Škoda Octavia

Škoda Octavia | foto: Škoda

Octavia má po 50 letech opět motor 1,2. Nový čtyřválec s turbem

  • 1513
Downsizing, tedy zmenšení objemu motoru a "dohnání" výkonu turbodmychadlem. To je cesta, jak dostát stále přísnějším ekologickým limitům. I proto dostává Škoda Octavia nový malý přeplňovaný motor 1,2.

Poslední octavia s motorem 1,2 měla buď označení Super, a nebo to byl třídveřový kombík a v 1221 kubických centimetrech bylo ukryto 33 kW. To byla ale praprababička dnešních škodovek, kterou kupovali v mototechnách naši rodiče na přelomu padesátých a šedesátých let (kombíky se vyráběly až do roku 1971).

Škoda Octavia

To dvanáctistovka pro novou octavii má výkon víc než dvakrát vyšší. Nejmenší benziňák nahradí doposud nabízenou atmosferickou jedna-šestku s podobným výkonem.

V nabídce motorů pro nejdůležitější škodovku se usadí pod motor 1,4 TSI, který dostala octavia předloni při faceliftu. Vyjma nejzákladnější atmosferické 1,4 s výkonem 59 kW tak budou všechny motory (benzinové i naftové) pro octavie přeplňované.

Motor 1,2 TSI vzešel ze spolupráce německých a českých konstruktérů a vyrábí se v Mladé Boleslavi. Čtyřválec s výkonem 77 kW (105 koní) s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem už se v dobrém světle předvádí v modelu Yeti. Maximum točivého momentu 175 Nm je dostupné v rozmezí 1 550 až 4 100 otáček za minutu.

Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti

"Octavia 1,2 TSI s kombinovanou spotřebou 5,7 l/100 km plní normu EU5 a je nejúspornější benzinovou motorizací modelové řady Octavia. Díky nízkým emisním hodnotám (134g CO2/km) významně přispívá ke snižování emisního průměru vozů Škoda," odhaluje tiskový mluvčí automobilky Evžen Krauskopf jeden z důvodů zařazení nového motoru, známého třeba z Volkswagenů Golf a Polo a chystaného třeba pro fabii, do nabídky octavie.

Stojí také za pozornost, že tabulková spotřeba Octavie 1,2 TSI je o dva decilitry nižší než u malé Fabie s tříválcem 1,2 HTP.

Škoda Yeti 1,2 TSI

Test terénní škodovky s novým motorem chystaným pro octavii čtěte ZDE

"Motor bude volitelně k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo také ve verzi se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG," doplňuje Evžen Krauskopf.

Octavia 1,2 TSI bude od února, cena vozu v základní verzi Prima je 353 900 Kč. Dealeři už nabírají objednávky.

110 let výroby motorů

Výroba motorů zaměstnává v Mladé Boleslavi 600 lidí a každý den sjede z linek až 2 800 pohonných jednotek. Z toho tisíc kusů připadá na 1,2 TSI. Kromě nového motoru Škoda v Mladé Boleslavi vyrábí dvě výkonové varianty motoru 1,2 HTP a probíhá zde dokončovací montáž motorů 1,4 MPI a vznětových motorů 1,4 TDI PD, 2,0 TDI PD, 2,0 TDI CR. Více o výrobě motorů v Mladé Boleslavi čtěte ZDE