Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavia přestavěná na zemní plyn dostala solidní vysvědčení

aktualizováno 
- Škoda Octavia 1,8, kterou jako první automobil tohoto typu dala společnost Pražská plynárenská upravit ke kombinovanému provozu na benzin a na zemní plyn, se po čtyřiceti tisících kilometrech podrobila měřením v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze a dostala tam solidní vysvědčení jak za vztah k životnímu prostředí, tak za podávané výkony.
»Na začátku testu vůz při pohonu na zemní plyn plnil rozhodující emisní limity s pětadvaceti- až sedmdesátiprocentní rezervou vůči předpisům a po čtyřiceti tisících kilometrech se výsledky v podstatě nezměnily. Lze tedy předpokládat, že m u to vydrží dlouhodobě. Po zmíněné porci kilometrů podává octavie při pohonu na zemní plyn výkon o patnáct procent nižší ve srovnání s benzinem, což představuje dobrý střed,« říká šéf zkušebny Chodovec pražského ÚSMD Petr Říha a pro srovnání upřesňuje, že při pohonu na plyn - ať už na zemní či propan butan - lze u osobního auta očekávat snížení výkonu o pět až 30 procent v porovnání s benzinem. »Za normálních provozních podmínek je patnáctiprocentní pokles výkonu nevýznamný,« doplňuje Petr Říha. »Zaznamenal by ho řidič kupříkladu při jízdě s naloženým vlekem.« Vedoucí technického odboru Pražské plynárenské Jan Žákovec, který o zkušební Škodu Octavii pečuje, z praxe konstatuje, že pokles výkonu je u vozu znát až při vyšších rychlostech. »Třeba při akceleraci ze 120 na 140 kilometrů v hodině,« tvrdí Jan Žákovec, který s automobilem střídavě jezdí na benzin a na zemní plyn. »Ze čtyřiceti tisíc kilometrů má za sebou Škoda Octavia 1,8 patnáct tisíc kilometrů na benzin s průměrnou spotřebou 8,8 litru na sto kilometrů. Zbývajících pětadvacet tisíc kilometrů absolvovala se spotřebou 8,9 metru krychlového plynu ve městě a 8,1 metru krychlového, což je ekvivalent litru benzinu, mimo město,« sděluje Jan Žákovec. To znamená, že v rozhodující části testu zmíněný vůz šetřil při provozu na zemní plyn zhruba korunu na každý kilometr. Roční úspora tak za zmíněných podmínek představovala 27 tisíc korun. V současné době, kdy benzin významně podražil a cena zemního plynu naopak u některých čerpacích stanic poklesla až na necelou třetinu ceny benzinu, by úspory byly ještě významnější a dosáhly by až 1,40 koruny na kilometr. V průběhu testu vůz nepotřeboval kvůli plynu nic víc než předepsanou kontrolu těsnosti plynové techniky po každých deseti tisících kilometrech. Jezdí s plynovým zařízením italské značky Landi Renzo, které je v Česku jako jediné schváleno k hromadným - administrativně nejjednodušším přestavbám. V případě Škody Octavie 1,8 stojí necelých 37 tisíc korun. Techniku Landi Renzo nabízí jako jediná v tuzemsku firma Ekoss Boskovice se svými dealery pro celou řadu Škoda od typu Favorit až po modely Octavia. Ve světě jezdí na zemní plyn 1,1 milionu automobilů. V tuzemsku se perspektivní alternativní palivo teprve začíná šířit. Využívá ho kolem tří set vozidel, z toho polovina osobních. Třetinu z uvedených osobních aut mají jednotlivci, zbytek je ve službách firem.

Současné ceny kilometru jízdy u Škody Octavie

benzin 2 Kč
nafta 0,95 Kč
propan butan 0,90 Kč
zemní plyn 0,65 Kč

Ceny jsou orientační a vycházejí z průměrných spotřeb vozu

ZDROJ: AUTO-MOT O

V Německu, kde testovaná Škoda Octavia 1,8 také jezdila, je přes sto veřejných čerpacích stanic zemního plynu - snímek přibližuje toto zařízení v Mannheimu.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.