Toyota RiN

Toyota RiN | foto: Toyota

Očima Japonce: Tokijský autosalon se hledá

  • 1
Jen pár desítek hodin zbývá do zahájení tokijského autosalonu. Jak automobilový svátek plný nejroztodivnějších přibližovadel, kterým už se říká "auta" jenom proto, že nesou značku světoznámého výrobce, vnímá japonský novinář Yukihiro Masuda?

Tématem letošního roku je "Zachytit novinky, dotknout se budoucnosti." Toto téma přímo vyjadřuje, že autosalon má být místem, kde se setkáte se vzrušujícími vozidly a zároveň vyjadřuje přání organizátora zprostředkovat "význam a radost z návštěvy autosalonu".

***
Autor je bloggerem iDNES.cz blog.idnes.cz

***

Pozadí tohoto tématu je opravdu komplikované. Počet návštěvníků totiž každým rokem klesá. Ještě před 20 lety se mnoho Japonců těšilo, že navštíví Tokijský autosalon a byli přesvědčeni, že by tam měli jít.

Když jsem byl malý, šel jsem tam se svým otcem a vystavené automobily ve mně vyvolávaly sny o budoucnosti. Jsou to krásné vzpomínky na okamžiky s mým otcem.

Důvodem poklesu návštěvnosti pramení z toho, že Japonci začínají ztrácet zájem o automobily. Zvláště mladší generace si myslí, že se jich automobily netýkají.

Ještě před 20 lety si mnoho Japonců kupovalo nové auto každé tři roky, před technickými prohlídkami, a mnoho mladších generací si pořizovalo sportovní automobil nebo luxusní vozidlo na splátky.

Ale v současné době někteří volí život bez automobilu, aby se vyhnuli takovému závazku, jakým je vlastnit auto: daně, náklady na opravu, náklady na paliva a náklady na parkování.

Díky globalizaci se cílové trhy japonských automobilek, zvláště Toyoty a Hondy, značně mění.

Již dlouhá léta své automobily exportují, ale jejich hlavním trhem bývalo Japonsko a auta vyráběly převážně pro své domácí japonské zákazníky.

Nicméně postupně se orientují spíše na mezinárodní trhy. Význam Tokijského autosalonu se tedy mění spolu s jeho globalizací. Mohl by to být další důvod, proč se snižuje počet návštěvníků.

Organizátor Tokijského autosalonu se snaží změnit přístup všech skupin, aby se překonala takto složitá situace. Je naplánováno mnoho speciálních akcí za účasti návštěvníků.

Jako například jízda po terénní dráze s profesionálním řidičem, zkoušení bezpečnostních prvků aut. Návštěvníci se svezou také autem na palivové články. Každopádně je Tokijský autosalon spíše ve fázi pokusů a omylů...

Co se chystá do Tokia

Tokijský autosalon se bude konat od 26. října (novinářské dny začínají o dva dny dříve) do 11. listopadu v Makahuri Mense v japonské Chibě. Od roku 1954, kdy proběhla první výstava, slaví tokijský autosalon v letošním roce svůj 40. ročník. V Tokiu se bude prezentovat 241 výrobců z 11 zemí a kromě toho například i 4 vlády. Bohužel se do Tokia nevydala česká Škoda.

Představí se zde celkově 520 vozidel, z toho 71 světových premiér (37 osobních automobilů, 5 užitkových vozidel, 26 motocyklů a 3 karosářských studií) a 97 japonských premiér (71 osobních automobilů, 2 užitková vozidla a 24 motocyklů). Bude to tedy jeden z nejlepších autosalonů, co se týče počtu světových premiér.