Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavia II: evoluce nebo revoluce?

  18:31aktualizováno  18:31
hodnocení iDNES 4,0/5 Nová oktávie je na světě, designérský exces se nekoná a to je pro automobilový svět tak trochu (Š)škoda. Druhá generace mladoboleslavského vozu nižší střední třídy byla očekávanou novinkou už řadu měsíců. Rouška tajemství byla odhalena letos v Ženevě. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
Škoda Octavia II

Škoda Octavia II | foto: iDNES

První novodobá Octavia znamenala významný mezník v životě mladoboleslavské automobilky. Především díky ní je dnes Škoda vnímána jako výrobce solidních automobilů s velkou užitnou hodnotou a to nejen u nás, ale i na náročných západních trzích.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Octavia druhé generace je v mnoha ohledech lepší než předchůdce a nelze jí nic podstatného vytknout. Je to elegantní automobil osvědčené koncepce, který boduje zejména na poli přepravních možností.

Vyspělý vůz, který nepřesvědčuje výrazným a originálním designem, ale užitnou hodnotou, kvalitou zpracování a jízdními vlastnostmi.

 hodnocení 

PLUSY
- solidní zpracování a elegantní design 

- jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- přesné a snadné řazení
- velký a přístupný kufr
- kvalita a velikost předních sedadel
- zpracování a ergonomie interiéru
- příznivá spotřeba

MINUSY
- vyšší cena oproti předchůdkyni
- pružnost motoru v nižších otáčkách
- špatný výhled vzad
- účinnost posilovače řízení při vyšších rychlostech

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Snad jediným významným negativem je pořizovací cena, která už rozhodně není lidová.

Škoda Octavia II Combi

INTERIER A KUFR

Vnitřní prostor nové octávie se oproti "staré" změnil k nepoznání, přesto je něčím povědomý. Typicky německá preciznost, smysl pro detail a kvalita použitých plastových materiálů zůstala zachována, přibyla k nim však větší elegance a především útulnost. Poměrně strohé linie předchůdce jsou tytam, nová octávie má interiér výrazně oblejší. Všechny ovládací prvky přitom zůstaly na obvyklých místech a ergonomie ovládání je tudíž na velmi vysoké úrovni.

Přístrojový štít, respektive číselníky pod ním umístěné, jsou stejně jako u předchůdce opatřeny "zubatými" stupnicemi, v praxi jsou ale o poznání lépe čitelné. Čtyřramenný volant s novým designem padne příjemně do ruky, rozsah jeho nastavitelnosti je více než dostačující. Lehce přehlédnutelnou novinkou v interiéru je konstrukce pedálové skupiny. Nová Octavia má plynový pedál ukotvený dole, podobně jako vozy nejmenované mnichovské automobilky.

Přední sedadla jsou oproti předchůdci také o poznání dospělejší. Svými rozměry uspokojí i hodně vzrostlé jedince, tělu poskytují výtečnou oporu a v zátáčkách dobře drží těla pasažérů.

Testovaný vůz měl sedačky v kombinaci kůže a tkanina. Horní a středová část přístrojové desky je vyrobena z kvalitního měkčeného plastu, stejně jako vrchní výplně bočních dveří. Kvalita řemeslného zpracovaní je až na několik drobných detailů na špičkové úrovni.

Velkou pozornost věnovali návrháři využití volných a nevyužitých míst v interiéru. Odkládacích ploch a přihrádek, bylo v testovaném provedení Elegance opravdu hodně. Přihrádky jsou na středovém panelu, na přístrojové desce nad výdechy ventilace, vlevo pod volantem, před vnitřním zpětným zrcátkem, pod sedadlem spolujezdce, a ve spodní části bočních dveří.

Pochvalu zaslouží zejména velké kapsy předních dveří, do kterých se bez problémů vejde i 1,5 litrová PET láhev. Příjemné jsou i malé kapsičky na boku předních sedadel.

Asi nejkritizovanějším nedostatkem octávie první generace, byl prostor pro cestující na zadních sedadlech. Zejména pro dospělé pasažéry nebylo rozhodně místa nazbyt.

Nováček je v tomto ohledu o poznání lépe vybaven. Prodloužení rozvoru sice nebylo nějak razantní, 66 milimetrů je ale více než na první pohled vypadá. Zadní řada sedadel je navíc posunuta do prostoru mezi podběhy, takže výsledný prostor pro nohy vzadu cestujících pasažérů je nesrovnatelně lepší než tomu bylo u předchůdce. Díky velkému úhlu otevíraní dveří, můžeme kladně hodnotit i snadný přístup k zadním sedadlům.

Zavazadlový prostor byl jedním z klíčů k prodejnímu úspěchu předchozí generace. Nová Octavia jde v tomto směru ještě dál a to i přesto, že je vybavena konstrukčně složitější zadní nápravou. V základní konfiguraci má zavazadlový prostor objem 560 litrů, sklopením opěradel zadní řady sedadel lze získat prostor pro přepravu až 1350 litrů nákladu.

Pod podlážkou zavazadelníku je navíc ukryto plnohodnotné rezervní kolo. Manipulace se zavazadly je poměrně snadná, nákladová hrana je zhruba ve stejné úrovni jako dříve. Zadní výklopné dveře se otevírají v tak velkém úhlu, že se pod něj bez problémů vejdou i dlouháni.

Z archivu:

Dlouhodobý test první vyrobené Škody Octavia 1,8 SLX


JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jizdní vlastnosti jsou jedním z trumfů nové octávie. Víceprvková zadní náprava má výrazný podíl na velmi kvalitních jízdních vlastnostech a je tedy významným přispěvkem k bezpečnosti posádky.

Odpružení má spíše tvrdší charakter, v tomto kontextu je tedy více než obdivuhodná plavnost s jakou se vůz pohybuje i po nekvalitních komunikacích. Drobné nerovnosti octávie překonává s noblesou, výrazné problémy nemá ani na opravdu rozbitých silnicích.

V běžném provozu není přínos víceprvkové zadní nápravy tolik markantní, její výhody naplno vyniknou až při dynamickém stylu jízdy a v kritických situacích. Nová octavia se za všech okolností chová velmi sebevědomě. Držení stopy je příkladné a ani při prudkém průjezdu zatáčkami, nebo při panickém brzdění není vůz nijak zvlášť nervozní.

V kritických situacích se mohutná záď projevuje mírnou přetáčivost, v takovém případě ihned zasáhne stabilizační program ESP, tedy pokud je součástí výbavy. Velmi účinně bylo potlačeno i naklánění vozu v zatáčkách, slušná je i odolnost vůči bočnímu větru. Subjektivně vnímaná rychlost je ve skutečnosti nižší než ta reálná, což nás občas dokázalo překvapit.

Řízení, vybavené novým elektromechanickým posilovačem, je poměrně strmé a velmi přesné. Zpětná vazba s předními koly je na optimální úrovni. Při vyšších rychlostech se ale účinnost serva jevila jako nadbytečná. Pochvalu naopak zaslouží velká odolnost vůči přenosu vibrací do volantu a velký rejd, který usnadňuje kličkování v městském provozu a parkovací manévry.

Decelerační schopnosti nové generace jsou také na vysoké úrovni. Brzdová soustava je dostatečně dimenzovaná, čtveřice brzdových kotoučů  nemá se zkrocením vozu žádné problémy. Dávkování brzdného účinku je velmi spolehlivé a ani při dynamickém stylu jízdy jsme nezaznamenali výraznější známky únavy.
Obecně lze říci, že nová octavia je na své rozměry nadprůměrně agilním vozem se snadným a jistým ovládáním a předvídatelným chováním.


Pod kapotou testované oktávky tlouklo vznětové srdce, osvědčený čtyřválec se systémem čerpadlo – tryska přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek.

Dynamické vlastnosti vozu, s pohonnou jednotkou s maximálním výkonem 77 kW a točivým momentem 250 Nm, spadají někam do průměru. Sportovně založeného řidiče zřejmě nenadchnou, pro běžného uživatele s vyvinutým ekonomickým cítěním jsou ale více než dostačující.

Octávia se slabším „tédéíčkem“ zrychluje z klidu na stokilometrovou hranici 11,8 vteřin a dosahuje maximální rychlosti 192 km/h. Přiznivá je spotřeba pohonných hmot. I když se nám výrobcem deklarovaných hodnot nepodařilo dosáhnout, v praxi se spotřeba pohybovala těsně pod hranicí šesti litrů nafty, při dynamickém stylu jízdy si vůz řekl zhruba o litr více.

Přenos kroutícího momentu na vozovku obstarává pětistupňová manuální převodovka, která si s motorem velmi dobře rozumí. Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá krátkou volící pákou a je velmi snadné. Kvalita a přesnost s jakou se páka ve svých drahách pohybuje je přímo vzorová. Dobré odstupňování využívá všech pozitivních vlastností motoru, přítomnost šestistupňového manuálu by ale rozhodně neškodila.

Mladoboleslavské automobily už dávno nejsou laciným artiklem a nová Octavia to jednoznačně potvrzuje. Navýšení pořizovací ceny může být pro řadu kupců odrazujícím faktorem, ale kvalitativní nárůst a vyšší užitná hodnota je více než dostatečnou satisfakcí.

Na otázku zda je Octavia II evolucí předchozí generace nebo novým revolučním vozem ani po rozsáhlém testu nedokážeme s určitostí odpovědět. Octavia je tak na půl cesty, což je vhod pro běžného uniformního kupce, méně však už pro automobilového nadšence.

Škoda Octavia druhé generace stojí v základním provedení (1,4 MPI) 424 900 Kč. Verze s motorem 1,9 TDI PD ve výbavě Elegance je k mání za cenu 589 900 Kč. Testovaný automobil s bohatou příplatkovou si výrobce cení na 749 300Kč.

Octavie druhé generace jde ve stopách své předchůdkyně, má však ještě větší užitnou hodnotu. K jejím hlavním konkurentů na trhu budou patřit automobily jako VW Golf, Peugeot 307, Opel Astra a Renault Mégane. Nová Octavia ovšem za srovnatelnou pořizovací cenu nabízí kus auta navíc a tak může směle konkurovat i některým vozům střední třídy.

Standardní výbava nové octavie zahrnuje dvojici čelních airbagů, boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBV), mechanický brzdový asistent (MBA) , protiprokluzové systémy MSR a ASR, elektromechanický posilovač řízení s variabilním účinkem, centrální zamykání s systémem SAFE, elektronický imobilizér, tlačítko deaktivace airbagu spolujezdce, přípravu pro rádio a čtyři reproduktory, výškově a osově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tři hlavové opěrky a tři tříbodové bezpečnostní pásy na zadním sedadle, bezpečnostní systém ISOFIX pro uchycení dvou dětských sedaček, kotoučové brzdy na všech kolech.

Vůz v provedení Elegance obsahuje navíc dvouzónovou klimatizaci s elektronickou regulací, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické stahování předních a zadních oken s dětskou pojistkou, dálkově ovládané centrální zamykání, přední mlhové světlomety, tempomat, multifunkční ukazatel, kola z lehkých slitin o rozměru 6Jx15“, boční ochranné lišty, tónovaná skla, čelní sklo s šedým pruhem, příprava pro rádio a 8 reproduktorů, přední bederní opěrky, dvě čtecí lampičky pro cestující vpředu, chromované vnitřní kliky dveří, dálkové ovládání víčka palivové nádrže, dělené zadní sedadlo s loketní opěrkou, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, klimatizovaná odkládací schránka v přístrojové desce, odkládací schránka pod rádiem a pod sedadlem spolujezdce atd.

Testovaný vůz obsahuje navíc metalický lak Island, stabilizační systém ESP, kola z lehkých slitin o rozměru 6,5Jx16“, xenonové světlomety, sedačky v kombinaci kůže / koženka, kožené čalounění dveří, volantu a manžety řadící páky, vyhřívání předních sedadel, parkovací asistent vpředu i vzadu, dešťový senzor, automaticky zatmívací vnitřní zpětné zrcátko, bodový display Maxi-DOT, autorádio s přehrávačem CD, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, systém kontroly změny tlaku v pneumatikách, ostřikovače světlometů, automatické světlomety, textilní koberce, rezervní kolo z lehkých slitin, stěrač zadního okna s ostřikovačem, siťový program zavazadlového prostoru atd.

Škoda Octavia 1,9 TDI Elegance 

Opel Astra 1,7 CTDI Elegance
Peugeot 307 1,6 HDI XR Présence
objem motoru (cm3) 1896 1686 1560
výkon (kW/k) 77/105 74/100 80/110
max.toč.
moment (Nm)
250 240 240
počet válců 4 4 4
typ motoru vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 192 181 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8 12,3 11,2
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 6,4/
4,2/
5,0
6,4/
4,4/
5,2

6,1/
4,3/
4,9

nádrž (l) 55 52 60
rozměry d/š/v (mm) 4572/
1769/
1462
4249/
1753/
1460
4202/
1746/
1512
rozvor (mm) 2578 2614 2608
objem kufru skl./neskl. sedačky (l) 560/1350 350/1270 420/1470
hmotnost pohotovostní/celková 1320/1980 1290/1855 1130/1820
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ne ano/ne ano/ano
ABS/ESP ano/ne ano/ne

ano/ne

autorádio/klimatizace ne/automatická ano/manuální ano/ne
Mlhovky/litá kola ano/ano ne/ano ano/ne
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 589 900 574 900 565 000

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Transit 2.2 9 míst č.13.
Ford Transit 2.2 9 míst č.13.

r.v. 2012, naj. 107 000 km, diesel
299 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.