Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octavii RS nechybí rychlost, zato komfort ano

Škoda Octavia RS 1.8 T za 669 900 korun není nejdražší v nabídce mladoboleslavského výrobce, zato se pyšní postavením největšího dravce. Motor má výkon 132 kilowattů (180 koní), což je o 22 kilowattů více, než nabízí civilnější Octavia 1.8 T Elegance. Jízdní parametry obou octavií s rozdílným výkonem motoru jsou však srovnatelné. Rozdíly lze nalézt ve sportovních doplňcích v interiéru, na karoserii modelu RS i na jeho brzdách a tvrdším podvozku.

Právě tvrdší odpružení Octavie RS, která navíc jezdí o 15 milimetrů níže nad silnicí než klasické octavie, je příčinou snížení komfortu při jízdě. Na městské dlažbě, při přejezdu výmolů nebo hrbolatých železničních přejezdů musí řidič hodně zpomalit. Zato na dobrých vozovkách sedí Octavia RS jako přibitá. V extrémních situacích zasahuje stabilizační systém podvozku ESP, který však je za příplatek 21 700 korun.

Bezpečnému chování vozu pomáhají i výztuhy mezi kufrem a zadními sedadly, čímž se však zmenšuje možnost využití pověstně velkého nákladového prostoru octavie po složení sedadel. Jeho základní a v nižší střední třídě nepřekonaný objem 548 litrů zůstává nezměněn.

Škodu Octavia RS pohání koncernový benzinový motor 1.8 s přeplňováním. Shodný pohon montuje Audi do svého sportovního kupé TT. Pro srovnání: navlas stejný výkon (132 kilowattů) měla v padesátých letech vyrobená sportovní Škoda Sport, dnešní sportovní klenot Škody Auto - Octavii WRC - pohání motor 2.0 s výkonem podle závodních regulí omezeným na 221 kilowattů.

Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) při testu MF DNES ukázalo, že 30 koní, které má Octavia RS navíc oproti již několik let prodávané Octavii 1.8 T, sportovní vůz od civilní verze příliš neodlišuje v ochotě zrychlovat. Už Octavia 1.8 T o výkonu 110 kilowattů má nadprůměrnou akceleraci a z klidu na 100 kilometrů v hodině se podle zjištění ÚSMD rozjede za 8,7 vteřin.

Silnější Octavia RS stejnou disciplínu zvládla za 8,3 vteřiny. Také pružnost motoru při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň je - jak plyne z výsledků měření v nezávislé zkušebně - srovnatelné. Škoda Octavia RS je o zhruba 100 tisíc korun dražší než Octavia 1.8 T Elegance. Kromě většího výkonu, který se však příliš u testovaného vozu neprojevil, přináší stotisícová investice brzdy s vnitřním chlazením, pneumatiky větších rozměrů (205/55 16), v ceně je také autorádio a hlavně sada sportovních doplňků.

Uvnitř jsou estetické doplňky v barvě stříbrné metalízy kolem hlavních ukazatelů a na středu palubní desky kombinované se všudypřítomnou černou. Sportovní nádech má rovněž kožený tříramenný volant stejně jako další kožené doplňky od sedadel až po madlo ruční brzdy. A vnější odlišení? Vzadu má Octavia RS sportovní křídlo, zepředu je nejmarkantnější mohutný přední nárazník.

Při pohledu z boku někoho nadchnou zelené brzdové třmeny, vzadu vozí Octavia RS kromě spoileru také velkou koncovku výfuku. Spotřeba benzinu se během testu Octavie RS 1.8 T pohybovala v průměru mezi sedmi a šestnácti litry na sto kilometrů. Při předpisové jízdě po dálnici stačilo sportovní octavii necelých osm litrů paliva na 100 kilometrů. Spotřeba šplhá přes desetilitrovou hranici vždy, když řidič začne využívat maximální výkon motoru.


Škody Octavia v měření MF DNES

Typ

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.6 (55 kW)

17,3

20,4

14,1

36,0

1.6 (74 kW)

13,1

18,7

11,6

23,5

2.0 (85 kW)

11,6

17,7

10,5

22,0

1.8 T (110 kW)

8,7

16,6

8,8

16,1

1.8 RS T (132 kW)

8,3

16,3

8,9

14,2

1.9 TDI (66 kW)

13,9

19,1

10,1

22,7

1.9 TDI (81 kW)

11,9

18,3

8,7

16,6

1.9 TDI 4x4 (66 kW)

16,2

20,1

11,9

27,1

1.8 T 4x4 (110 kW)

10,6

17,2

8,7

16,0

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 8
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Očima designéra
Škoda Octavia RS se od standardní verze liší především mohutnějším předním nárazníkem s výraznými otvory pro vstup vzduchu k chladiči a atraktivními trojitými světlomety. Zatímco předek vozu spolu s atraktivními litými koly považuji za velmi povedený, zadní spoiler ve mně budí rozpaky. Nelze ho označit ani za decentně elegantní, ani za dravě vyhlížející. Soudím, že sázka na decentnější vzhled je u pětidveřové limuzíny s velkým zavazadlovým prostorem přece jen uváženější. V interiéru se najde symbolická chybička – ciferníky palubních přístrojů se špatně čitelnými stupnicemi.
Jan Prokop je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Ve srovnání s podobnými sportovně laděnými auty jiných značek, kterých je i na zdejším trhu dost, bude Octavia RS ztrácet hodnotu se stářím pomaleji. A to proto, že Škoda obecně patří mezi značky, o jejichž výrobky je trvale stabilní zájem mezi motoristy všech věkových kategorií, ale také s ohledem na skutečnost, že auto je i při sportovním ladění nenápadné a ani po víceletém užívání nebude odsouzeno do role zboží pro mladíky vyznávající rychlost. Vzhledem k relativně příznivé pořizovací ceně a menšímu počtu vyrobených kusů lze dokonce předpokládat pokles ceny mírnější než u některých slabších verzí octavie: po pětiletém provozu na zhruba 330 tisíc korun.
Peter Kolník je spolupracovníkem redakce



Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...