Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochránci poškozených: Nové světlo má po nehodě platit pojišťovna celé

  18:01aktualizováno  18:01
Kancelář pro ochranu práv poškozených chce získat od pojišťoven až deset miliard korun pro účastníky dopravních nehod. Účastníci nehod podle kanceláře mají nárok na proplácení celkové škody.

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Účastníci dopravních nehod podle Kanceláře pro ochranu práv poškozených (KOPP) v posledních čtyřech letech museli doplácet při opravě vozidla za takzvanou amortizaci.

Pojišťovny prý v některých případech nechtějí platit u bouraných starších aut nové náhradní díly, sdělila KOPP. Pojišťovny ale tvrdí, že auto by mělo být ve stejném stavu jako před nehodou. Kancelář uvedla, že bude soudní cestou vymáhat peníze, o které podle ní pojišťovny záměrně připravily poškozené účastníky dopravních nehod v souvislosti s neoprávněným krácením pojistného plnění z povinného ručení.

Částku se rozhodla vymáhat poté, co ji začaly kontaktovat stovky nespokojených klientů pojišťoven. Pojišťovny prý přes závěry uvedené v nálezu Ústavního soudu z roku 2008 nadále pokračují v krácení plnění za opravu vozidla.

"Podle Občanského zákoníku má poškozený nárok na úhradu skutečné škody, výše náhrady vychází z ceny v době poškození," reagovala Marcela Kubešová z České asociace pojišťoven.

Podle nálezu je s ohledem na možný vznik bezdůvodného obohacení v důsledku opravy pochopitelně nutné zvažovat i účelnost a nezbytnost nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu.

"Pojistitelé posuzují každý případ individuálně. Korekce neuplatňují paušálně u všech škod, ale jen v případech, kdy zjistí, že náklady na opravu významně převýšily náklady nezbytné. Takovou korekci ale nelze považovat za neoprávněnou," dodala Kubešová.

KOPP nabízí všem poškozeným, kteří využijí bezplatného posouzení případu krácení pojistného plnění hned několik variant řešení. Jde o okamžité odkoupení jejich nároků, kdy po uzavření příslušné smlouvy obdrží zákazník finanční náhradu za jejich postoupení.

Pokud zákazník postoupení nároku nevyužije, nabídne kancelář zajištění právního zastoupení při jeho vymáhání. Současně zřídila právní poradnu, kde poskytuje pomoc a zastoupení všem poškozeným.

V roce 2008 bylo podle statistik ČAP nahlášeno 347 000 dopravních nehod, jejichž nároky byly hrazeny z povinného ručení. Průměrná škoda dosáhla 29 545 korun. Pojišťovny podle analýzy KOPP snižují výplatu pojistného plnění kvůli korekci nákladů na materiál (amortizace) v průměru o 23 procenta. Poškozený může uplatnit nárok na plnění vůči pojišťovně do čtyř let od data vzniku škody.

"Pevně věříme, že soudním vymáháním nároků přimějeme pojišťovny přehodnotit svůj postup a uhradit poškozeným částku, o kterou neoprávněně snížily pojistné plnění v posledních čtyřech letech. Je to bohužel jediná cesta jak přimět pojistitele uplatňovat stejná pravidla při řešení jednotlivých případů a zabránit tak v praxi vznikajícím situacím, kdy pojistitel přizná v případě dvou identických dopravních nehod rozdílnou výši náhrady," uvedla členka advokátní kanceláře zastupující KOPP Hana Kameníková.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.