Octavia dospělejší

  • 118
I když předchozí generace Škody Octavia byla nesporně povedená, ta nová ji citelně předčí. Rozdíl přitom není ani tak ve vzhledu jako v kvalitě nabízených služeb. Názor, že nová octavia je od staré na pohled prakticky k nerozeznání, není ojedinělý.

Proto je nejlepší zaparkovat nový model tak, aby obě octavie stály vedle sebe; pak vyniknou drobné, ale významné detaily ve střihu "kabátu" vozu.

Dynamičtější podoba

Nová octavia má právě těmito drobnými detaily zdůrazněnou dynamičtější, sportovnější podobu.

Především je dopředu vytažená čelní část, která je u dosavadní octavie více plochá, u nové více klenutá do špičky. Prolisy na přední kapotě se stanou pověstnými, ostatně je budou mít podle "špionážních" fotografií nových aut snad všechny nově přicházející modely, od těch nejmenších až třeba po Mercedes.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Proto jsou zajímavější třeba sloupky dveří, u nové octavie skloněné v mírně ostřejším úhlu. Naopak vzadu je zase možné postřehnout více vzhůru vytaženou horní hranu pátých dveří.

***

Ceny nové octavie najdete TADY

***

Vzhledové vylepšení však má i svou stinnou stránku - již tak nevalný zpětný výhled oknem v těchto pátých dveřích se v případě nového vozu ještě o nějaký ten stupeň zhoršil, takže ten, kdo rád vidí při couvání zadní obrys svého vozu, bude zklamán - neuvidí nic.

Pozornost veřejnosti

Pozoruhodné je, jak novou octavii lidé vnímají. Testovaný vůz byl jeden z vůbec prvních vyrobených, a tím i jeden z prvních, který bylo možné v České republice spatřit ve skutečném provozu na silnicích.

A stávalo se nám mnohokrát, že se lidé na ulicích zastavovali a na novou škodovku si ukazovali. Zatímco někteří "moudří" při představení nové octavii v internetové diskusi vytýkali minimální karosářské změny, tento skutečný zájem byl pro nás konkrétním důkazem, jak vnímaví motorističtí fandové jsou.

A také kolik přívrženců domácí značka "na svém dvorku" má.

Jemný neklid vzadu

Za podobné situace s vozem plně vytíženým nic takového nezažijete. Ovšem pokud by byl řidič v takové situaci donucen k brzdění ve chvíli, kdy vůz nejede ve zcela přímém směru, pak by mohl být zaskočen až mírně přetáčivým efektem zadku vozu.

Kvůli mohutnému zavazadlovému prostoru položenému hodně i za zadní nápravou je totiž síla vedoucí k vybočení poměrně velká. V tom okamžiku ovšem vyniknou vysoké kvality zadní nápravy nejmodernější koncepce, která do značné míry tyto nepříznivé efekty dokáže eliminovat.

Zkoušet podobné rozdíly v chování vozu s jiným podobným modelem, ale s méně dokonalým podvozkem, mohly by řidiči nastat při rychlé jízdě i dost horké okamžiky.

Solidní motor

Měli jsme k dispozici novou octavii s motorem 1,6 l/75 kW/102 koní. Není to žádná novinka, ale podle informací od výrobce bude právě tato verze patřit k nejžádanějším.

Patří totiž výkonem i spotřebou k solidnímu standardu. Při málo obsazeném voze se s ním dá jet i docela svižně (omezovač otáček přitáhne opratě až v 6500 otáčkách za minutu), v tom případě s citelným vzrůstem spotřeby proti deklarované hodnotě 7,2 l/100 km. K té se lze přiblížit podle několikasetkilometrových zkušeností bez nadprůměrných požadavků na dynamičnost jízdy a při ne zcela využitém maximálním užitečném zatížení, které jinak je úctyhodných 660 kilogramů.

***

Co napsali o octavii v zahraničí? Čtěte ZDE.

***

Ostatně nikoho nepřekvapí, že nová octavia s mohutným kufrem je již pořádný kus auta - vždyť maximální hmotnost jsou bez 85 kilogramů dvě tuny.

K pocitu bezpečí přispívají účinné kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, vybavené protiblokovacím systémem ABS.

Hodnocení
PLUSY
+ užitečnost
+ prostornost
+ soubor techniky
+ provedení detailů
MINUSY
- výhled dozadu

Celkový dojem

Dominantním dojmem je velice bohatý prostor na zadních sedadlech; to naopak řidičovu pravou nohu mírně omezuje doširoka se rozšiřující a zvedající se středová konzole mezi předními sedadly. Více než ohromující je zavazadlový prostor, příjemné jsou nejrůznější drobné nápady vylepšující cestování ve voze.

Základní objem kufru 560 litrů je díky velkému vstupnímu otvoru a poměrně nízko položené nakládací hraně s plastovým obložením (hrana je ještě o 2 centimetry níže proti dosavadní octavii) dobře využitelný.

Absolutorium zaslouží i provedení přístrojové desky, a to i volbou materiálů. Výsledkem je, že octavia je jedním z těch milých vozů, u nichž se v čelním skle nezrcadlí horní plocha přístrojové desky.

V souboru velmi příznivých dojmů pak zamrzí taková drobnost, jakou je plastový návlek na ruční brzdě; plast u testovaného vozu se s vyvinutím mírné síly volně posouval podélně po páce, takže za jistých okolností může až znemožnit zmačknutí pojistky a odjištění zabrzděného vozu. Zvláštní, ale jistě snadno odstranitelný neduh, který, pokud se nemýlíme, měla v minulosti již i některá z předešlých generací škodovek.

Základní technické údaje výrobce

Zdvihový objem motoru (cm3)

1595

Výkon (kW/koní)

75/102

Maximální rychlost (km/h)

 190

Zrychlení 0-100 km/h (s)

 12,3

Spotřeba (l/100 km) *)

 9,8/5,7/7,2

Rozměry - d/š/v (mm)

4572/1769/1462

Rozvor (mm)

2578

Maximální hmotnost (kg)

1915

Objem zavazadlového prostoru (l)

560

Cena základního provedení vozu Classic 1,4

424 900

Cena testovaného vozu Ambiente 1,6/102 koní

499 900

*) Poznámka: město/mimo město/kombinace

***

První kilometry s novou octavií

První jízda se Škodou Octavia

Test Škody Octavia RS 1. generace

***


V souhrnu tedy vše je, jak má v moderním voze být, vše je správně vymyšleno a provedeno, vše dobře funguje; velkou pochvalu zaslouží i přesná a přitom snadno řaditelná převodovka, příjemné je ovládání brzd a řízení, spojka je sametová.


Zajímavá - byť logická - je zaregistrovatelná změna jízdních vlastností u prázdného a plně naloženého vozu při hodně dynamickém způsobu jízdy: když je ve voze sám řidič, může pocítit při nutnosti tvrdého brzdění na nerovné vozovce jemný neklid zadní části auta, daný odlehčením zadní nápravy.

První příležitost k ověření kvalit i případných nedostatků nové octavie nabídla praktická světová premiéra vozu, kterou Škoda Auto situovala na řecké silnice.

Konstruktéři správně naladili podvozek, vycházející z nového golfu, i když proti němu je nová octavia bezmála o čtyřicet centimetrů delší a ještě o více než metrák těžší.