V Česku se chystá výroba obojživelného minibusu, už plave po Slapech

  15:47
V České republice se připravuje sériová výroba obojživelných minibusů, které najdou uplatnění například v rekreačních oblastech. Využívat by je ale mohli i záchranáři při povodních. Výrobní prostory mají vzniknout v okolí Prahy, poptávka je hlavně ze Spojených arabských emirátů, Ruska nebo Číny.

Novinářům to při představení prototypu na Slapské přehradě řekl Robert Šubík z české pobočky společnosti Enjoy Tech Limited, která za projektem stojí.

„Momentálně jsme schopni vyrobit maximálně do pěti kusů ročně. V průběhu roku bychom se chtěli trochu rozrůst a výrobu zvýšit,“ uvedl Šubík. „Očekáváme velký zájem z Emirátů, odtud máme zpětné vazby už teď,“ dodal. Jaká bude základní cena, zatím nechtěl říci. Bude záležet hlavně na tom, jakou verzi si zákazník zvolí.

Obojživelný mikrobus v číslech

  • délka x šířka x rozvor: 7200 x 2360 x 4325 mm
  • světlá výška: 160 mm
  • ponor: 85 cm
  • výtlak tělesa: 5,6 t
  • kapacita: 12 osob včetně řidiče
  • motor: OM 651 DE 22 LA, Euro 6, 95 kW, 3800/min
  • lodní pohon: hydraulický o síle 2x4,2 kN
  • maximální rychlost na pevnině: 90 km/h (omezovač)

Základem je standardní Mercedes Sprinter, který je dále upravován. Na bázi komerčního vozidla bylo výhodné stavět obojživelný speciál i kvůli servisu. „Klíčové bylo zachovat zásadní prvky od mercedesu a maximálně se jim přizpůsobit, nevymýšlet nic nového,“ řekl Šubík.

Na vodě se minibus ovládá podobně jako na silnici, speciální software podle otáčení volantu reguluje tah lodního motoru. Po vjetí do vody řidič vypínačem přepne automobil do plavebního režimu a pak už postačí jen určovat směr a rychlost malým joystickem na dveřích a otáčením volantu. Po jeho dotočení do koncových poloh se mezi motory vytvoří vzájemný protitah, díky němuž se plavidlo dokáže otáčet kolem své osy. K ovládání na vodě stačí kurz vůdce malého plavidla a na silnici řidičský průkaz D1.

K výrobě sedmimetrového předváděného modelu, který pojme 12 cestujících včetně řidiče, bylo zapotřebí 8000 hodin. Pasažéři mohou nasedat i na vodní hladině při uvázání u mola, a to pomocí třímetrové hliníkové lávky. Nastupování na suchu nevyžaduje žádná zvláštní zařízení.

Konstruktéři měli na zřeteli především zajištění maximální bezpečnosti cestujících. Plášť je proto vytvořen z několika vrstev a komor, vyplněných nenasákavou pěnou, oplechovaných a zalitých polypropylénovým nástřikem. Samozřejmostí jsou lodní prvky jako dvě kotvy nebo plovací vesty pro všechny pasažéry. V motorovém prostoru a v kabině je umístěno drenážní čerpadlo pro případné odčerpání vody.

Nápravy, řízení, kardan, výfuk, přední světla a další prvky jsou chráněny před vniknutím vody. Podlaha je z teakového dřeva, které se používá na luxusních jachtách, nerezové zábradlí je zhotoveno na míru, zadní nárazník je vyřezávaný z pěny.

Klimatizační jednotky jsou umístěny nad řidičem, takže klimatizaci lze spustit i na vodní hladině. Přední chladič motoru je ve vodě ochlazován ve vodní lázni.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...