Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavii RS nechybí rychlost, zato komfort ano

aktualizováno 
Škoda Octavia RS 1.8 T za 669 900 korun není nejdražší v nabídce mladoboleslavského výrobce, zato se pyšní postavením největšího dravce. Motor má výkon 132 kilowattů (180 koní), což je o 22 kilowattů více, než nabízí civilnější Octavia 1.8 T Elegance. Jízdní parametry obou octavií s rozdílným výkonem motoru jsou však srovnatelné. Rozdíly lze nalézt ve sportovních doplňcích v interiéru, na karoserii modelu RS i na jeho brzdách a tvrdším podvozku.

Právě tvrdší odpružení Octavie RS, která navíc jezdí o 15 milimetrů níže nad silnicí než klasické octavie, je příčinou snížení komfortu při jízdě. Na městské dlažbě, při přejezdu výmolů nebo hrbolatých železničních přejezdů musí řidič hodně zpomalit. Zato na dobrých vozovkách sedí Octavia RS jako přibitá. V extrémních situacích zasahuje stabilizační systém podvozku ESP, který však je za příplatek 21 700 korun.

Bezpečnému chování vozu pomáhají i výztuhy mezi kufrem a zadními sedadly, čímž se však zmenšuje možnost využití pověstně velkého nákladového prostoru octavie po složení sedadel. Jeho základní a v nižší střední třídě nepřekonaný objem 548 litrů zůstává nezměněn.

Škodu Octavia RS pohání koncernový benzinový motor 1.8 s přeplňováním. Shodný pohon montuje Audi do svého sportovního kupé TT. Pro srovnání: navlas stejný výkon (132 kilowattů) měla v padesátých letech vyrobená sportovní Škoda Sport, dnešní sportovní klenot Škody Auto - Octavii WRC - pohání motor 2.0 s výkonem podle závodních regulí omezeným na 221 kilowattů.

Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) při testu MF DNES ukázalo, že 30 koní, které má Octavia RS navíc oproti již několik let prodávané Octavii 1.8 T, sportovní vůz od civilní verze příliš neodlišuje v ochotě zrychlovat. Už Octavia 1.8 T o výkonu 110 kilowattů má nadprůměrnou akceleraci a z klidu na 100 kilometrů v hodině se podle zjištění ÚSMD rozjede za 8,7 vteřin.

Silnější Octavia RS stejnou disciplínu zvládla za 8,3 vteřiny. Také pružnost motoru při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň je - jak plyne z výsledků měření v nezávislé zkušebně - srovnatelné. Škoda Octavia RS je o zhruba 100 tisíc korun dražší než Octavia 1.8 T Elegance. Kromě většího výkonu, který se však příliš u testovaného vozu neprojevil, přináší stotisícová investice brzdy s vnitřním chlazením, pneumatiky větších rozměrů (205/55 16), v ceně je také autorádio a hlavně sada sportovních doplňků.

Uvnitř jsou estetické doplňky v barvě stříbrné metalízy kolem hlavních ukazatelů a na středu palubní desky kombinované se všudypřítomnou černou. Sportovní nádech má rovněž kožený tříramenný volant stejně jako další kožené doplňky od sedadel až po madlo ruční brzdy. A vnější odlišení? Vzadu má Octavia RS sportovní křídlo, zepředu je nejmarkantnější mohutný přední nárazník.

Při pohledu z boku někoho nadchnou zelené brzdové třmeny, vzadu vozí Octavia RS kromě spoileru také velkou koncovku výfuku. Spotřeba benzinu se během testu Octavie RS 1.8 T pohybovala v průměru mezi sedmi a šestnácti litry na sto kilometrů. Při předpisové jízdě po dálnici stačilo sportovní octavii necelých osm litrů paliva na 100 kilometrů. Spotřeba šplhá přes desetilitrovou hranici vždy, když řidič začne využívat maximální výkon motoru.


Škody Octavia v měření MF DNES

Typ

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.6 (55 kW)

17,3

20,4

14,1

36,0

1.6 (74 kW)

13,1

18,7

11,6

23,5

2.0 (85 kW)

11,6

17,7

10,5

22,0

1.8 T (110 kW)

8,7

16,6

8,8

16,1

1.8 RS T (132 kW)

8,3

16,3

8,9

14,2

1.9 TDI (66 kW)

13,9

19,1

10,1

22,7

1.9 TDI (81 kW)

11,9

18,3

8,7

16,6

1.9 TDI 4x4 (66 kW)

16,2

20,1

11,9

27,1

1.8 T 4x4 (110 kW)

10,6

17,2

8,7

16,0

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 8
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Očima designéra
Škoda Octavia RS se od standardní verze liší především mohutnějším předním nárazníkem s výraznými otvory pro vstup vzduchu k chladiči a atraktivními trojitými světlomety. Zatímco předek vozu spolu s atraktivními litými koly považuji za velmi povedený, zadní spoiler ve mně budí rozpaky. Nelze ho označit ani za decentně elegantní, ani za dravě vyhlížející. Soudím, že sázka na decentnější vzhled je u pětidveřové limuzíny s velkým zavazadlovým prostorem přece jen uváženější. V interiéru se najde symbolická chybička – ciferníky palubních přístrojů se špatně čitelnými stupnicemi.
Jan Prokop je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Ve srovnání s podobnými sportovně laděnými auty jiných značek, kterých je i na zdejším trhu dost, bude Octavia RS ztrácet hodnotu se stářím pomaleji. A to proto, že Škoda obecně patří mezi značky, o jejichž výrobky je trvale stabilní zájem mezi motoristy všech věkových kategorií, ale také s ohledem na skutečnost, že auto je i při sportovním ladění nenápadné a ani po víceletém užívání nebude odsouzeno do role zboží pro mladíky vyznávající rychlost. Vzhledem k relativně příznivé pořizovací ceně a menšímu počtu vyrobených kusů lze dokonce předpokládat pokles ceny mírnější než u některých slabších verzí octavie: po pětiletém provozu na zhruba 330 tisíc korun.
Peter Kolník je spolupracovníkem redakce



Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz