Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od listopadu musí mít zimáky všichni. Prodejci slibují zdražení

aktualizováno 
Když nebudete mít po prvním listopadu na ledu nebo sněhu zimní gumy, čeká vás pokuta. Zout zimáky můžete zase až v dubnu příštího roku. Prodejci pneumatik letos v tuzemsku očekávají nárůst zájmu o zimní gumy o deset až patnáct procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Pořízení zimních gum není lacinou záležitostí. Obout fabii do zimního se dá do pěti tisíc, u superbu to může být ale klidně i patnáct až dvacet.

"Nabídka obchodů s tímto vybavením se bude s rostoucí poptávkou zužovat," varuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. "V listopadu a především v prosinci už mohou být nejžádanější rozměry gum vyprodané," upozorňuje. Nákup zimního obutí proto Petr Buček radí neodkládat.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh.

Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům Celsia.

I když se obchodníci na letošní nápor snažili předzásobit, sami očekávají, že sklady budou rychle prázdné a ceny dostupného obutí skokově porostou.

Na druhou stranu si dejte pozor na pneumatiky, které prodejci vytahují ze skladu neprodané po lonské sezoně. Zimní guma stárne a po čtyřech letech je zralá na výměnu, protože je ztvrdlá a nemá požadovanou přilnavost za nízkých teplot. Při nákupu si tedy zkontrolujte datum výroby pneumatiky. Všechny pneumatiky mají na bočnici takzvaný DOT kód, který udává datum výroby. Bývá v oválném rámečku. "Dvě první číslice udávají týden výroby, druhé dvě potom rok," vysvětluje na svých stránkách výrobce pneumatik Continental.

"Zvýšený zájem lze pozorovat již od počátku září. Důvodem však není pouze nová úprava, ale především avizované zdražování pneumatik ze strany výrobců a efekt dojíždění zimních pneumatik v letních měsících," říká jednatel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Například Bridgestone plánuje podle marketingového specialisty Jaroslava Třetiny v listopadu další vlnu zdražování, která bude znamenat celkové zvýšení cen proti loňsku o desetinu. Goodyear zvýší ceny dokonce o 13 procent. Důvodem je růst cen ropy a kaučuku na světových trzích spolu se zdražováním energií.

"Díky současným podmínkám se ceny pneumatik během následujících dvou měsíců mohou vyšplhat až na 1,5násobek. Jednoduché ale nebude ani objednání do servisu. Lidé často nechávají přezutí doslova na poslední chvíli. Díky tomu se v servisech objeví dlouhé pořadníky," předpověděl Václav Částka ze společnosti Dobré pneu.

Již v roce 2008 používalo zimní pneu podle marketingového manažera Goodyear Dunlop Tires Borise Tománka víc než 70 procent tuzemských řidičů a téměř devět z deseti motoristů, kteří jezdí automobilem denně. "Proto neočekáváme dramatický nárůst poptávky způsobený legislativní změnou," dodal.

Do loňského roku bylo v Česku nutné nazouvat zimní pneu jen na úsecích označených dopravní značkou "zimní výbava". Letos jsou zimní gumy v případě nepříznivých podmínek povinné na všech komunikacích od listopadu do konce března. Povinnost přezouvat na zimní obutí platí pro zasněžené silnice i v sousedním Německu, Rakousku a na Slovensku. V Polsku naopak zimní gumy povinné nejsou.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.