Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Očima čtenářů: vybrali jste nejhorší silnice v Česku

  14:40aktualizováno  14:40
V některých oblastech je vlastnictví teréňáku nezbytnost: Himaláje, Karpaty, obec Krsy v Plzeňském kraji... V Česku je i kvůli dlouhé a náročné zimě mnoho kilometrů silnic, na které se odváží vyjet jen ti nejotrlejší. Čtenáři iDNES.cz fotili nejrozbitější silnice v Česku.

Silnice z Úterý do Krs | foto: Kateřina Kvasničková

Prvních míst by bylo moc, přinášíme tedy výběr toho nejhoršího, po čem jezdíme. Čtenáři iDNES.cz Kateřina Kvasničková a Radek Martinovský našli stejnou silnici na Plzeňsku, která má do moderní bezpečné komunikace daleko. Až pojedete v Plzeňském kraji z obce Úterý do Krs po silnici číslo 210, sežeňte si teréňák. Čeká na vás toto:

Silnice z Úterý do KrsSilnice z Úterý do KrsSilnice z Úterý do Krs

"Z fotek se to špatně posuzuje, ale vypadá to na chybu při budování komunikace," komentuje asfaltové oraniště na plzeňsku dopravní projektant Josef Filip. "Vypadá to, že tam dali jen asfaltobeton na štěrkordť, což je špatně. Takový povrch nic nevydrží a doslova se rozdrolí."

Hledejte silnice

Posílejte fotky a videa nejrozbitějších silnic na adresu idnes@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka na plakát".

"Na pohled to vypadá jako silnice třetí třídy, přitom to má být ´dvojka´," dodává.

"Vypadá to, že na komunikaci už dříve prováděli opravy, ale zima ji opět poničila. Stačí nekvalitně napojit záplatu, kvůli tomu se dovnitř dostane voda. Pak už stačí jen mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí."

Za výtluky může ošizená stavba

Jaroslav Domecký vyfotil rozbitou silnici ve Stráži pod Ralskem:

Silnice ve Stráži pod Ralskem

"Na této silnici jsou očividně výtluky po zimě," komentuje Filip. "Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje.

Zdeněk Novák našel silnici druhé třídy ve Středočeském kraji z Jíloviště do Všenor. "Velmi frekventovaná silnice na samém kraji Prahy, kterou sjíždí do obcí kolem Berounky tisíce řidičů, je v tak katastrofálním stavu, že musela být dokonce uzavřena pro nesjízdnost," popisuje.

Silnice z Jíloviště do VšenorSilnice z Jíloviště do VšenorSilnice z Jíloviště do Všenor

"Tato silnice byla s ohledem na její havarijní stav v plánu na kompletní rekonstrukci v rámci agendy Středočeského kraje už minimálně loni. Opravy začaly minulý týden, tak se snad dočkáme zlepšení," dodává. "Uskuteční se pouze kompromis opravou záplatami a částečnou rekonstrukcí omezených úseků. Většina děr tak alespoň na nějakou dobu snad zmizí, ale extrémně nebezpečná vysoká krajnice asi zůstane i nadále," uzavírá Novák.

"Cesta z Jíloviště je zařazena do kategorie silnic třetí třídy, což mimo jiné zjednodušeně znamená, že při opravách je v pořadí za významnějšími silničními tahy," vysvětluje Filip. "Problémem je, že zrovna tato komunikace je v podstatě přivaděč rychlostní silnice R4 z Dobřichovic a je na ní srovnatelná intenzita provozu s nedalekou silnici 116 (podle údajů celostátního sčítání dopravy z roku 2005), což je komunikace druhé třídy," dodává dopravní projektant.

Když se poláme kolo

Díra na silnici nebo i neuklizený štěrk může také způsobit dopravní nehodu. Policie většinou odbude šetření tím, že "řidič nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu vozovky".

V některých případech ovšem může být vina na majiteli komunikace, kterými jsou obce, kraje nebo v případě dálnic stát.

Hradit škody řidiči by měl v případě, že vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka.

záplatování

Jak se opravuje silnice sledujte ZDE

Vlastníci komunikací by měli být pro případné vyplácení škod pojištěni. Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit.

Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách štěrk po zimě ze silnice odklidit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud.

Důležité je také mít dostatek důkazů. Pokud si auto poškodíte tím, že vjedete do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, zavolejte policii a trvejte na nafocení a zaprotokolování jejího stavu.

Motoristé však nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace.

To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba. Jako v případě silnic na fotkách čtenářů iDNES.cz. S případným vymáháním škody by řidič asi neuspěl. Nezbývá než jet krokem, zvolit jinou trasu nebo pořídit teréňák.

Posílejte fotografie

Nafotili díru v silnici, nehodu, nebo jakoukoli zajímavou událost?

Pošlete fotky do rubriky Očima čtenářů.

Použité fotografie či videa odměníme honorářem.
Podmínky použití fotografií a videozáznamů najdete zde.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.