Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od neděle už jen na zimních gumách

aktualizováno 
Už v neděli musíte vyjet na zimních pneumatikách, jinak vás na vybraných silnicích čeká až dvoutisícová pokuta a trestný bod.
Značka zimní výbava platí od začátku listopadu do konce března

Značka zimní výbava platí od začátku listopadu do konce března | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na letních pneumatikách je zakázáno vjíždět na úseky označené modrou značkou se symbolem sněhové vločky, oficiálně se značky nazývají "Zimní výbava".

V případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou, je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy.

Značky začínají platit vždy 1. listopadu a končí 31. března, pokud pod nimi není doplňující tabulka s jiným časovým údajem. "Loni se značky osvědčily minimálně v tom směru, že si většina motoristů zimní výbavu pořídila," říká provozní náměstek Správy silnic Olomouckého kraje Jan Škrabal.

"Faktem ovšem je, že naprostou většinu případů, kdy auta ucpou nějakou hůře sjízdnou silnici, způsobí kamiony, které mají zřejmě i vzhledem ke své konstrukci nižší adhezní schopnost než zbytek vozidel. A tomu ani žádná zimní výbava nezabrání. Těchto případů tak bylo loni v Olomouckém kraji přibližně stejně jako před zavedením značky."

Ministerstvo dopravy prozatím nezveřejnilo kompletní seznam úseků silnic a dálnic, na které budou zimní pneumatiky povinné. Kde značky přikazující jízdu na zimních gumách konkrétně budou, by se řidiči měli dozvědět na webových stránkách jednotlivých krajů, případně na stránkách krajské správy a údržby silnic.

Silnice I. třídy s povinnou zimní výbavou
Ústecký kraj
I/8 Dubí - Cínovec
I/7 Chomutov - Hora Svatého Šebestiána
Pardubický kraj
I/11 Jablonné - křižovatka Čenkovice - Červená Voda
I/34 stoupání "Vendolák" Svitavy - Polička
I/34 křižovatka do Rychnova - Borová
I/35 stoupání Hřebeč - Koclířov
I/37 Trhová Kamenice - Nová Ves
Olomoucký kraj
I/35 Mohelnice - Studená Loučka
I/44 Kouty - Červenohorské sedlo - Domašov
I/46 Šternberk - Horní Loděnice
I/60 Lipová Lázně - Vápenná
Moravskoslezský kraj

I/56 Ostravice - Bílá - hranice kraje

Vysočina
D1 křižovatky Loket - Velká Bíteš
Zdroj: ŘSD

Značky se objeví také na silnicích II. a III. třídy, kde o jejich rozmístění rozhodují kraje či obce jako vlastníci komunikací. Většinou jde o horské silnice.

Příští rok povinné plošně

Ministerstvo dopravy by od příštího roku rádo zavedlo plošnou povinnost jezdit na zimních pneumatikách v zimním období na všech silnicích v České republice.

Podle průzkumu gumárenské společnosti Goodyear Dunlop Tires by 75 procent českých řidičů souhlasilo se zavedením povinnosti používat zimní pneumatiky. Proti je devět procent motoristů.

minimálně 4 milimetry

Dopravní značka "Zimní výbava" přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. A to na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg včetně)nebo pouze na hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Na D1 na zimních

Od neděle budou zimní pneumatiky povinné  na dálnici D1 od 66. do 162. kilometru, což je zhruba o 30 kilometrů delší úsek než loni. Kraj Vysočina se obává, že mu kamiony na letních pneumatikách začnou sjíždět na krajské silnice. Proto dopravní značky rozmístí i na ně. "Pouze se zimními pneumatikami bude průjezdná prakticky celá síť krajských páteřních komunikací," uvedl ředitel krajských silničářů Jan Míka.

Bez zimního obutí by tak auta neměla vyjet prakticky na žádné silnice druhé třídy, cedulemi budou ale označeny i některé dílčí úseky komunikací třetí třídy. "Na zasněžené trojky nebude mít příliš cenu dávat značky. Ale někde k tomu dojde," dodal Míka.

Silničáři na příjezdové komunikace k dálnici i na své silnice rozmístí zhruba osm desítek značek. "Vytipovány jsou zejména nebezpečné a problémové úseky, prioritně budou značky podél dálnice," poznamenala krajská mluvčí Eva Neuwirthová. "Naším hlavním cílem je zamezit sjíždění nákladních automobilů z dálnice na území kraje Vysočina," zdůraznil ředitel silničářů Míka. "Chceme, aby se problémoví řidiči, kteří nemají patřičnou zimní výbavu, na silnicích kraje Vysočina vůbec nepohybovali," dodala Neuwirthová.

Jenže i přes veškerou snahu se to kraji nepovede. Paradoxně totiž žádné takové značky nebudou na silnicích prvních tříd. Takže kdo bude chtít projet Vysočinou na letních gumách, může volit trasu po silnicích první třídy.

"Neuvažovali jsme o tom. Jsou to zónové značky a pokud bychom je umístili na jedničky, na silnicích nižších tříd by musela být tak masivní opatření, že by se to nedalo zvládnout," vysvětlila Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Kamiony na letních pneumatikách tak Vysočinou bez obav z porušení vyhlášky po silnicích prvních tříd v zimě projedou. A to se vůbec nelíbí policistům. Právě silnice prvních tříd kamiony v zimních měsících blokují, zdržují dopravu a znemožňují údržbu.

"Rozhodně bychom značky chtěli i na silnice prvních tříd. Čím víc by jich bylo, tím lépe," říká David Jirák, vedoucí dopravního inspektorátu v Havlíčkově Brodě.

Právě policisté na Havlíčkobrodsku se s neprůjezdnými silnicemi prvních tříd potýkají téměř při každém sněžení.

Policisté se obávají, že pokud budou moci kamiony na letních gumách pouze na silnice prvních tříd, budou toho využívat a problémů přibude. "Zablokované hlavní tahy máme každou zimu. Naposledy jsme to řešili při sněžení před dvěma týdny," krčí rameny Jirák.

Jak poznáte zimní pneumatiku

"Za zimní pneumatiku je považována pneumatika na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky," uvádí ministerstvo dopravy. Některé zimní pneumatiky mají na boku symbol sněhové vločky.

Zimní pneumatika (obrázek nahoře) má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh:

ZIMNÍ PNEUMATIKA

Zimní pneumatika

LETNÍ PNEUMATIKA:
Letní pneumatika

Autoři: ,






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.