Ochranné trubkové rámy mohou být pro chodce smrtelné

- Když automobil vybavený ochranným trubkovým rámem narazí do člověka, hrozí dotyčnému nešťastníkovi rychlá smrt. Místo toho, aby při neštěstí vůz do chodce narazil co největší plochou a odhodil ho, soustředí se veškerá energie auta s rámem jen do několika čtverečních centimetrů těla. To vše s požehnáním úřadů - pokud je totiž rám homologovaný a jeho montáž zapsána v technickém průkazu vozu, je legální prohánět se s takovýmto nebezpečným doplňkem na voze ulicemi.
Když automobil vybavený ochranným trubkovým rámem narazí do člověka, hrozí dotyčnému nešťastníkovi rychlá smrt. Místo toho, aby při neštěstí vůz do chodce narazil co největší plochou a odhodil ho, soustředí se veškerá energie auta s rámem jen do několika čtverečních centimetrů těla. To vše s požehnáním úřadů - pokud je totiž rám homologovaný a jeho montáž zapsána v technickém průkazu vozu, je legální prohánět se s takovýmto nebezpečným doplňkem na voze ulicemi.
"Trubkový rám může chodci mimo jiné zlomit stehenní kost, rozdrtit pánev a zlomit spodní žebra. Pokud rána přijde zleva, je pravděpodobné, že dojde k poškození sleziny a k velmi vážnému vnitřnímu krvácení. Zlomeniny žeber navíc ohrožují plíce, rozdrcenou pánev lze rovněž považovat za kritické zranění." Taková jsou slova lékaře rychlé záchranné služby, který si z obav o své zaměstnání nepřeje být jmenován. Jeho pracoviště je totiž vybaveno terénními vozy s ochrannými rámy. Připouští, že k několika střetům s "vylepšenou" sanitkou už došlo a chodci přitom utrpěli některá z výše jmenovaných zranění.
Riziko vážných poranění potvrzuje i soudní znalec pro obor zdravotnictví Miroslav Nosek z Prahy. "Nikdy jsem sice nevypracovával posudek, který by jednoznačně dokládal větší zranění chodce sraženého vozem s rámem. Jsem si ale jist, že v případě střetu hraje rám negativní úlohu. Doposud však nikdo nezpracoval statistiku, podle níž by se dalo určit, zda je pro chodce nebezpečnější hranaté auto než oblé, natož aby existovaly studie o nebezpečnosti samotných rámů."
Ještě větším nebezpečím jsou pro chodce neschválené rámy. I ty se na tuzemských silnicích objevují. Mnozí řidiči jednoduše vezmou pár trubek či ocelových profilů, svaří je do žádoucího tvaru a namontují na svůj vůz. V ten moment sice poruší vyhlášku, ale policie si na ně stejně jen tak nepřijde. "Montáž homologovaného rámu je zapsána ve velkém technickém průkazu, a policista tak při běžné silniční kontrole nemá šanci zjistit, zda je vše v souladu s předpisy," říká ředitel pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. "Pokud se mu ale kvalita a zpracování rámu nezdá, může zadržet řidiči malý technický průkaz a nařídit odbornou prohlídku na stanici technické kontroly. Nic jiného mu zákon neumožňuje." Zdeněk Bezouška k tomu dodává, že na montáž neschváleného zařízení se prý přijde při pravidelné dvouleté technické prohlídce. Pochopitelně zde hrozí riziko, že řidič rám předem odstraní a po prohlídce zase namontuje. To je však stejné jako s dalšími nepovolenými doplňky, které se na vozidlech objevují. Řešením by bylo, aby s sebou řidič vozil samostatný doklad o montáži a homologaci. Toho se však tuzemští kutilové obávat nemusí, nic podobného se zatím v souvislosti s nově připravovanou vyhláškou vůbec neprojednávalo.
Zdeněk Bureš, jeden z největších výrobců homologovaných ochranných rámů v republice, tvrdí, že rám má chránit hlavně posádku, která si jej koupila a nechala na auto namontovat. "Daleko častější nehodou je střet s jiným vozidlem či s nějakou pevnou překážkou než srážka s chodcem. Nelze vyvrátit argument, že rána trubkou je pro chodce závažnější, nikdo to ale zatím jednoznačně nedokázal. Já sám mám na druhou stranu celou řadu dopisů, kdy mně řidiči děkují za to, že jim rám zachránil život. A je jedno, jestli při srážce s jiným vozem nebo při bočním nárazu autobusu."
Podle Zdeňka Bureše si lidé kvůli bezpečnosti pořizují i terénní vozy, rám je jen jakousi další pojistkou. Stejně jako neexistují žádná přesná čísla o tom, jak velkou zápornou roli hrál rám při střetu s chodcem, nejsou k dispozici ani statistiky o tom, co udělá rám s osobním vozidlem. "Každý ochranný rám má deformační zónu, která při nárazu splní svůj účel. Pokud ale vím, bariérovou zkoušku s ochranným rámem nikdo v Česku zatím nedělal," přiznává Zdeněk Bureš.
Pouze o málo menší zlo než rámy na terénních vozech může způsobit jejich menší provedení na osobních automobilech. V případě střetu s průměrně rostlým člověkem ohrozí "jen" jeho nohy. "Místo toho, aby člověk přepadl na kapotu, přerazí mu trubky nohu a vykloubí koleno," soudí lékař záchranné služby. Vzápětí však dodává, že osobně žádný podobný úraz neošetřoval.
Rámy na osobních vozech má i policie. "Rám na policejní Felicii patří do nadstandardní výbavy vozu a na automobilech slouží k odstrčení překážky nebo proražení bariéry a také pro ochranu posádky při kontaktu s jiným automobilem," uvádí Jiří Hájek z tiskového oddělení ministerstva vnitra. "Souhlasím s tím, že v případě střetu s chodcem jsou následky nehody vážnější, ale to je riziko, které k policejní práci neodmyslitelně patří. Je to jako s pistolí - policista ji desetkrát použije pro dobro věci, pojedenácté třeba zraní nevinného člověka," míní Jiří Hájek. Na nově dodané policejní Felicie prý už rámy montovány nejsou. Ne pro jejich nebezpečnost, ale jednoduše proto, že na ně nejsou peníze.
Stejný rám, jako mají starší policejní vozy, si však na Felicii může pořídit každý. "Rám má homologaci a dá se koupit u každého našeho prodejce za osm tisíc korun včetně montáže," říká Bohumír Kuhn z tiskového oddělení mladoboleslavské automobilky. Bez jediného problému zprostředkují prodej a montáž ochranného rámu skoro všichni prodejci terénních vozů. Důležité je, aby měl rám homologaci a výrobce automobilu jej schválil k použití na jeho výrobku.
Petr Baláž, brněnský majitel několika terénních vozů, upozorňuje ještě na jedno nebezpečí, které má s ochrannými rámy mnoho společného. "Někteří majitelé off-roadů si pro dokonalý image pořizují na auto ještě navíjecí zařízení. To při nehodě působí stejně jako třeba závěsné zařízení tramvaje." Podle slov výše jmenovaného soudního znalce nemá navíjecí zařízení vůbec na autě co dělat. "Naviják opravdu patří jen na speciální automobily, v případě nehody je riziko těžšího zranění takřka stoprocentní," tvrdí Miroslav Nosek.
O ochranných rámech na osobní a terénní vozy se již hovořilo i na několika zasedáních rady Evropské unie. Ta totiž zahájila program "Auta přátelská k lidem", který má za úkol prosazovat nová řešení pro zvýšení bezpečnosti chodců. S tím souvisí jak důraznější homologační zkoušky ochranných rámů, přesně definovaná výška a tvar nárazníků a zpracování přední masky vozidla, tak i speciální airbagy na přední kapotě, které chrání chodce před přímým nárazem.

Rámy mají jen starší policejní Felicie, to na ně byly ještě peníze.

Medvědí služba - rámy mají i vybrané vozy pražské záchranky.

Ochranné rámy podle mnohých k terénním vozům nerozlučně patří, jejich majitelé rádi hovoří o tom, jak bezpečný je jejich automobil. Bohužel hlavně pro ně.