Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obrkombi za 236 tisíc: Logan MCV

aktualizováno 
Na český trh přijede koncem měsíce opravdová bomba – gigantický kombík za 236 tisíc korun. Novou Dacii Logan MCV jsme zkoušeli v Itálii. Náš dojem? Velmi praktické auto, jehož nízká cena si však vyžádala pár technických kompromisů.

Dacia Logan MCV | foto: Dacia

Všude spousta místa – bylo první, co nás napadlo při usednutí na kterékoli sedadlo novinky z Rumunska.

Pravé pozdvižení však přišlo po otevření dveří zavazadlového prostoru. Ten je gigantický: 700 litrů v této cenové kategorii nenajdete.

Logan MCV se tím přibližuje spíše dodávkovým vozům. Pocitem za volantem i ovladatelností však téměř 4,5 metru dlouhé auto zůstává mezi "osobáky“. A to nejlepší ukrývá ceník: na základní verzi s airbagem řidiče, brzdovým systémem ABS a otáčkoměrem bude stačit jen 235 900 korun. Chybí však posilovač řízení.

Cenu přitom bude možné ještě snížit. Ihned od zahájení prodeje na konci ledna bude pro živnostníky k dispozici i provedení N1, jež bude stát 213 200 korun.

Velký jako dodávka
Prostorem pro cestující i zavazadla překypuje už Dacia Logan sedan, která se v Česku prodává velmi úspěšně – dlouhou dobu se držela v desítce nejprodávanějších osobních aut. Logan MCV z ní vychází, sourozenci se však liší nejen při pohledu ze všech stran. Novinka totiž dostala přepracovaný nárazník se širšími otvory pro nasávání vzduchu a novými otvory pro mlhovky, který autu sluší.

Z boku je rozdíl nejmarkantnější: 290 centimetrů dlouhý rozvor (stejně jako Renault Grand Espace, jen o centimetr méně než dodávka VW Transporter), vystouplá střecha a "kombíkové“ zakončení kufru.

Zezadu nejvíce zaujmou pěkně řešená světla a především způsob otevírání kufru, který je řešen jako u dodávkového vozu. Jedny z dvoukřídlových skříňových dveří se otevírají standardní klikou, u druhých je to trošku složitější – otevírají se totiž páčkou umístěnou zevnitř.

Sedadla jako lavice
Kdo se někdy svezl v loganu sedan, za volantem si žádného rozdílu nevšimne. Madlo na dveřích se snad ani nedá nazvat madlem, takže o jeho pevném uchopení si necháme jen zdát, a opět nás vítá designově zastaralá jednodílná palubní deska z tvrdých plastů. Vše – ovladače topení, klimatizace, rádia – je ovšem jednoduché a po ruce. Jen tlačítka elektrického stahování oken  jsou nezvykle na středovém panelu, což je levnější řešení než vést kabely až do dveří.

Volant není podélně a ani výškově nastavitelný, takže jediný způsob, jak sedět ve správné poloze, představuje podélně a výškově nastavitelné sedadlo. Tady mají dlouháni trošku problém najít vhodný posez. Sedadla nenabízejí velké pohodlí, zcela jim chybí boční vedení.

Jejich druhá řada jednoduchostí připomíná lavici. Opět však platí, že místa je pro všechny neuvěřitelně mnoho. A další je i nad hlavami řidiče a spolujezdce, kam se díky vyšší střeše vešla schránka na drobné předměty. Řidič uvítá ještě jednu změnu: větší auto si vyžádalo rozměrnější zpětná zrcátka.

Sedm lidí, nebo velký kufr
Dacia Logan MCV bude o zákazníky bojovat hlavně prostorem. Pokud nejste skokan o tyči, který si bude náčiní převážet v autě, do kufru o objemu 700 litrů naložíte všechno. Když ani to nebude stačit, na střechu můžete dát náklad až o váze sto kilogramů.

Na rozdíl od sedanu jsou sedadla ve druhé řadě sklopná. Po složení sice nevznikne rovná ložná plocha, ale její délka je pro většinu lidí dostatečná. Horší už je to s třetí řadou sedadel pro šestého a sedmého cestujícího – s nimi se kufr smrskne na 200 litrů. Praktické je, že sedadla ve třetí řadě se dají bez obtíží vyjmout a nechat třeba v garáži.

Třetí řada – spousta místa
A jak je to s prostorem pro šestého a sedmého cestovatele? Je logan další auto, kde tato místa budou sloužit jen k nouzovým přesunům na kratší vzdálenosti? Naštěstí ne – přesvědčili jsme se, že místa jsou zcela plnohodnotná a cestování na nich se vyrovná sezení v druhé řadě.

Problém s místem nad hlavou nebo u kolen nemá ani člověk s výškou 195 centimetrů, pohodlné je i nastupování – druhou řadu lze dostatečně odklopit. Jediná drobná nevýhoda je, že přes "zadní pasažéry“ řidič prakticky nevidí dozadu, a musí se tak naučit couvat podle vnějších zrcátek.

Zájemci o sedmimístnou verzi si budou muset připlatit. Nabízena je jen se silnějším motorem o objemu 1,6 litru, takže základní cena se vyšplhá až na 298 900 korun.

Jak u pětimístné, tak i sedmimístné verze se nám nezamlouvala výška bezpečnostních pásů pro druhou řadu sedadel. Byly příliš vysoko, takže pokud člověk neseděl jako s pravítkem za zády, pás mu procházel téměř přes krk. Výškově nastavit je nelze.

Tři motory v nabídce
Zájemci o MCV budou vybírat ze tří motorů. Základem je 1.4 s výkonem 75 koní, mnohem živější je však devadesátikoňová 1.6. Vyznavači úspornějších dieselů pak můžou zvolit sedmdesátikoňový motor 1,5 dCi, ten přijde na 311 900 korun.

Silnější benzinovou a naftovou verzi jsme při jízdních testech vyzkoušeli. "Jednašestka“ je i při plném obsazení dostatečně svižná, hluk až do rychlosti 130 kilometrů v hodině je v normě. Při vyšších rychlostech začíná být nepříjemný. Daní za svižnou jízdu je vyšší spotřeba: jezdili jsme za 8,5 litru na sto kilometrů.

Diesel je na tom lépe, tam jsme se pohybovali lehce pod šest litrů. Vyšší je hlučnost motoru.
Motory v loganu nejsou žádní „závodníci“, ale to by od tohoto auta málokdo čekal. Tomu odpovídá také fakt, že i nejvyšší verze mají na zadních kolech bubnové brzdy. Při jízdě jsme s tím však žádný problém neměli. Praktické je, že motor všech verzí je zespodu chráněn plastovým krytem, což se hodí mimo zpevněné cesty.

Bezpečí jen průměrné
Extrémně prodloužený rozvor vzbuzuje otázky, jak bude nový logan bezpečný. „Jeho bezpečnost odpovídá zisku tří hvězdiček v testech evropské organizace Euro NCAP,“ říká Jan Ptáček z automobilky.

Tři hvězdičky sice nejsou moc, ale opět je třeba brát v potaz, že za ani ne čtvrt milionu nemůžeme čekat zázraky. Auto lze vybavit maximálně čtyřmi airbagy – dvěma čelními a dvěma bočními. V základu je jen vak pro řidiče.

Přijdou další verze
Loganem MCV výrobní řada tohoto auta nekončí. Do konce roku 2009 by se mělo objevit celkem šest verzí. Kromě dvou současných se čeká sportovně-užitková verze s pohonem všech čtyř kol, hatchback konkurující například Škodě Fabii, užitková verze pick-up a menší kombík, který na rozdíl od MCV bude mít k loganu sedan o něco blíž.

Komu bude sloužit?
Nový obří kombík od Dacie se nám zdá být ideální pro ty, kteří často převážejí větší náklad, případně pro chalupáře či rodiny s dětmi, jež mají hlouběji do kapsy, a přesto touží po novém autě. Obava ze značky Dacia přitom není na místě.

Téměř vše na loganu bylo vyzkoušeno na některém z vozů značky Renault, kde je dacia i servisována. Když k tomu připočteme prodlouženou záruku na tři roky nebo 100 000 najetých kilometrů a především až neuvěřitelně nízkou cenu, pak není moc o čem přemýšlet.

Dacia Logan MCV
Motor (l) 1,4 1,6 1,5 dCi
Výkon (kW/koní) 55/75 64/90 50/70
Max. rychlost (km/h) 155 167 150
Komb. spotřeba (l na 100 km) 7,6 7,8 5,3
Délka/šířka/výška (mm) 4450/1740/1636
Objem kufru (l) 700
Zákl. cena (Kč) 235 900

Konkurenti Loganu MCV
Škoda Fabia Combi zákl. cena 295 900 Kč
Škoda Roomster zákl. cena 339 900 Kč
Fiat Multipla** zákl. cena 385 000 Kč
Škoda Octavia Tour Combi zákl. cena 444 900 Kč
Opel Meriva* zákl. cena 516 900 Kč
Peugeot 307 SW* zákl. cena 640 000 Kč
* sedmimístný vůz, ** šestimístný vůz


Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.