Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Trabanty zahalily své rodiště do namodralého dýmu

aktualizováno 
Poslední červnový víkend patřil německý Cvikov opět trabantům. Poslední duroplastový zázrak opustil fabriku před dvaceti lety, saské město tentokrát přivítalo jejich šestnáctý mezinárodní sraz.

Během své běžné kariéry si trabant vysloužil od ostatních motoristů spíše posměch, což dokládají i přezdívky jako splašené trsátko nebo bakeliťák. Povrch auta totiž nebyl z plechu, ale z duroplastu – směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Prvním dílem, pro který byl duroplast použit, byla v roce 1952 kapota vozu IFA F8. Aby nedošlo k mýlce, pod duroplastem je konstrukce z pevného kovu.

Nenávist trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku. Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový, vzduchem chlazený dvoutaktní motor s nezaměnitelným zvukem.

Na srazu nechyběly tradiční hrátky: slalom, návštěva muzea nebo volba

Poslední exemplář (trabantů vznikly víc než tři miliony) sjel z výrobních pásů 30. dubna 1991. Jen zlomek z nich měl po kapotou čtyřtakt z Volkswagenu Polo s objemem 1,1 litru, montovaný od roku 1988.

Nejoceňovanější na trabantu byla jednoduchá konstrukce. Částečnou generálku motoru umí zručnější majitel provést třeba na kuchyňské lince.

Na vlastní nos

Čmoudivý zázrak z DDR v akci – test trabantu čtěte zde

V minulých letech se několikrát objevily plány na oživení legendární značky. Asi nejdál jel projekt hračkářské firmy Herpa, která před dvěma lety představila elektromobil Trabant nT, dnes hledá investora pro dokončení vývoje a zahájení výroby.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.