Ochranné trubkové rámy mohou být pro chodce smrtelné

  18:48
- Když automobil vybavený ochranným trubkovým rámem narazí do člověka, hrozí dotyčnému nešťastníkovi rychlá smrt. Místo toho, aby při neštěstí vůz do chodce narazil co největší plochou a odhodil ho, soustředí se veškerá energie auta s rámem jen do několika čtverečních centimetrů těla. To vše s požehnáním úřadů - pokud je totiž rám homologovaný a jeho montáž zapsána v technickém průkazu vozu, je legální prohánět se s takovýmto nebezpečným doplňkem na voze ulicemi.
Když automobil vybavený ochranným trubkovým rámem narazí do člověka, hrozí dotyčnému nešťastníkovi rychlá smrt. Místo toho, aby při neštěstí vůz do chodce narazil co největší plochou a odhodil ho, soustředí se veškerá energie auta s rámem jen do několika čtverečních centimetrů těla. To vše s požehnáním úřadů - pokud je totiž rám homologovaný a jeho montáž zapsána v technickém průkazu vozu, je legální prohánět se s takovýmto nebezpečným doplňkem na voze ulicemi.
"Trubkový rám může chodci mimo jiné zlomit stehenní kost, rozdrtit pánev a zlomit spodní žebra. Pokud rána přijde zleva, je pravděpodobné, že dojde k poškození sleziny a k velmi vážnému vnitřnímu krvácení. Zlomeniny žeber navíc ohrožují plíce, rozdrcenou pánev lze rovněž považovat za kritické zranění." Taková jsou slova lékaře rychlé záchranné služby, který si z obav o své zaměstnání nepřeje být jmenován. Jeho pracoviště je totiž vybaveno terénními vozy s ochrannými rámy. Připouští, že k několika střetům s "vylepšenou" sanitkou už došlo a chodci přitom utrpěli některá z výše jmenovaných zranění.
Riziko vážných poranění potvrzuje i soudní znalec pro obor zdravotnictví Miroslav Nosek z Prahy. "Nikdy jsem sice nevypracovával posudek, který by jednoznačně dokládal větší zranění chodce sraženého vozem s rámem. Jsem si ale jist, že v případě střetu hraje rám negativní úlohu. Doposud však nikdo nezpracoval statistiku, podle níž by se dalo určit, zda je pro chodce nebezpečnější hranaté auto než oblé, natož aby existovaly studie o nebezpečnosti samotných rámů."
Ještě větším nebezpečím jsou pro chodce neschválené rámy. I ty se na tuzemských silnicích objevují. Mnozí řidiči jednoduše vezmou pár trubek či ocelových profilů, svaří je do žádoucího tvaru a namontují na svůj vůz. V ten moment sice poruší vyhlášku, ale policie si na ně stejně jen tak nepřijde. "Montáž homologovaného rámu je zapsána ve velkém technickém průkazu, a policista tak při běžné silniční kontrole nemá šanci zjistit, zda je vše v souladu s předpisy," říká ředitel pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. "Pokud se mu ale kvalita a zpracování rámu nezdá, může zadržet řidiči malý technický průkaz a nařídit odbornou prohlídku na stanici technické kontroly. Nic jiného mu zákon neumožňuje." Zdeněk Bezouška k tomu dodává, že na montáž neschváleného zařízení se prý přijde při pravidelné dvouleté technické prohlídce. Pochopitelně zde hrozí riziko, že řidič rám předem odstraní a po prohlídce zase namontuje. To je však stejné jako s dalšími nepovolenými doplňky, které se na vozidlech objevují. Řešením by bylo, aby s sebou řidič vozil samostatný doklad o montáži a homologaci. Toho se však tuzemští kutilové obávat nemusí, nic podobného se zatím v souvislosti s nově připravovanou vyhláškou vůbec neprojednávalo.
Zdeněk Bureš, jeden z největších výrobců homologovaných ochranných rámů v republice, tvrdí, že rám má chránit hlavně posádku, která si jej koupila a nechala na auto namontovat. "Daleko častější nehodou je střet s jiným vozidlem či s nějakou pevnou překážkou než srážka s chodcem. Nelze vyvrátit argument, že rána trubkou je pro chodce závažnější, nikdo to ale zatím jednoznačně nedokázal. Já sám mám na druhou stranu celou řadu dopisů, kdy mně řidiči děkují za to, že jim rám zachránil život. A je jedno, jestli při srážce s jiným vozem nebo při bočním nárazu autobusu."
Podle Zdeňka Bureše si lidé kvůli bezpečnosti pořizují i terénní vozy, rám je jen jakousi další pojistkou. Stejně jako neexistují žádná přesná čísla o tom, jak velkou zápornou roli hrál rám při střetu s chodcem, nejsou k dispozici ani statistiky o tom, co udělá rám s osobním vozidlem. "Každý ochranný rám má deformační zónu, která při nárazu splní svůj účel. Pokud ale vím, bariérovou zkoušku s ochranným rámem nikdo v Česku zatím nedělal," přiznává Zdeněk Bureš.
Pouze o málo menší zlo než rámy na terénních vozech může způsobit jejich menší provedení na osobních automobilech. V případě střetu s průměrně rostlým člověkem ohrozí "jen" jeho nohy. "Místo toho, aby člověk přepadl na kapotu, přerazí mu trubky nohu a vykloubí koleno," soudí lékař záchranné služby. Vzápětí však dodává, že osobně žádný podobný úraz neošetřoval.
Rámy na osobních vozech má i policie. "Rám na policejní Felicii patří do nadstandardní výbavy vozu a na automobilech slouží k odstrčení překážky nebo proražení bariéry a také pro ochranu posádky při kontaktu s jiným automobilem," uvádí Jiří Hájek z tiskového oddělení ministerstva vnitra. "Souhlasím s tím, že v případě střetu s chodcem jsou následky nehody vážnější, ale to je riziko, které k policejní práci neodmyslitelně patří. Je to jako s pistolí - policista ji desetkrát použije pro dobro věci, pojedenácté třeba zraní nevinného člověka," míní Jiří Hájek. Na nově dodané policejní Felicie prý už rámy montovány nejsou. Ne pro jejich nebezpečnost, ale jednoduše proto, že na ně nejsou peníze.
Stejný rám, jako mají starší policejní vozy, si však na Felicii může pořídit každý. "Rám má homologaci a dá se koupit u každého našeho prodejce za osm tisíc korun včetně montáže," říká Bohumír Kuhn z tiskového oddělení mladoboleslavské automobilky. Bez jediného problému zprostředkují prodej a montáž ochranného rámu skoro všichni prodejci terénních vozů. Důležité je, aby měl rám homologaci a výrobce automobilu jej schválil k použití na jeho výrobku.
Petr Baláž, brněnský majitel několika terénních vozů, upozorňuje ještě na jedno nebezpečí, které má s ochrannými rámy mnoho společného. "Někteří majitelé off-roadů si pro dokonalý image pořizují na auto ještě navíjecí zařízení. To při nehodě působí stejně jako třeba závěsné zařízení tramvaje." Podle slov výše jmenovaného soudního znalce nemá navíjecí zařízení vůbec na autě co dělat. "Naviják opravdu patří jen na speciální automobily, v případě nehody je riziko těžšího zranění takřka stoprocentní," tvrdí Miroslav Nosek.
O ochranných rámech na osobní a terénní vozy se již hovořilo i na několika zasedáních rady Evropské unie. Ta totiž zahájila program "Auta přátelská k lidem", který má za úkol prosazovat nová řešení pro zvýšení bezpečnosti chodců. S tím souvisí jak důraznější homologační zkoušky ochranných rámů, přesně definovaná výška a tvar nárazníků a zpracování přední masky vozidla, tak i speciální airbagy na přední kapotě, které chrání chodce před přímým nárazem.

Rámy mají jen starší policejní Felicie, to na ně byly ještě peníze.

Medvědí služba - rámy mají i vybrané vozy pražské záchranky.

Ochranné rámy podle mnohých k terénním vozům nerozlučně patří, jejich majitelé rádi hovoří o tom, jak bezpečný je jejich automobil. Bohužel hlavně pro ně.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...