Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Saabisté bojují za svou značku. Zn.: Soba a saaba s sebou

  12:14aktualizováno  12:14
Kar, to slovo znají všichni křížovkáři. Říká se tak smuteční hostině. V neděli tak měli pražští saabisté smuteční snídani v Ikee. Konvoje na podporu značky, která je dnes na kolenou a její resuscitace stále nepravděpodobnější, uspořádali nadšenci ve více než 40 zemích celého světa.

Na pražském Zličíně je na parkovišti před modrožlutým obchodním domem s nábytkem v devět ráno minus devět. Saaby se začínají slétat. "Přijďte ukázat světu, že Saab nikdy neumírá," svolávali se milovníci značky na internetu. O uplynulém víkendu tak jely konvoje na podporu značky Austrálií, Japonskem, ale i Mauriciem, celkem více než stovkou měst světa. 

Pražský sraz na podporu značky Saab

Soba a saaba s sebou

Namísto nadávání na zimu si dají za okno svého saaba plyšového soba a drží zmrzlé palce milované automobilce. Na podporu značky, která už téměř rok nevyrábí, vyrazily stovky saabistů.

Přímo v rodišti saabů ve švédském Trollhättanu se akce s názvem We are many, we are Saab (Je nás hodně, jsme Saab) uskutečnila v sobotu 14. ledna, české saabí kolony projely Prahou a Brnem o den později. Z okraje Prahy dojela kolona čtyřiceti saabů ke švédské ambasádě na Hradčany, kde vytvořili improvizované pietní místo.

Pražský sraz na podporu značky Saab
Pražský sraz na podporu značky Saab

"Žádoucí jsou v tomto případě svíčky, plyšová zvěř, kousky saabů..." stálo v předběžných instrukcích. "Doporučený oděv: saab," bylo taky na pozvánce.

Na programu pak bylo 99 sekund ticha za promarněné příležitosti k záchraně automobilky a 99 sekund hluku na znamení naděje. Devětadevadesátka je jeden z legendárních modelů značky.

Pražský sraz na podporu značky Saab


 Na brněnskou část srazu dorazilo přes 60 saabů. Kromě aut s českými "espézetkami" dorazili podle organizátorů také saabisté ze Slovenska, Španělska a Běloruska.

Saaby pak vyrazily na brněnský automotodrom na společné fotografování. Fotky z brněnského srazu najdete na rajčeti:

Fotogalerie na Rajce.net

Budoucnost nejistá

Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána. Zástupci města Trollhätttan, kde Saab zaměstnává více než 3 000 lidí, se však nevzdávají naděje, že se objeví kupec, který by značku na poslední chvíli ještě zachránil. "Rozhodně chováme naděje, že konkurzní správce bude usilovat o řešení, v jehož rámci bude společnost prodána jako celek," uvedl koncem loňského prosince starosta Trollhättanu Paul Akerlund.

Saab ale už začínají opouštět důležití lidé. Na dvě stovky inženýrů přešlo do vývoje vojenské techniky Saab AB, čtyřicet už jich je také ve strojírenském koncernu Volvo AB sdružujícím mimo jiné výrobce autobusů, stavebních strojů a kamionů.

O záchraně na poslední chvíli pořád bojuje šéf značky Victor Muller, šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile, která Saab vlastní.

Saabí sraz v Praze

Záchranné práce vedení značky komplikoval její původní vlastník, americký koncern General Motors. Nechtěl povolit převzetí značky čínskými automobilkami Pang Da a Youngman, které měly zájem. Saaby totiž využívají technologie, na které drží patenty GM, byť je třeba vyvinuli konstruktéři Saabu. I proto je třeba k přeprodání Saabu souhlas amerického mamuta.

Původnímu majiteli se nelíbilo, že by se jejich technika přes Saab mohla rozšířit k čínským výrobcům, kteří dřív nebo později začnou GM silně konkurovat na celém světě.

Muller a konkurzní správci Hans Bergqvist a Anne-Marie Pouteauxová jednají podle posledních informací s novými kupci. Zájem má indický mamut Mahindra & Mahindra a turecká investiční společnost Brightwell.

Hraje se o čas. Na sehnání investora a alespoň dvou set milionů eur, které jsou nutně potřeba, je velmi málo času. Věřitelé totiž začnou brzy tlačit na rozprodej a vypořádání toho, co ze Saabu zbylo.

Švédský soud vyhlásil bankrot Saabu v půlce prosince 2011. Automobilka již v dubnu zastavila výrobu, protože její dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům.

Swedish Automobile koupila ztrátový Saab za 400 milionů dolarů (osm miliard Kč) od americké automobilky General Motors v roce 2010.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

První řidičský průkaz získal před 130 lety vynálezce auta Benz

Benz Patent Motorwagen

Německý konstruktér Carl Friedrich Benz se do dějin asi nejvíce zapsal jako vynálezce prvního skutečného automobilu....

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

Najdete na iDNES.cz