Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavia odhalena: Škoda oznámila cenu základního modelu

  16:38aktualizováno  16:38
Škoda Octavia patřila vždycky k tomu lepšímu a pohlednějšímu, co jsme na našich silnicích potkávali. O novém modelu, který byl dnes na autosalonu v Ženevě odhalen, se vedly diskuze již několik měsíců. Dnes však veškeré dohady končí.

Automobilka ráda sahá do své přebohaté historie. První model značky octavia mladoboleslavští představili už v roce 1959 (těch vzniklo více než 350 tisíc). Doba novodobé octavie se pak počítá od roku 1996.

Stávající model, který před nedávnem oslavil milion vyrobených kusů, svým charakterem vždy "nakukoval" o stupínek výš, než kam jej řadili odborníci. Nižší střední třída ji byla malá, měla ale podvozek propůjčený od typického představitele této třídy (VW Golf).
 
Posadíte-li se v Ženevě do nové octavie, setkáte se s autem, které vlastně dokonale znáte. Zvenku o dost dospělejší a reprezentativnější než ta "stará", kterou ale ještě nějaký ten pátek automobilka hodlá vyrábět. Vždyť je například o 4 milimetry širší, než Škoda Superb.

Vůz dokonale klame tělem, designéři protentokrát mnohem více akcentovali sedanovitou záď, nenechte se ale zmást - nová Škodovka je i "v novém" praktický hatchback s obrovským a dobře přístupným zavazadelníkem (jen ta nákladová hrana by mohla být nižší). Pro úplnost dodejme čísla: základních 560 l objemu, lze sklopením opěradla zadních sedadel zvětšit až na 1350 l. U dosavadního modelu je základní objem 528 l a 1328 l při sklopených sedadlech. Dobrou zprávou je, že oproti předchůdkyni přibylo místo pro kolena cestujících na zadních sedadlech.

Uvnitř je to ale stále "středotřídní" octavie, ctící strohý VW-styl vyhovující umírněnější a prakticky zaměřené klientele. I v případě nové octavie bude platit, že výsledný dojem vozu bude určovat především naditost zákazníkovy peněženky. Na škodovkách je tento trend výrazný především od éry předchozí octavie. V té nové alespoň mysleli na bezpečnost a tak má "v základu" 4 airbagy, ABS a kotoučové brzdy na všech kolech.

Na ženevském stánku octavie vedle sebe trůní dva extrémy, které tento fakt podtrhují. První je chudá verze, hned za ní stojí naopak našlapané a po střechu vybavené "fáro", s kůží v interiéru, stylovým zadním nárazníkem, střešním oknem apod. Jeho cena ale bude pravděpodobně úspěšně atakovat cenu superbu.

Ze zajímavostí příplatkové výbavy vyjmenujme alespoň: dvouzónovou klimatizaci, ESP, kotrolu tlaku v pneumatikách (systém je založen na porovnávání otáček jednotlivých kol, přičemž využívá snímačů otáček kol systému ABS), hlavové airbagy, xenonové světlomety, parkovací asistent, nebo dešťový senzor.

Automobilka chce přebudovat image značky, trochu nejasné je ale kam míří. Na jedné straně má jedinečnou možnost stavět na výjimečné pozici na českém trhu, vyráží ale "dobývat divoký západ", který má plnou hlavu asijské konkurece. Nedá se ani předpokládat, že by mu koncernová strategie dovolila konkurovat ne zrovna nejlépe se prodávajícímu golfu.

Šetřivému národu ve středu Evropy pravděpodobně nebude moc po chuti ani "startovací" nabídka motorů. Na výběr bude ze slabé benzinové "jedna-čtyřky" MPI 55 kW a 1,6 MPI 75 kW. Kapitolou samou pro sebe je nabídka motorů využívajících technologii přímého vstřiku benzinu FSI. Motory se sice chlubí vysokými výkony a rozumnou spotřebou, ale chutná jim 98 oktanový benzin.

Češi sice jsou závodníci tělem i duší, ale i oni chtějí o víkendu odvézt rodinu na výlet nebo zajet vozem na nákup. Zůstává záhadou, jak chce automobilka přesvědčit zákazníky, že jezdit o 4 koruny na litr dráž je pro ně "to pravé ořechové". Tím nabídka zážehových agregátů končí. Oblíbená "TDIčka" pak najdeme v nabídce pouze dvě: 77 a 103 kiloWattové.

Převodovky budou pěti a šestistupňové manuální, nechybí ani šestistupňový automat. Sportovně zaměření řidiči pak budou moci sáhnout po výjimečné DSG převodovce.

Mnohem více než navenek se toho událo na mechanice vozu. Octavia dostala nový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou, nové technologie, díky kterým má karoserie minimální spáry (laserový svár mezi střechou a postranicemi – díky tomu je přechod mezi střechou a boky  bez obvyklé střešní lišty). Zajímavá je i hodnota součinitele odporu vzduchu Cx = 0,30.

Octaviechtiví řidiči, kteří obléhají autosalony Škody, budou muset počkat ještě do června, kdy bude novinka uváděna na jednotlivé trhy. Cena nové Octavie začíná na částce 424 900 Kč.

Škoda Octavia - kufr

Škoda Octavia - kufr

Škoda Octavia - zepředu

Škoda Octavia - v Ženevě

Škoda Octavia - pracoviště řidiče

Škoda Octavia - v Ženevě

Škoda Octavia - na premiéře v Ženevě

Škoda Octavia - zezadu

Škoda Octavia - detail zádi

Škoda Octavia - detail zrcátka

Škoda Octavia - na autosalonu

Rozvod ventilace.

Automobilka Škoda na autosalonu v Ženevě oficiálně představila novou octavii. (2. března 2004)

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.