci a 300 tisíci korunami." Pro motoristy znamenají zmíněná auta šanci i varování. Mnozí zdejší podnikatelé si totiž nedovedou vážit majetku třeba jako jejich západoevropští kolegové. Servismani se netají s tím, že vozy po ukončení leasingu v Česku obvykle bývají v horším stavu než srovnatelné automobily v Německu. Rozdíl je také v kvalitě aut po různých formách leasingu. Větší péče se obvykle dočkaly vozy z finančního leasingu, zatímco auta z operativního leasingu, který je v podstatě pronájmem, zpravidla dostala víc zabrat.

Oblíbené škodovky

Obchodníci se shodují, že zájem o jetá auta se opět ztenčí během prázdnin. "Nejmenší finanční ztráty mohou se stárnutím svých automobilů očekávat už tradičně motoristé, kteří vsadí na Škody modelů Felicia, Octavia a Fabia, zájem si zřejmě i nadále udrží i starý Favorit," předpovídá Peter Kolník. Další v pořadí oblíbenosti u kupců, a tedy i v poklesu hodnoty jsou německá auta a diesely, následuje zbytek Evropy. Na chvostu zůstávají - s výjimkou Prahy, kde mají solidní servis - japonské vozy a zejména korejské výrobky. Místo dalšího komentáře jedna zkušenost z AAA Auto Praha: rok starý vůz Daewoo Leganza s pěti tisíci kilometry na kontě tam klesl až na polovinu pořizovací ceny. "Nejvíc nám chybějí pěkné Škody Favorit ročníků 1991 až 1994, po kterých se lidé nejvíc ptají. Nedostatek je kvalitních dieselů," dělí se o karlovarskou zkušenost Rudolf Mudra. Škodovky se nejvíc - z plné čtvrtiny - prodávají také v AAA Auto Praha. "Přitom reklamace se týkají jen pěti procent z nich," doplňuje Tomáš Pánek. "K dalším oblíbencům patří malá auta v pětidveřových verzích, s levným provozem a s dobrým servisem, například Opel Corsa, Fiat Punto a podobně. Na nové majitele dlouho nečekají ani vectry, sierry, toleda, peugeoty, samozřejmě volkswageny, escorty... Proti minulosti ještě nedávné se zvyšuje zájem o vozy s automatickými převodovkami, výbava klimatizací představuje v tomto jarním období u auta v ceně do 150 tisíc korun nejméně desetitisícový příplatek. V největší nepřízni zákazníků naopak je obecně oltcit, špatně hledá kupce Citroën XM, Daewoo, KIA i Hyundai a není bez zajímavosti, že například Mercedes E by se v Německu prodal o dost dráž než v Česku." I při přetlaku nejméně tří set tisíc ojetin čekajících v Česku na své kupce se na každém rohu nenajdou opravdu pěkná auta od ročníku výroby 1993 v ceně od 150 000 do 200 000 korun. Naopak nezájem je o drahá auta nad půl milionu korun stejně jako o druhou stranu cenového žebříčku, kterou představují vraky, jež se při cenách pár desítek tisíc korun krčí v rohu snad každého bazaru.

Bazary v celé republice praskají ve švech. Na kupce čeká přes 300 tisíc jetých automobilů.