Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří Audi Q7: Proč být skromný?

aktualizováno 
Příběh ingolstadtského SUV se začal psát v lednu roku 2003, kdy byl na mezinárodním autosalonu v Detroitu představen koncept Pikes Peak, teprve o dva roky později ale nabyl reálných rozměrů. Nový model pojmenovaný Q7 byl postupně odhalován od února loňského roku. Na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu se pak ve velkolepé show představil finální model in natura.

Tuzemský importér automobilů se čtyřmi kruhy si od nového modelu Q7 hodně slibuje.

Ještě před oficiálním uvedením do prodeje bylo v Česku registrováno 352  závazných objednávek, ambice získat nadpoloviční podíl v kategorii SUV proto nemusí být přehnané.

Dynamický kolos
Audi do terénu vychází z detroitské studie Pikes Peak. Sériový model se od něj - až na pozměněnou zadní část - odlišuje pouze v detailech a má nepatrně civilnější vzhled.

Jednoznačně nejvýraznější jsou přední partie vozu. I zde našla uplatnění moderní jednodílná maska "Single Frame". Ta v případě modelu Q7 zabírá více než dvě pětiny čelní plochy a dodává vozu velmi sebevědomý až výhružný výraz.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Audi můžete koupit na www.automodul.cz

Široké a nízké světlomety jsou umístěné v rozích karoserie a zasahují hluboko do boků, spolu s rozměrnou kapotou s typický prolisem ve tvaru "V" zvýrazňují dynamický charakter vozu. S tvarem předních světlometů korespondují nasávací otvory s integrovanými směrovými světly v dolní polovině nárazníku. Mlhová světla našla své místo až ve spodním spoileru, což vzhledem k terénním ambicím vozu není příliš praktické.

Mimořádná mohutnost ingolstadského SUV je nejvíce patrná z bočního pohledu. Stoupající linie bočních oken a svažující se profil střechy jsou již tradiční stylistickou řečí automobilky se čtyřmi kruhy a nechybí ani zde. Vysoké boky s velkými čistými plochami zvyšují pocit bezpečí a mohutně vyklenuté lemy blatníků zvýrazňují svalnaté tělo vozu.

Audi Q7

Zadní část doznala oproti konceptu nejvýraznějších změn. Úzká diodová světla byla nahrazena světlomety s konvenčním tvarem i technikou. Koncovky výfuku se přesunuly na své tradiční místo, tedy do spodní části nárazníku.

Jako celek působí nové Audi Q7 vyváženě a i přes ohromné vnější rozměry a dlouhé převisy karoserie se designérům podařilo vtisknout vozu vcelku dynamický vzhled s vysokou dávkou elegance.

Charakter vozu podtrhují i mohutná kovaná kola z lehkých slitin. Ta mají v základním provedení rozměr 18", za příplatek lze přiobjednat až o dva palce větší obutí.

Komfort v každém ohledu

Interiér modelu převzal to nejlepší z modelů A6 a A8, je tedy mimořádně funkční a estetický, ale po stránce designu mnoho nového nenabízí. Přístrojová deska s integrovaným multimediálním rozhraním MMI, středová konzola a tunel jsou stylisticky velmi spřízněny s "ášestkou", co do rozsahu nabízené výbavy a poskytovaného prostoru má však Q7 daleko blíže k vlajkové lodi automobilky, tedy k modelu A8.

Cestující hýčkají rozměrově velkorysá sedadla s příjemným tvarováním a kvalitním bočním vedením, v neposlední řadě i množství větších či menších odkládacích přihrádek a kapes. Pochvalu zaslouží i špičková úroveň řemeslného zpracování a kvalita použitých přírodních a syntetických materiálů.

Audi Q7

Stejně jako ostatní luxusní modely Audi i je nové SUV připraveno uspokojit i velmi vysoké nároky movitých klientů. Seznam doplňkové výbavy je tradičně velmi obsáhlý a ceny neskromné. Novinkami v nabídce příplatkových prvků je například parkovací kamera, která pomocí displeje systému MMI usnadňuje orientaci za vozem, nebo panoramatické střešní okno.

Audi Q7 je obdařeno mimořádně velkým rozvorem. Z toho profitují především cestující v první a druhé řadě sedadel, kteří mají k dispozici královský prostor téměř v každém směru. Oproti tomu, na třetí, příplatkové řadě sedadel si srovnatelného komfortu budou dopřávat pouze děti.

Zavazadlový prostor je na poměry automobilky netradičně variabilní. V základní v pětimístné konfiguraci pojme až 775 litrů nákladu, maximální objem má po sklopení zadních opěradel hodnotu 2035 litrů. V plném obsazení - tedy u provedení se sedmi sedadly - si posádka musí vystačit s kufrem o objemu 330 litrů.

Audi Q7Audi Q7

Dva motory a jedna převodovka, prozatím

Paleta pohonných jednotek v současné době zahrnuje pouze dvojici pohonných jednotek. Základní motorizaci tvoří vidlicový šestiválec 3,0 TDI, důvěrně známý z již A6. Tento moderní common-railový agregát s piezoelektrickými vstřikovači vyniká nejen vysokým výkonem (171 kW/ 233 koní) a mohutným kroutícím momentem (500 Nm), ale i mimořádně kultivovaným chodem.

Druhým nabízeným motorem je zážehový osmiválec využívající přímého vstřikování benzínu do válců FSI. Z objemu 4,2 litru podává špičkový výkon 257 kW / 350 koní a kroutící moment 440 Nm.

U dvou pohonných jednotek samozřejmě nezůstane, nabídka se bude rozrůstat všemi směry. V druhé polovině roku obohatí nabídku šestiválec 3,6 FSI s výkonem 206 kW / 280 koní). Nabídku dieselových motorů v budoucnu rozšíří agregáty 2,7 TDI (132 kW/ 180 koní) a 4,2 TDI (240 kW/326 koní), vrcholem zážehové nabídky by se měl stát vidlicový desetiválec 5,2 FSI (309 kW/ 420 koní), který již pracuje pod kapotami modelů S6 a S8.

Přenos hnací síly je zajištěn prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky Tiptronic s dynamickým programem řazení DSP a sportovním módem. Jestli se v modelu Q7 objeví mechanická převodovka nebo bezestupňové ústrojí Multitronic není prozatím jisté.

Audi Q7

Do terénu ano, ale s rozvahou

Nové Audi Q7 je standardně vybaveno upraveným systémem pohonu všech kol quattro. Mezinápravový diferenciál Torsen rozděluje asymetricky kroutící moment v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu.

V případě ztráty adheze je systém schopný přenést až 65 procent na přední nebo 85 % na zadní osu. Další technickou pomůckou pro jízdu terénem je elektronická uzávěrka diferenciálů EDS, která je pomocí provozní brzdy schopná přibrzdit prokluzující kolo. Maximální stoupavost vozu je 31 stupňů, nájezdový úhel má hodnotu 21 stupňů (24) a sjezdový úhel 23 stupňů (25).

Brodivost modelu Q7 má hodnotu 500 mm (535 mm). (Údaje v závorkách jsou platné pro vozy se vzduchovým podvozkem.) Solidní údaje o průchodnosti terénem snižuje absence terénních redukcí a ručního zámku diferenciálu, koncepce vozu SUV ale předurčují využití vozu zejména na zpevněných a nezpevněných komunikacích než před jízdou obtížným terénem.

Jízda, klidná plavba

Třílitrový Common Rail si vede na výbornou už v "ášestce" a nejinak je tomu i v případě partnerství s ingolstadtským SUV. Po stránce akcelerace obstojí "Q-sedmička" i v porovnání s výkonnými ryze silničními vozy, v souboji s "ášestkou" ztrácí zhruba dvě vteřiny.

Více než půl tuny čisté váhy navíc oproti A6 se o poznání zřetelněji projevuje v pružném zrychlení. Až do hranice okolo 110 km/h jsou pokusy o svižnou akceleraci odměněny velmi solidním zátahem, v rychlostech okolo českého dálničního maxima jsou reakce na pokyny plynového pedálu už znatelně vlažnější. Pří jízdě to táhlých kopců, nebo při předjížděních manévrech je třeba mít tuto skutečnost na paměti.

Odhlučnění vnitřního prostoru od vnějších zdrojů hluku je velmi kvalitní. I při vyšších rychlostech panuje na palubě vozu vysoká akustická pohoda. Vznětové srdce se trochu zřetelněji ozývá pouze v oblasti okolo 4000 otáček.

Jízdní vlastnosti Audi Q7 jsou velmi vyvážené a v mnohém se vyrovnají klasickým osobním vozům. Obdivuhodná je zejména jízdní stabilita při vysokých rychlostech nebo při ostrém průjezdu zatáčkami, kdy vůz jede jako po kolejích, aniž by se výrazněji nakláněl. I se standardním podvozkem s vinutými pružinami je jízda mimořádně komfortní a to i přesto, že naladění podvozku je výrazně tužší než je u vozů tohoto formátu obvyklé. Ani větší terénní nerovnosti nepřenáší do interiéru nepříjemné rázy a modifikovaný systém quattro si přehledem poradí i s hlubokými bahnitými brázdami.

Audi Q7Audi Q7

Ovládání vozu je snadné a příjemné, řízení není přehnaně přeposilované a zpětná vazba je na úrovni nejbližších konkurentů. Samočinná převodovka Tiptronic reaguje v automatickém i v manuálním módu rychle a velmi spolehlivě, totéž lze říci i velkoryse dimenzované brzdové soustavě.

Kombinovaná spotřeba v průběhu testu oscilovala mezi 11 a 13 litry, dosáhnout spotřeby udávené výrobcem bude vyžadovat velmi citlivé zacházení s plynovým pedálem.

Luxus něco stojí

Základní cena modelu Q7 byla na českém trhu stanovena na 1 539 500 Kč (3,0 TDI). Verze s osmiválcem 4,2 FSI je v prodeji za 1 928 500 Kč. Sedmimístné provedení je k dispozici za příplatek 24 126 Kč, za přestavbu na populární verzi N1 si u Audi účtují 19 900 Kč.

Sebevědomý soupeř

Audi přišlo do rozbouřených vod segmentu SUV sice později, zato však s mimořádně velkými ambicemi. Mnichovští a stuttgartští rivalové se musí mít na pozoru. Systém quattro si za více než čtvrt století vychoval několik generací potenciálních kupců, kterým doposud automobil tohoto charakteru v nabídce značky chyběl.

Další klientelu osloví dynamickým charakterem a vzhledem, poskytovaným komfortem a nejmodernější technikou. Deficitem prozatím zůstává nabídka pouze dvou pohonných jednotek.

Cenová politika odpovídá nejbližším konkurentům, odpovídající je i úroveň standardní a příplatkové výbavy. Bonusem je mimořádně prostorný interiér a možnost převážet až sedm pasažérů. Na českém trhu bude mít patrně výsostné postavení verze s odpočtem DPH (N1), toto provedení činí u nebližších konkurentů zhruba osmdesát procent prodejů.

Standardní výbava

Audi Q7 zahrnuje: čelní airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy Sidequard, boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, stabilizační systém (ESP), protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBV), protiprokluzový systém (ASR), elektronickou uzávěrku diferenciálu (EDS), stálý pohon všech kol quattro s asymetrickým dynamickým rozdělením točivého momentu, posilovač řízení Servotronic, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání bočních oken vpředu i vzadu, přední mlhové světlomety, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatické stěrače, kované hliníkové ráfky s pneumatikami 235/60 R18, dynamický podvozek, automatickou klimatizaci, palubní systém MMI s monochromatickým displejem 6,5" rádiem, přehrávačem CD a 11 reproduktory, podélný střešní nosič, úchyty pro upevnění dvou dětských sedaček systému Isofix, přední sedadla manuálně nastavitelná, automatické světlomety, ukazatel vnější teploty, opěradla zadních sedaček dělená a sklopná, středovou loketní opěrku vpředu, textilní koberečky, kožený čtyřramenný volant výškově i podélně nastavitelný, interiérový dekor v matném černém provedení, atd.

Audi Q7 s motorem 4,2 FSI obsahuje navíc: informační systém řidiče s monochromatickým displejem, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, tempomat, kované hliníkové ráfky s pneumatikami 255/55 R18.

Audi Q7 3,0TDI

BMW X5 3,0D

Mercedes-Benz ML 320CDI

Zdvihový objem (cm3)

2967

2993

2987

Počet válců/ventilů

6/24

6/24

6/24

Výkon (kW/k)

171/233

160/218

165/224

Max. točivý moment (Nm)

500

500

510

Max.rychlost (km/h)

210

210

215

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,1

8,8

8,6

Komb.spotř.
(l/100 km)

10,5

9,4

9,4

Pohotovostní hm. (kg)

2295

2170

2185

Celk.hm.(kg)

2950

2685

2830

Pořizovací
cena (Kč)

1.395.000

1.479.100

1.530.000

Audi Q7 4,2 FSI

BMW X5 4,4i

Mercedes-Benz
ML 500

Zdvihový objem (cm3)

4163

4398

4966

Počet válců/ventilů

8/32

8/32

8/32

Výkon (kW/k)

257/350

235/320

225/306

Max. točivý moment (Nm)

440

440

460

Max.rychlost (km/h)

244

240

240

Zrychlení 0-100 km/h (s)

7,4

7,0

6,9

Komb.spotř.
(l/100 km)

13,6

13,1

13,1

Pohotovostní hm. (kg)

2240

2195

2175

Celk.hm.(kg)

2895

2700

2830

Pořizovací
cena (Kč)

1.928.500

2.033.600

1.995.000

Audi Q7

BMW X5

Mercedes ML

Objem nádrže (l)

100

93

95

Délka (mm)

5086

4667

4780

Šířka (mm)

1983

1872

1911

Výška (mm)

1737

1750

1779

Rozvor (mm)

3002

2820

2915

Objem
kufru (l)

775/2035

465/1550

500/2050

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.