Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obrsportback: první kilometry s novým Audi A7

  12:00aktualizováno  12:00
Je tu další kupé s nesprávným počtem dveří. Namísto tradičních dvou jich má rovnou pět. Na ulici ho rozhodně nepřehlédnete. Je výhradně čtyřmístné a v nabídce má čtyři motory, které mají od 204 do 300 koní. Audi A7 Sportback startuje.

Jak název napovídá, měla by A7 patřit o stupínek níž než A8. V nabídce modelů má zaplnit mezeru mezi modelem A6 a nejvyššími patry. Ale novinka bude ubírat zákazníky oběma modelům. Kdo netouží po osmiválcové A8 a stejně jako skoro všichni ostatní v Česku zvolí turbodieselový třílitr, toho zaujmou ladné linky umně namlouvající očím, že se díváte na kupé. Zájemcům o A6, kteří netrvají na kombíku, nabídne modernější techniku a víc elegance.

Technický základ A7 je ten, který dostane nové Audi A6, jehož uvedení je otázkou měsíců.

Audi A7 Sportback

Ladných pět metrů

Když ho vidíte stát u chodníku, je to opravdu obrovitánské auto. Na délku zabírá skoro pět metrů.

prasportback

Hatchbackové (nebo liftbackové) karoserie se ve vyšších automobilových kategoriích často nenosí. Poslední dobou automobilky nabízejí zákazníkům uvyklým klasickém sedanům pětidveřová auta stále častěji. Není to ale vynález posledních let. Audi A7 Sportback má i svůj domácí předobraz. V sedmdesátých letech nabízelo Audi model 100 C2 Avant, což byl dlouhatánský liftback odvozený od klasického hranatého Audi 100 druhé generace. Avant se představil v roce 1977 a bylo to poprvé, co se představilo audi s tímto označením. Od té doby se jméno Avant používá pro kombíkové audiny. Netradiční stovka moc úspěchů nesklidila, plně si to ale vynahradila v provedení kombi, které se představilo následně.

Při pohledu z boku má úžasně ladné linky, na karoserii se pořád něco děje a všechno dokonale hraje. A7 Sportback je majestátně obrovský. Zadek v šedé metalíze možná z některých pohledů působí moc velký a s trochou fantazie v něm uvidíte Porsche 911 anebo panameru. Porsche s Audi ale teď vlastně patří pod jednu střechu koncernu VW.

Karoserie, to je kombinace oceli a hliníku. Lehkého materiálu, který mají u Audi v oblibě, je víc na předku, zadek je kromě čela víka kufru ocelový, lépe se tak podařilo vyvážit auto a rozprostřít rovnoměrněji hmotnost mezi nápravy. "Karoserie je o 15 procent lehčí, než kdyby byla vyrobená jen z oceli," říká Marc Messner, který má uvedení nového modelu na starosti.

Aerodynamický koeficient je skvělých 0,28. Přilnavost zadních kol, na která za normálních podmínek putuje 60 procent síly motoru, vylepšuje křídlo. Vysouvá se při překročení stotřicítky (a schovává, když klesnete pod osmdesátku), když se s ním chcete pochlubit dřív, stačí zmáčknout knoflík.

Tradičním šperkem audin jsou světla. Ta na nejnovějším sportbacku mohou být téměř všechna složena z LEDek, výjimku tvoří couvačka.

Doba internetová

Otevřete dveře s bezrámovými okny, jak to má u správného kupé být, a usednete do typického audi. Interiér je dokonale sestavený s nekonečnou péčí o sebemenší detaily. Sedí se nízko, aby pocit sportování byl co nejintenzivnější. Vzadu je místa na hlavu cestujících dost do nějakých metru osmdesáti výšky, do ostatních směrů vaše tělo rozhodně nestrádá.

Pozitivem je velký a skvěle přístupný kufr, otevírá se liftbackově celá záď (jako třeba u octavie). Do ní se vejde 535 litrů a při sklopení zadních sedadel až 1 390 litrů nákladu.

Audi A7 Sportback

Nedá se říci, že to je A8 ve sportovním balení, z jejího skladu ale konstruktéři vykradli všechny vychytávky, které našli. Včetně řídící jednotky převodovky, která si bere data z mapových podkladů navigace a podle toho řadí. Když ví, že za jednou zatáčkou bude hned následovat další, zbytečně neodřazuje a nechá vytočenou dvojku. Šetří to spotřebu a řidiči to pomáhá, ani o tom neví.

Kompletní zpravodajství z pařížského autosalonu ZDE

Na palubě tak panuje doba internetová. Máte tu wi-fi připojení k internetu a jezdíte podle navigace, která vás navádí na mapách z Google na velkém osmipalcovém displeji. Nechybí adaptivní tempomat fungující od nuly do dvěstěpadesátky, který umí i popojíždět v koloně. Noční vidění, samoparkovací asistent, head-up displej promítající důležité provozní údaje na čelní sklo do zorného pole řidiče jsou třeba další položky v dlouhatánském ceníku.

Audi A7 SportbackAudi A7 Sportback

Zbytek posádky si může užívat audia od Bang&Olufsenu s 15 reproduktory, nebo vyhřívaných, odvětrávaných i masážních sedadel vpředu i vzadu.

Dřevo vypadá skoro v každém autě, které není rolls-royce, divně. Do A7 si ho ale pořídí možná i jeho největší odpůrce. Jen a jen pro tento model vymysleli speciální dekor inspirovaný palubou jachty. Nejdřív nařežou dubové dřevo na míň než milimetr tlusté plátky, těch dají sedm na sebe, pak jeden černý, to všechno několikrát zopakují a všechno to slisují. Když mají pěkný hranol, nakrájejí ho kolmo na vlákna a mají originální proužkatou texturu. Pak si řemeslníci hrají a listy dřeva do interiéru lepí tak, aby linky kopírovaly linie ostatních dílů a oblouk, který vás obklopuje od předních sedadel pod čelní okno, se seběhl uprostřed do špičky na milimetr přesně.

Čtyři krát šest

Je to sice sportback, ale sportování s nim si představíte hlavně na německé dálnici. Sedmnáct metráků hmotnosti (v některých verzích dokonce skoro osmnáct) musíte přeprat brutální silou motoru. Do největšího sportbacku v nabídce (Audi má ještě A3 Sportback a A5 Sportback) montují výhradně šestiválce, o osmiválci se prý zatím neuvažuje.

Pořídíte ho s atmosferickým benziňákem 2,8litru nebo kompresorem přeplňovaným třílitrem. Většinu prodejů budou podle Marka Helda, který má u českého zastoupení Audi na starosti marketing, tvořit třílitrové turbodiesely. A7 Sportback má v nabídce dva: 150 a 180kilowattový (kroutící moment 400 a 500 Nm).

2,8litr musíte točit, aby ze sebe vydal to nejlepší, kompresorem přeplňovaný třílitr ohromí zátahem a okouzlí hlasem a turbodiesel stejného objemu je klasika, kterou budeme na českých dálnicích potkávat nejčastěji.

Audi A7 Sportback

Podle toho, jaký motor vyberete, dostanete různé převodovky. Když koupíte auto s pohonem všech kol, dostanete vždycky sedmistupňový dvouspojkový automat S Tronic. Když zvolíte předokolku, která je v kombinaci jen s benzinovým atmosferickým 2,8 litrem nebo slabším TDI, bude sílu na přední kola přenášet variátorový Multitronic s osmi "virtuálními" stupni. Oba řadí rychle a chytře, když je potřeba, můžete si podřadit páčkami na volantu.

Samozřejmostí je výzbroj šetřící palivo v podobě start&stop systému (vypíná motor na červenou a při čekání v koloně) a rekuperačního dobíjení.

Po kolejích

A7 Sportback míří proti Mercedesu CLS a BMW 5 GT (test čtěte ZDE), je to snad první model z Ingolstadtu, který svého konkurenta z Mnichova poráží ve sportovnosti. Oproti MPV v těle hatchbackového bavoráku je A7 Sportback o poznání agilnější.

Podvozek je docela tuhý, ale stále komfortní. Na vyžehlených italských silničkách, kam Audi pozvalo redakci na svezení novým sportbackem, se A7 chovalo skvěle, je otázkou, jak si poradí s rozoranými silnicemi v Česku. Když ho postavíte na dvacetipalcové ráfky, cítíte, jak kopírují texturu hrubé asfaltky. To si pak můžete odpružení změkčit příplatkovým stavitelným vzduchovým podvozkem.

Jestli vám vyhovuje pocit klidu mohutného bolidu řítícího se po silnici se stoickou jistotou a přesností, a rozevlátou lehkost a lehkonohost rádi přenecháte hejskům v BMW (s výjimkou 5 GT), jděte do sportbacku.

Po asfaltce jede jak po kolejích. V rychle projížděných ostrých zatáčkách cítíte kila a centimetry velkého auta, ale umí si s nimi poradit. Náklony jsou i v rychlých zatáčkách neznatelné.

Audi A7 Sportback

Častou volbou bude verze s permanentním pohonem všech kol quattro. Mezinápravový samosvorný korunový diferenciál (stejné řešení najdete třeba v Audi RS5) upřednostňuje při rozdělování síly zadní nápravu. V případě potřeby přenese až 70 % hnací síly dopředu nebo až 85 % dozadu.

Přenášení sil na všechna kola ovládá management, kterému u Audi říkají "torque vectoring", znamená to například, že při rychlém průjezdu obloukem mírně přibrzdí příliš odlehčené vnitřní kolo, aby zabránil ztrátě přilnavosti. Za příplatek můžete ještě dostat na zadní nápravu sportovní samosvorný diferenciál.

Při nočních přeletech se hodí systém nočního vidění, který hledá lidi a zvířata kolem silnice (využívá infrakameru) a samozatáčení. To je systém, který vás hlídá, abyste nevyjeli ze svého jízdního pruhu a když je třeba, sám zatočí volantem.

Už se prodává

Audi o svém nejnovějším modelu říká, že je elegantní jako kupé, komfortní a prestižní jako limuzína a praktický jako Avant. Nemůžete to brát doslova, ale něco na tom je. Jestli se dá říkat rychlé jízdě s tímhle těžkotonážníkem sportování, je otázka. Elegance a nepřehlédnutelnost nového obrsportbacku je ale neodiskutovatelná a praktická je A7 taky, v tomto ohledu neuspokojí akorát chalupáře a rodiny s kočárky.


Audi A7 Sportback se dá objednávat od srpna a první vozy dorazí zákazníkům na podzim. Nejlacinější 2,8 je za 1 331 200 Kč, nejdražší je 3,0 TFSI se základní cenou 1 599 000 Kč.

Audi A7 Sportback v číslech
motor 2,8 FSI 3,0 TFSI 3,0 TDI 3,0 TDI
nejvyšší výkon (kW/k) 150/204 220/300 150/204 180/245
max. točivý moment (Nm) 280 440 400 500
max. rychlost (km/h) 235 250 omezeno 235 250 omezeno
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,3 5,6 7,4 6,3
prům. spotřeba (l/100 km) 8,0 8,2 5,3 6,0
cena (Kč) 1 331 200 1 599 000 1 409 200 1 583 400
délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4969 x 1911 x 1420 x 2914

objem kufru (l) 535 - 1390
pohotovostní hmotnost 1695 - 1785
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.