Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obytná auta jdou do módy

aktualizováno 
Obytný automobil v Česku - to v sedmdesátých a hlavně osmdesátých letech bývala především svépomoc. Kreace vytvořené v nejhorších případech na základech dýchavičné Škody 1203, o poznání hbitějšího Barkasu 1000 nebo na bázi nákladních avií se dnes krčí v koutech zapadlých bazarů prakticky bez zájmu kupců.

Také zdejší lidé už totiž pošilhávají po tom, s čím se na dovolenkových trasách v zimě v létě dávají vidět tradiční západoevropští cestovatelé - především Němci, Nizozemci a Dánové, jejichž země v posledních letech zažívají boom ve výrobě i prodeji karavanů. 

V Česku sice na koupi kvalitních a profesionálně vyrobených obytných vozů, jejichž ceny se pohybují od jednoho do čtyř milionů korun, sice zatím nemá kdekdo, nicméně prodávají se. "Odhaduji, že v zemi si v posledním desetiletí koupilo zcela nový obytný automobil západoevropské značky kolem 250 motoristů," říká Richard Zelinger z pražského zastoupení německé firmy Hymer která je největším výrobcem obytných automobilů v Evropě.

"Další tovární obytná auta se do Česka dostala ze západní Evropy jako ojetiny, ale ještě v daleko větší míře v tuzemsku přibývá nových i v západní Evropě použitých obytných přívěsů." Tomáš Pánek, znalec zdejšího trhu ojetin a šéf nákupu použitých vozů pražského Autocentra Na strži, doplňuje: "Dobře, že někdejší kutilské výrobky pomalu mizí ze scény.

I když mají ze svých časů úřední schválení k provozu na silnicích, byly mnohdy lidskému zdraví a životům nebezpečné. Na pasivní bezpečnost při podomácké výrobě málokdo myslel, vozidla byla nevyvážená, někdy už jen samotnou nástavbou přetížená... Raději ani nemyslet na to, co by se dělo, kdyby se při nehodě v autě obsazeném lidmi uvolnil nábytek s ostrými hranami."

Tón ve výrobě současných obytných automobilů - necháme-li stranou americké "pojízdné domy", v jejichž apartmá nechybí třeba ani vířivá vana - udávají v západoevropské nabídce především Němci. V jednodušších verzích upravují k turistickému cestování bus-modely sériových automobilů, vyšší stupně představují speciální nástavby na osvědčených podvozcích někdy i s kabinami známých dodávkových vozů, zatímco jindy je originální celá karoserie.

"Moderním obytným vozům nechybí v interiéru nábytek, který cestou ani neklapne. Samozřejmostí je toaleta, sprcha a vlastní zásobárny vody i odpadní nádrže. V některých verzích nechybí třeba ani vestavěná garáž pro motocykl a další vymoženosti," informuje Richard Zelinger.

Doplňuje, že kupříkladu evropsky nejrozšířenější automobily Hymer, kterých bylo od roku 1964 vyrobeno 75 tisíc, po létech zkoušek podvozků různých značek včetně Fordu a Peugeotu využívají od začátku devadesátých let Fiaty, luxusní modely S jsou na základech Mercedesu.

Za obytnými automobily často výbavou nezaostávají současné obytné přívěsy, jejichž ceny se v kvalitních modelech pohybují od čtvrt milionu až do milionu korun. "Postrádají ovšem jednu velmi zásadní výhodu obytných vozů: nelze je za jízdy obývat a třeba v nich i spát," připomíná Tomáš Pánek.


Hymercamp Star-Line

V mnoderních obytných autech slouží prostory k pohodlnému odpočinku, nocování i vaření.

V mnoderních obytných autech slouží prostory k pohodlnému odpočinku, nocování i vaření.

Autor:




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.