Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od Nového roku zaplatí mýtné i malé náklaďáky

  14:30aktualizováno  14:30
Automobily nad 3,5 tuny budou od Nového roku na dálnicích platit mýtné. Dosud platily za použití dálnice od kilometru vozidla nad 12 tun, nově se tedy tato povinnost rozšíří i na menší auta. Vozy s povolenou hmotností do 3,5 t budou nadále jezdit s dálničními známkami. Na hmotnosti přívěsu nezáleží.

Iveco EcoDaily

Náklaďáky s největší povolenou hmotností uvedenou v technickém průkazu vyšší než 3 500 kilogramů musí být evidovány do systému elektronického mýtného, pokud chtějí přepravovat náklad po dálnicích.

platí se u mýtné brány

O zaúčtování mýtného za úsek je řidič informován při průjezdu mýtnou branou pípnutím palubní jednotky. Vozidlo může jet v libovolném jízdním pruhu, nemusí snižovat rychlost, ani zastavovat. Mýtné se účtuje automaticky.

Na zpoplatněné komunikace mohou auta, kterých se povinnost platit mýtné týká, vyrazit pouze s tzv. OBU jednotkou. Je to plastová krabička, kterou rozpoznávají kontrolní brány na dálnicích. Tato palubní jednotka je na jiné vozidlo nepřenosná.

"Výše mýtného se stanoví vynásobením sazby mýtného a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci," vysvětluje Ondřej Pavlík, výkonný ředitel společnosti DKV ČESMAD. "Sazby mýtného mohou být rozlišeny podle emisní třídy vozidla, počtu náprav vozidla nebo jízdní soupravy, období dne, nebo podle období roku."

Vozidlo se eviduje do systému pro jeden ze dvou možných způsobů placení. Buď pro placení předem na distribučním místě, nebo pro placení na fakturu uzavřením smlouvy na kontaktním místě.

Kde se platí

Přehled zpoplatněných úseků ZDE

Předplacenou palubní jednotku lze pořídit na některém z 250 distribučních míst (zpravidla na čerpacích stanicích) proti vratné záloze 1 550 Kč. Tuto jednotku je třeba předem nabít nejméně na 500 Kč a udržovat na ní předplacený kredit. Je třeba zároveň předložit doklady potřebné k řízení vozidla.

Při registraci se vozidlo zařadí do jedné ze tří hmotnostních kategorií podle největší povolené hmotnosti uvedené v technickém průkazu (3 501 až 7 500 kg, 7 501 až 11 999 kg, 12 000 kg a více).

Majitelé aut, kteří se do systému elektronického mýtného nestihnou zaregistrovat do konce roku, mají jedinou možnost získat ještě měsíc času: pokusit se sehnat dálniční známku (kupón časového zpoplatnění) s platností do konce ledna 2010. "Vozidlo nad 3,5 t s časovým kupónem 2009, jehož platnost skončí až během ledna 2010, podléhá mýtnému až po skončení platnosti kupónu," uvádí ředitelství silnic a dálnic na stránkách www.mytocz.cz věnovaných mýtnému.

Úseky zpoplatněné mýtným
Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.