Octavii RS nechybí rychlost, zato komfort ano

aktualizováno 
Škoda Octavia RS 1.8 T za 669 900 korun není nejdražší v nabídce mladoboleslavského výrobce, zato se pyšní postavením největšího dravce. Motor má výkon 132 kilowattů (180 koní), což je o 22 kilowattů více, než nabízí civilnější Octavia 1.8 T Elegance. Jízdní parametry obou octavií s rozdílným výkonem motoru jsou však srovnatelné. Rozdíly lze nalézt ve sportovních doplňcích v interiéru, na karoserii modelu RS i na jeho brzdách a tvrdším podvozku.

Právě tvrdší odpružení Octavie RS, která navíc jezdí o 15 milimetrů níže nad silnicí než klasické octavie, je příčinou snížení komfortu při jízdě. Na městské dlažbě, při přejezdu výmolů nebo hrbolatých železničních přejezdů musí řidič hodně zpomalit. Zato na dobrých vozovkách sedí Octavia RS jako přibitá. V extrémních situacích zasahuje stabilizační systém podvozku ESP, který však je za příplatek 21 700 korun.

Bezpečnému chování vozu pomáhají i výztuhy mezi kufrem a zadními sedadly, čímž se však zmenšuje možnost využití pověstně velkého nákladového prostoru octavie po složení sedadel. Jeho základní a v nižší střední třídě nepřekonaný objem 548 litrů zůstává nezměněn.

Škodu Octavia RS pohání koncernový benzinový motor 1.8 s přeplňováním. Shodný pohon montuje Audi do svého sportovního kupé TT. Pro srovnání: navlas stejný výkon (132 kilowattů) měla v padesátých letech vyrobená sportovní Škoda Sport, dnešní sportovní klenot Škody Auto - Octavii WRC - pohání motor 2.0 s výkonem podle závodních regulí omezeným na 221 kilowattů.

Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) při testu MF DNES ukázalo, že 30 koní, které má Octavia RS navíc oproti již několik let prodávané Octavii 1.8 T, sportovní vůz od civilní verze příliš neodlišuje v ochotě zrychlovat. Už Octavia 1.8 T o výkonu 110 kilowattů má nadprůměrnou akceleraci a z klidu na 100 kilometrů v hodině se podle zjištění ÚSMD rozjede za 8,7 vteřin.

Silnější Octavia RS stejnou disciplínu zvládla za 8,3 vteřiny. Také pružnost motoru při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň je - jak plyne z výsledků měření v nezávislé zkušebně - srovnatelné. Škoda Octavia RS je o zhruba 100 tisíc korun dražší než Octavia 1.8 T Elegance. Kromě většího výkonu, který se však příliš u testovaného vozu neprojevil, přináší stotisícová investice brzdy s vnitřním chlazením, pneumatiky větších rozměrů (205/55 16), v ceně je také autorádio a hlavně sada sportovních doplňků.

Uvnitř jsou estetické doplňky v barvě stříbrné metalízy kolem hlavních ukazatelů a na středu palubní desky kombinované se všudypřítomnou černou. Sportovní nádech má rovněž kožený tříramenný volant stejně jako další kožené doplňky od sedadel až po madlo ruční brzdy. A vnější odlišení? Vzadu má Octavia RS sportovní křídlo, zepředu je nejmarkantnější mohutný přední nárazník.

Při pohledu z boku někoho nadchnou zelené brzdové třmeny, vzadu vozí Octavia RS kromě spoileru také velkou koncovku výfuku. Spotřeba benzinu se během testu Octavie RS 1.8 T pohybovala v průměru mezi sedmi a šestnácti litry na sto kilometrů. Při předpisové jízdě po dálnici stačilo sportovní octavii necelých osm litrů paliva na 100 kilometrů. Spotřeba šplhá přes desetilitrovou hranici vždy, když řidič začne využívat maximální výkon motoru.


Škody Octavia v měření MF DNES

Typ

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.6 (55 kW)

17,3

20,4

14,1

36,0

1.6 (74 kW)

13,1

18,7

11,6

23,5

2.0 (85 kW)

11,6

17,7

10,5

22,0

1.8 T (110 kW)

8,7

16,6

8,8

16,1

1.8 RS T (132 kW)

8,3

16,3

8,9

14,2

1.9 TDI (66 kW)

13,9

19,1

10,1

22,7

1.9 TDI (81 kW)

11,9

18,3

8,7

16,6

1.9 TDI 4x4 (66 kW)

16,2

20,1

11,9

27,1

1.8 T 4x4 (110 kW)

10,6

17,2

8,7

16,0

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 8
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Očima designéra
Škoda Octavia RS se od standardní verze liší především mohutnějším předním nárazníkem s výraznými otvory pro vstup vzduchu k chladiči a atraktivními trojitými světlomety. Zatímco předek vozu spolu s atraktivními litými koly považuji za velmi povedený, zadní spoiler ve mně budí rozpaky. Nelze ho označit ani za decentně elegantní, ani za dravě vyhlížející. Soudím, že sázka na decentnější vzhled je u pětidveřové limuzíny s velkým zavazadlovým prostorem přece jen uváženější. V interiéru se najde symbolická chybička – ciferníky palubních přístrojů se špatně čitelnými stupnicemi.
Jan Prokop je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Ve srovnání s podobnými sportovně laděnými auty jiných značek, kterých je i na zdejším trhu dost, bude Octavia RS ztrácet hodnotu se stářím pomaleji. A to proto, že Škoda obecně patří mezi značky, o jejichž výrobky je trvale stabilní zájem mezi motoristy všech věkových kategorií, ale také s ohledem na skutečnost, že auto je i při sportovním ladění nenápadné a ani po víceletém užívání nebude odsouzeno do role zboží pro mladíky vyznávající rychlost. Vzhledem k relativně příznivé pořizovací ceně a menšímu počtu vyrobených kusů lze dokonce předpokládat pokles ceny mírnější než u některých slabších verzí octavie: po pětiletém provozu na zhruba 330 tisíc korun.
Peter Kolník je spolupracovníkem redakce



Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz